Vad beror det på att vissa barn bits?
Har förstått att vissa tror att detta skulle ha något att göra med uppfostran och föräldrarna??
Har förstått att vissa tror att detta skulle ha något att göra med uppfostran och föräldrarna??
Har en "bitare" och jag röstade på alt. tre, iaf när det gäller honom.
Han bits när han blir frustrerad och/eller uppjagad. I det första fallet så tolkar jag det som att han gör det i brist på kommunikation och att han är ARG, han pratar så gott som inget alls (är 1½ år) och man märker ju att han blir frustrerad när det tar tid innan vi förstår honom.
När han blir uppjagad så tänker han sig nog inte för, utan det kan gå från en puss till ett bett i rena farten.
Nu händer det tack och lov inte jätteofta, men jag är livrädd för att han ska bita ngt annat barn när han börjar på dagis. Det är ju inte kul om man skulle möta en förälder som röstat enligt alt ett...
Annat: vem vet vad detta beror pa. Är olika fran barn till barn antar jag!
Annat, beror sig på åldern på barnet. Små barn som bits kan ju bita pga att det är glada och blir uppspelta.
Ja, det kan bero på många olika saker, att de inte har talet, att de blir glada, arga ledsna, uppspelta, frustrerade eller bara vill smaka - av nyfikenhet, i försvar och någon annan gör något dumt, om ett barn stoppar in fingret i munnen på barnet. Jag jobbar på förskola med barn 1-2 år och jag kan definitivt säga att det INTE beror på uppfostran! Vem som helst kan få ett barn som bits. Många av de barn som jag har haft har bitit någon nån gång, vissa barn använder det oftare än andra. Just det med att någon stoppar in fingret har jag exempel på. Det var två barn - ett barn (alltid samma barn) stoppade in fingret i munnen på ett annat barn(alltid samma barn det med) och blev biten. Det blev nästan komiskt tillslut och vi fick verkligen punktmarkera det barn som stoppade in fingret och båda barnen blev så ledsna när det hände. Har själv haft en liten bitare, det resulterade i att vi inte kunde gå till öppna förskolan på några månader för varje gång vi var där bet han någon fastän jag vaktade honom noga, han var så snabb.
Annat, det är nog individuellt på olika barn. Jag har haft en ettåring som brukade bitas, han tyckte nog att det var kul när folk skrek. Barn i den åldern har ingen empati, så det är inte så konstigt. Vi varnade på förskolan, men där bet han aldrig andra barn. Hemma började vi ignorera honom, när det gick, vilket folk säkert tyckte var fel, och då slutade han.
Sen har jag även haft en 3-åring som bet, under en kort period med mycket omställningar. Hon fick mycket skäll, och fick hårdbevakas.
Jag tycker att det är naturligt att små barn inte vet vad som är rätt och fel, det är ju upp till oss vuxna att lära dom!
Och innan man har lärt sig kan man inte göra rätt!
Jag vill tillägga att vi först försökte säga till honom när han bet andra barn, men sedan så ignorerade vi när det gick såsom helst skrev och då slutade han efter ett tag. Om det var för att han blev äldre och pratade mer eller för att vi gjorde rätt vet jag inte. På förskolan ger vi det bitna barnet mest uppmärksamhet, men vi visar barnet som bet att kompisen blev ledsen och så vaktar vi de som biter regelbundet lite mer, Man lär sig ju situationerna det kan hända i snabbt. Ingen har dock varit så ihärdig och snabb som min var som tur är. Men vi brukar ibland säga att pedagogernas barn oftast är värst, vilket kan vara bra för empatin och förståelsen för de föräldrar vi arbetar med.
Annat. Att de är små (oftast) och ännu inte lärt sig att hantera sina känslor och impulser som dyker upp, och att de ännu inte kan uttrycka sig tillräckligt väl med språket. Att det skulle ha med uppfostran att göra låter riktigt korkat, och nä jag tror inte heller att det hr med osäkerhet att göra. Eller missade jag någonstans åldersfakta här? Väldigt många barn bits i 1-2 års åldern.
Det är ju 10 st som röstat för att det beror på föräldrarna så någon verkar ju tycka så... Som sagt, skräcken att möta en sådan förälder om man har en "bitare" som råkat bita deras barn!
Det är bara hoppas att de som tycker att det är föräldrarnas fel får själva ett bitbarn någon gång i framtiden:)
Alt tre - jag har barn och han var en rejäl bitare. Riktigt obehagligt. Han bet för att markera sina gränser mot andra barn i början, och senare för att han gillade det. Vi slet med beteendet hemma och dagis slet med det där, och tillslut gick det över.
Riktigt otrevligt. Värst var att veta att iallafall hälften av alla som INTE har bitbarn automatiskt utgår från att barnet har det dåligt hemma, är bortskämt eller utvecklingsstört.
Min personliga uppfattning är att barn som bits gör det inte för att vara elaka, utan för att de har svårt att uttrycka sina känslor, kanske inte kan prata s¨å bra än osv. Barn kan bitas för att de är glada och upprymda tex, inte för att vara elaka och göra någon illa.
förstår inte hur man kan anse att det har med uppfostran att göra... det finns väl ingen förälder som uppmuntrar sitt barn till att bitas?? kan hålla med som någon skrev att det vore en mardröm att möta en sån förälder.. hua.. och det bästa är ju att deras barn nästan alltid är felfria.. barn är barn.. det händer mycket, dom utvecklas i olika takt, lär sig förstå handlig/konsekvens olika snabbt.. hanterar situationer på olika sätt beroende vart i utv dom är och om det extra mycket runt omkring dom osv.. min kille som faktiskt aldrig har gjort något speciellt "hemsk" mot andra barn på dagis, blev som förbytt under en väldigt intensiv period med förändringar och blev som ett litet monster.. och det hade absolut inget med uppfostran att göra...snarare med hans sätt att uttrycka sina känslor och hur han reagera på omställningen, kände sig nog otrygg.. sedan efter ett tag va det som bortblåst och han samma goa kille som alltid.
"Barn gör som föräldrarna gör...." Gör de??? Är inte det en myt?
Finns det någon vettig människa som tror att barn som biter har blivit bitna av sina föräldrar. HAHAHAHA!! Vilket skämt.
Själv har jag märkt att barn ibland bits när de leker vilt och är glada/uppspelta!
min son ät 1 år och biter då han vill ha min uppmärksamhet, men han biter bara mig! och jag gör allt vad jag kan för att motarbeta det beteendet