• Anonym (borderline)

Nån som fått ersättning från försäkringsbolag pga. Borderline Personlighetsstörning eller liknande?

Har någon här fått ersättning från sitt försäkringsbolag pga. psykiska besvär? Jag har Emotionell Instabil Personlighetsstörning (Borderline) och har ansökt om ersättning från mitt försäkringsbolag. Väntar nu, med spänning, på beslut. Ni som fått ersättning för Borderline eller liknande besvär, hur mycket fick ni och var det svårt? Hur lång tid tog det? Jag har idag 100% nedsatt arbetsförmåga. De har fått mina journaler och sådant.

• Svar på tråden Nån som fått ersättning från försäkringsbolag pga. Borderline Personlighetsstörning eller liknande?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Anna) skrev 2011-02-12 17:05:02 följande:
    är barnförsäkring nåt man kan utnyttja som vuxen? fast ingen betalar nåt i månaden för den längre?
    vad är barnförsäkring?
    Vet att jag skulle fått pengar när jag var yngre om jag varit glutenallergiker men då var jag ju minderårig. Barnförsäkring gäller väl inte efter man är 18?
    En barnförsäkring brukar man ha fram till dess att man fyller 25. Blir man sjuk medan man har en sån försäkring kan man ha rätt till ersättning. Man har upp till 10 år på sig att söka ersättning. I mitt fall blev jag sjuk som 19-åring men sökte inte ersättning förrän vid 27 år och det gick bra fast ju tidigare desto bättre.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Lena) skrev 2011-02-12 22:47:34 följande:
    En barnförsäkring brukar man ha fram till dess att man fyller 25. Blir man sjuk medan man har en sån försäkring kan man ha rätt till ersättning. Man har upp till 10 år på sig att söka ersättning. I mitt fall blev jag sjuk som 19-åring men sökte inte ersättning förrän vid 27 år och det gick bra fast ju tidigare desto bättre.
    ok så du fick pengar efter du fyllt 25?
  • Anonym (Anna)

men man har bara försäkringen tills föräldrarna slutar betala den eller man själv tar över och betalar eller?

• Anonym (Samtal...)

Ansökte om ersättning för ett bra tag sen...

Nu fick jag ett samtal om att beslutet har fattats och att jag ska komma på möte på torsdag.

Brukar man komma på möte även om man fått ett nej?

Folksam...

• Anonym

Min son fick ut cirka 200 000 på sin barnförsäkring när han fick sin diagnos på Aspberger.
    En droppe i havet om man ser på vad det medfört för honom.

• Nafrayo

Jag har IPS oxå och jag har fått ersättning från mitt försäkringsbolag sen nåt år tillbaka...
    Har gått i DBT i 2½ år och har förbattrats som faen=) Men jag är fortfarande inte helt bra tyvärr... Men en klar förbättring är det iaf!!!
    Jag har ingen arbetsförmåga pga diverse saker, så det är lite frustrerande att det går framåt, men lååångsamt framåtXD

Grymme tråd som ger hopp!!!
    Lycka till alla!

• Anonym (Anna)

jag har både IBS och borderline hade alltså fått flera hundra tusen om min mamma vetat el jag vetat att man skulle ha kvar barnförsäkringen å den täckte det. Jag blev satt i familjehem å hade inte en tanke på sånt försökte bra överleva. Mamma visste inte heller. Frustrerande att veta nu i efter hand det hade hjälpt mitt liv så otroligt mkt med de pengarna, kunde fått körkort bil å kanske insats till en lgh,

• Anonym (Samtal...)
    Anonym (Samtal...) skrev 2011-04-18 18:45:46 följande:
    Ansökte om ersättning för ett bra tag sen...

Nu fick jag ett samtal om att beslutet har fattats och att jag ska komma på möte på torsdag.

Brukar man komma på möte även om man fått ett nej?

Folksam...
    Det var positivit! 128 000 kr!!! Hade jag inte sett den här tråden för evigheter sen så hade jag aldrig ansökt och fått pengar!
  • Anonym (borderline)

Grattis! :D Jag ska ev. få mer om drygt 1.5 år. Ska bli intressant!

• Anonym (Mad woman)
    LiNdA med SaBiNa o JoPPe skrev 2011-01-13 14:05:11 följande:
    Mejlade precis dom, så vi får ju se vad dom svarar,
    Tog upp det med att jag varit sjuk i flera år men "bara" fick hjälp av dom 1 år.

Man får tydligen hjälp igen om man blir sjukskriven på nytt,,,,,,,långa perioder. 
    Jag har liknande historia som du, jag vill gärna veta om du fått någon hjälp från din barnförsäkring trots att den gått ut?
    Jag har haft anorexia från 10-15 år vilket stannade av min slutgiltiga längd på 10 cm, slutade växa då jag var 11 år.
    Insett att jag har borderline sedan jag var 14 år, är 23 idag och blir just nu utredd men stämmer in perfekt på alla kriterier. Problemet är nu att min mamma sa upp min försäkring någon gång mellan jag var 16-19 år, minns ej exakt. Jag blev ju sjuk under tiden jag var försäkrad och har även varit sjukskriven en hel del. Vad tror ni, kan jag få någon ersättning?
    Jag tycker det skulle bli som plåster på såren för alla de år jag sökt hjälp och blivit hånad rakt upp i ansiktet av psykiatrin för att sedan själv upptäcka att det är borderline bakom alla självmordsförsök och djupa ärr.
  • Anonym (=))
    Anonym (Mad woman) skrev 2011-09-02 21:29:29 följande:
    Jag har liknande historia som du, jag vill gärna veta om du fått någon hjälp från din barnförsäkring trots att den gått ut?
    Jag har haft anorexia från 10-15 år vilket stannade av min slutgiltiga längd på 10 cm, slutade växa då jag var 11 år.
    Insett att jag har borderline sedan jag var 14 år, är 23 idag och blir just nu utredd men stämmer in perfekt på alla kriterier. Problemet är nu att min mamma sa upp min försäkring någon gång mellan jag var 16-19 år, minns ej exakt. Jag blev ju sjuk under tiden jag var försäkrad och har även varit sjukskriven en hel del. Vad tror ni, kan jag få någon ersättning?
    Jag tycker det skulle bli som plåster på såren för alla de år jag sökt hjälp och blivit hånad rakt upp i ansiktet av psykiatrin för att sedan själv upptäcka att det är borderline bakom alla självmordsförsök och djupa ärr.
    Tveksamt att du kan få ersättning, du kan ringa och fråga men ha inte så stora förhoppningar. Och även om du fortfarande varit försäkrad så kan det hända att det bolaget du haft har undantag på ätstörningar och många psykiska sjukdomar. 

Nu när jag forskat runt för att försäkra min dotter i ett till bolag så har tex Folksam och Trygg Hansa i princip inget skydd för sådana sjukdomar. Fast det är ju rätt nya villkor, de äldre villkoren kan vara helt annorlunda för dessa sjukdomar var inte lika kända då (= mindre risk och bolagen tog inte och gjorde undantag)
  • Anonym (Mad woman)
    Anonym (=)) skrev 2011-09-04 06:51:29 följande:
    Tveksamt att du kan få ersättning, du kan ringa och fråga men ha inte så stora förhoppningar. Och även om du fortfarande varit försäkrad så kan det hända att det bolaget du haft har undantag på ätstörningar och många psykiska sjukdomar. 

Nu när jag forskat runt för att försäkra min dotter i ett till bolag så har tex Folksam och Trygg Hansa i princip inget skydd för sådana sjukdomar. Fast det är ju rätt nya villkor, de äldre villkoren kan vara helt annorlunda för dessa sjukdomar var inte lika kända då (= mindre risk och bolagen tog inte och gjorde undantag)
    Jo fast det är ju nya regler som sagt, då ingick ju försäkringen med psykiska störningar, läs resten av tråden
  • rebecka123

Herregud vilka summor folk har fått. Jag är 24, fyller 25 is Sep och kämpat med det mesta när jag har växt upp. Fått diagnoserna Borderline och ADHD i vuxen ålder och skall nu få 176 00kr i från min barnförsäkring för båda diagnoserna. Jag är 20% invalitets förklarad.
    Det känns som ingenting eftersom jag har väldigt svår borderline och när man läser om alla andra som har fått mycket och sen flera gånger men VÄLDIGT glad för eran skull! 
    Det suger även för mig att få dom här pengarna nu för jag är sjukskriven och får inget från försäkringskassan så jag får ca 5 000kr i månaden från Socialen i ställen, vilket dom kommer dra in nu för dom här pengarna jag kommer få räknas ju som "inkomst". Helt sjukt!  

• Anonym (MW)

Hej. 
    Menar ni att man får ersättning för just Borderline diagnos eller för psykisk ohälsa?
    Jag är 20 år & min mamma har haft min försäkrad sedan jag var barn.
    Jag fick ut en ganska stor mängd pengar från denna försäkringen, pga min psykiska ohälsa & att jag har varit sjukskriven nästan 2 år. Tror dock inte det var pga min diagnos.
    Så kan man få pga diagnosen? (Sorry om dessa frågor redan kommit upp, har inte läst hela tråden)

• Sommar 670620

Min son har svår adhd hade stora problem i skolan blev placerad som elva åring har haft en riktigt tuff resa..

Hade inte råd med barnförsäkring!!!!

Han har nu haft Folksam i fyra år han är idag 24år tror ni han har rätt till ersättning...

Han är på psyk sedan 1.5 år nu...

• Anonym (Mia)

Jag har fått ersättning från mitt försäkringsbolag för borderline. Har ett par till diagnoser men borderline den som vägt tyngst. Jag har varit sjukskriven till 100% i ca sju år, försäkringen är tecknad slutet av 80 talet tror jag.

Första åren fick jag månadsersättning, ca 5000 kr i fyra år tror jag. Det fick jag fram till att jag gick över i en vuxen försäkring. Ett tag efter jag gått över till vuxen försäkringen kontaktade försäkringsbolaget mig och berätta att dom skulle utvärdera om jag skulle få utbetalning för medicinsk inavlidiet.

Ett par månader senare fick jag drygt 125 000kr utbetalt, vilket motsvarade en medicinsk invaliditet på 13%.

Efter den utbetalningen var jag under intrycket att jag och försäkringsbolaget var klara med varandra, om inget nytt dök upp.

Efter ca två år hörde dom av sig igen och skulle utreda om jag skulle få utbetalning för ekonomisk invaliditet. Jag kunde få för 50, 75 eller 100 % ekonomisk invaliditet. Det dom titta på var hurvidare dom trodde jag någonsin kommer kunna jobba igen och till vilken grad i sånna fall. De jag fått tidigare för medicinsk invaliditet skulle dras av om jag fick pengar utbetalt igen.

Jag höll på att ramla av stolen när jag fick höra vad för belopp det rörde sig om, namnet på gruppen som handlägger ärenden som mitt avslöjar lite om vad vi pratar om. Gruppen kallas mångmiljonsgruppen! Helt galet :S

I alla fall så fick jag nu i december 2014 utbetalt en summa motsvarande 50% ekonomisk invaliditet. Det blev efter att dom dragit av de dryga 125 000kr en summa på ca 1 019 000 kr, en hel miljon! :O

Men min handläggare sa att jag kommer få för 100% inom 2-3 år då jag varit sjuk så länge och provat så många olika behandlingar osv. Men dom ville vänta i och med att jag är relativt ung. Så om det blir aktuellt kommer jag få drygt 1 500 000 miljoner kr till utöver vad jag redan fått. Skulle tro att det är högst troligt, fått förlängd sjukskrivning innan detta skede på 2,5 år.

Det är ju mycket pengar men när man tänker efter är det inte så mycket, pengarna ska kompensera för oförmåga att jobba i många år framöver och en pension som inte i dagsläget existerar. Men det gör en stor skillnad helt klart!

• sassaa
    Anonym (borderline) skrev 2010-09-21 21:44:12 följande:
    Du bör nog ha en diagnos fastställd innan du ansöker. Vad är det för försäkirng du har? Om det är en barnförsäkring så måste du ansöka innan du fyller 25 då de flesta försäkringar går ut då. Sen är det bättre ju längre bakåt i tiden du blev "sjuk". Bättre villkor förr. Dom räknar från det år man först sökte hjälp som för min del var år -98. Jag har en barn och ungdomsförsäkring. Dom kommer begära in alla journaler som finns. Skriv så mycket som möjligt. Det står i ansökan vad du ska fylla i och så. Jag fick alltså ersätting pga. Borderline Personlighetsstörning som jag fått en fastställd diagnos på. Dom kan nog inte ge ersättning för något som inte är fastställt av en läkare. Men prata med försäkringsbolaget. Har du varit sjukskriven? Har eller haft aktivitetsersättning? Det ökar chanserna till mer ersättning.
    Hej, förlåt att jag skriver på en gammal tråd men jag är i samma sits som du var i år 2010. Jag har Trygg Hansas barnförsäkring, är 24 år, och har flera psykiska diagnoser. Jag sökte först hjälp år 2011 hos läkare och fick då "depression" som diagnos. Nu i år, 2015, sökte jag hjälp igen och fick diagnoserna recidiverande depressioner, social fobi, tvångssyndrom m fl. MEN jag är nervös att mitt fall med just depressionen är preskriberad - att jag inte har rätt till ersättning för att det gått mer än 3 år sedan min diagnos (även om jag inte hade rätt till någon ersättning då för att jag fortfarande hade arbetsförmåga. Nu har jag aktivitetsersättning). 
    Du säger ju att det är bra att man sökte hjälp tidigt (i ditt fall -98), innebar det inte att ditt fall blev preskriberat år 2001? Jag förstår inte reglerna xD

Plus, får man ersättning per diagnos, eller en enkel ersättning för hela ens sjukdomsbild?? :)
  • Anonym (Mia)

[quote=76118321][quote-nick]sassaa skrev 2015-12-14 21:47:43 följande:[/quote-nick]Hej, förlåt att jag skriver på en gammal tråd men jag är i samma sits som du var i år 2010. Jag har Trygg Hansas barnförsäkring, är 24 år, och har flera psykiska diagnoser. Jag sökte först hjälp år 2011 hos läkare och fick då "depression" som diagnos. Nu i år, 2015, sökte jag hjälp igen och fick diagnoserna recidiverande depressioner, social fobi, tvångssyndrom m fl. MEN jag är nervös att mitt fall med just depressionen är preskriberad - att jag inte har rätt till ersättning för att det gått mer än 3 år sedan min diagnos (även om jag inte hade rätt till någon ersättning då för att jag fortfarande hade arbetsförmåga. Nu har jag aktivitetsersättning). 

Du säger ju att det är bra att man sökte hjälp tidigt (i ditt fall -98), innebar det inte att ditt fall blev preskriberat år 2001? Jag förstår inte reglerna xD

Plus, får man ersättning per diagnos, eller en enkel ersättning för hela ens sjukdomsbild?? :)[/

Jag har också Trygg-Hansa, mycket hänger på vilket år din försäkring är tecknad och när du förts sökte vård för reglerna har ändrats genom åren. Jag hade tur både i när mina föräldrar hade tecknat försäkringen och att jag sökte vård innan vissa förändringar ägde rum 2007. Där av att jag får nära 3 miljoner av Trygg-Hansa om jag inte blir helt frisk.

Det lättaste är att bara ringa dom och ställa dina frågor du förlorar inget på det. Du får pengar inte för diagnoser utan din grad av invaliditet antingen ekonomisk eller medicinsk. Eller om du kanske har ersättning i månaden för sjukskrivning för psykisk ohälsa. Det hade jag i min barnförsäkring, så fick 5000 av Trygg-Hansa under tiden jag hade aktivitetsersättning också. Men det får man bara så länge barnförsänringen gäller.

• Jaanieh

Hej! Gammal tråd men hoppas någon kan svara! 

Hur har ni alla gjort när ni fått ersättningen? Jag själv får ersättning från försäkringskassan eftersom jag inte har ett jobb, har aldrig kunnat ha ett jobb pga min borderline. Men om jag då får in en massa pengar, så kommer jag ju inte längre kunna få ersättning från försäkringskassan? Eftersom jag ju då "har råd att leva". 

Hur har ni alla kommit runt detta? 

• Anonym (Jag)
    Jaanieh skrev 2025-10-30 21:34:25 följande:

Hej! Gammal tråd men hoppas någon kan svara! 

Hur har ni alla gjort när ni fått ersättningen? Jag själv får ersättning från försäkringskassan eftersom jag inte har ett jobb, har aldrig kunnat ha ett jobb pga min borderline. Men om jag då får in en massa pengar, så kommer jag ju inte längre kunna få ersättning från försäkringskassan? Eftersom jag ju då "har råd att leva". 

Hur har ni alla kommit runt detta? 

Nej. Du kan få ersättning från fk trots att du får en utbetalning från en försäkring. Det hör inte ihop.
Svar på tråden Nån som fått ersättning från försäkringsbolag pga. Borderline Personlighetsstörning eller liknande?