• Anonym (Ledsen)

Avis på makens och sonens relation

Hej vet inte vad jag ska göra men jag gör ett försök här för att se om jag får några svar som kanske hjälper mig. Fick en son för tre månader sen och det känns som att han bara vill ha sin pappa. Mig vill han bara ha när det gäller mat och just nu bråkar han med amningen också vilket gör att jag blir irriterad på att den lilla relation vi hade snart försvinner. Det är så det känns ialf, trodde att man som mamma alltid var prio hos sitt barn när de är så små men uppenbarligen inte. Min man förstår inte alls vad jag menar, han tycker att sonen är glad med mig också. 

hjälp mig hur ska jag sluta vara avundsjuk och fortsätta ha relation med både min man och min son, är rädd att jag snart kommer börja ta avstånd från båda för att inte bli sårad.
  • Svar på tråden Avis på makens och sonens relation
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Det är viktigt att du ser dig själv som en aktiv mamma som har som uppgift att skapa en god och nära relation med din son. När du tänker att din son bara vill ha sin pappa så tänker du automatiskt negativa tankar om dig själv. Det betyder ju att han inte vill ha dig och så är det absolut inte. Han behöver dig till 100 %. Små barn är mycket kontaktsökande och de kan ha flera nära relationer, i alla fall ett par stycken. Det är mycket bra att din son har en god relation med sin pappa. Han har mycket stor nytta av det i sin utveckling. Men han behöver också ha en nära relation till dig för du är hans mamma. Ibland kan man känna sig misslyckad som mamma om t ex inte amningen fungerar. Du kan behöva stöd och hjälp med detta och vänd dig i första hand till BVC. Det är mycket vanliga problem. Försök att samspela med din son. Ha ögonkontakt med honom, prata med honom, gå runt och visa honom saker, fantisera lite om vad han tänker och känner. Han kommer att ge dig gensvar och därigenom stärks relationen mellan er. Du har en unik möjlighet att själv skapa en nära relation med din son. Det stärker banden mellan er för alltid.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Avis på makens och sonens relation