• FamilyGay

Gäller 1år 9 mån regeln vid närståendeadoption också?

Hej

Är det någon här som vet ifall regeln att man får behålla sin SGI oavsett om man arbetar/är föräldraledig mindre än 100 % gäller vid närståendeadoption? Ja om barn nr två blir till inom innan första har blivit 1 år och 9mån.

Vi ska ha barn nr2 inom denna period så min SGI är garanterad men hur är det för frugan? Hon skulle vilja jobba 80% men kan de då sänka hennes SGI även sen när hon har adopterat eller är det samma regler som gäller då?

• Svar på tråden Gäller 1år 9 mån regeln vid närståendeadoption också?
  • Birry

Jag förstår inte riktigt frågan på slutet, men svarar på den jag förstår i rubriken. (Lång dag på jobbet... )

Ja, 1 år 9 månadersregeln gäller vid närståendeadoption också. Eller man kanske ska kalla den 2 år och 6 månaders regeln, för som vi fick förklarat så var det tur att det inte hunnit gå 2 år och 6 månader innan adoptionen gick igenom, för det är själva adoptionen som avgör när man blir förälder, inte när bebisen föds... Och om adoptionen, som i vårt fall, drar ut på tiden riskerar man att SGI:n ej blir densamma som med första barnet. (I vårt fall klarade vi oss med TVÅ dagars marginal, trots att lillebror blev till när storebror var ett år och tre månader...)

Hoppas att jag svarat på rätt sak nu och inte allt för rörigt, är som sagt lite trött.

(Man ska alltså bli förälder igen inom 2 år och 6 månader för att behålla SGI:n och det är adoptionen som avgör när man blir förälder till det barn man inte fött själv.)

• FamilyGay

Tack!

Vad bra att jag skrev en tydlig rubrik när jag sen luddade in mig i inlägget..

Men tack för informationen, och då har vi ju fördel av att den första adoptionen drog ut på tiden. Skönt att något bra kom ut av det med :)

• paprikatingeling

Det här är ju inte riktigt aktuellt för oss än, men jag förstår inte riktigt. Är det 1 år och 9 månader som gäller, eller 2 år och 6 månader? Eller betyder de olika tidsangivelserna olika saker?

• FamilyGay

1år och 9 mån gäller från 1a barnets födelse till andra barnets tillverkning. Det ska alltså inte vara mer än 2 år och 6 mån vid födelse.

Men jag tror det baseras på MVC beräkning av när du blev gravid, har hört om kvinnor som fått sitt "befruktningsdatum" omräknat vid UL och på det sättet inte kvalat för regeln, även om det andra barnet sen blivit för tidigt fött. Men säker på det är jag inte, bäst att kolla med FK ifall man hamnar i gråzonen.

Svar på tråden Gäller 1år 9 mån regeln vid närståendeadoption också?