• trollizz

Du som inte kommer ta körkort...

Finns det fler som jag?... Gärna skulle vilja ha körkort, men som känner det nästintill omöjligt att ta av olika anledningar?

Berätta gärna för mig!

Jag har börjat några gånger. Men känner att jag inte riktigt får till det. Har inte fått känslan av att det är kul o köra bil.

Finns det fler med detta problem. Vill ha körkot men som "inte kan"...

• Svar på tråden Du som inte kommer ta körkort...
  • Äventyr

Kan tillägga att jag också undrat om jag var ensam om detta och även startat trådar. Och nej, det finns fler. Jag tycker faktiskt det är lite skumt att så pass många kör omkring i bil samtidigt som man är rädd för allt möjligt annat...

Äventyr - mamma till Ville, född 2006-05-13
  • Mammamagen

jag är 22 år..
    Jag tycker inte det är vidare svårt när man väl kört tre gånger så kommer jag in i det. MEN det här med dragläget, usch och fy! jag sitter hela tiden och önskar att det inte är fler bilar ute så jag slipper stanna till och släppa dom före! Jag avskyr det!

• Helena o Mattias

Jag har då aldrig kört vanlig bil så jag vet inte ens hur de känns. Bara "övningskört" med mopedbilen, den är lättkörd.

Mina älsklingar, min man Mattias, sonen Linus 051025 dotter Evelyn 090908
  • Dripknot

Jag har också körkort men jag hade varken brist på vilja eller pengar.

Tog mig ett halvår från lämp till uppkörning på Vägverket.. och nu idag pluggar jag en yrkesutbildning till taxiförare!

Har ett teoretiskt kartprov kvar, de andra delproven är avklarade och godkända.

:)

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Eisa

Kände som du i många år TS. Sen blev jag "tvingad" att ta körkort för att kunna få mitt drömjobb, så jag bet i det sura äpplet och tog fanskapet.

Men jag förstår dig. Jag hade heller inte pengar (men av nån anledning hade jag det när jag behövde dem, vettefan hur det gick till) eller tid (trodde jag) eller barnvakt (trodde jag) eller ork (trodde jag).

• Koloraturell
    Är 22 och körkortslös.
    Inget jobb = inga pengar = inget körkort. 
    Inget körkort = inget jobb = inga pengar.
  • relan

40 och körkortslös. Har svårt att uppbåda någon lust till det. Visst, det skulle vara "kul", men det är så mycket annat jag hellre gör. Det ligger alltså rätt långt ned på prioritetslistan.

• Indianica

Jag drar ut på körkortet för jag har blivit fegare ju äldre jag blir. Förut handlade det om pengabrist- nu om brist på mod, framför allt fattar jag inte hur jag någonsin kommer båga köra om en lastbil!!!!!! 

Lite löjligt kanske, men dessutom känns det lite konstigt att som 33-åring gå till körskolan, känner mig som en jävla pensionär jämfört med alla 18-åringar

En morot till att ta körtkort NU är att då kommer jag kunna vikariera och det vill haf verkligen!!!

Dessutomn läste jag i en psykologibok att det tydligen räknas som "asocialt" att inte ha körkort. som en jävla defekt alltså och det säger ju allt...jag ska ha KÖRTKORT NU!!

• relan
    Indianica skrev 2010-05-09 18:55:09 följande:
     Dessutomn läste jag i en psykologibok att det tydligen räknas som "asocialt" att inte ha körkort. som en jävla defekt alltså och det säger ju allt...jag ska ha KÖRTKORT NU!!
    Det betraktas som asocialt att inte dricka kaffe också, liksom alkohol.
    Man ska inte bry sig så mycket om vad folk tänker och tycker utan göra som man själv tycker blir bäst.
    Det går bussar, båt, flyg... Det finns tillräckligt många transportmedel som kan ta oss från plats till plats. Körkort är inte livsnödvändigt. Jag kan inte komma på något gott skäl för mig själv att ta ett, annat än att det skulle vara "kul". Men mycket annat känns roligare och viktigare.
  • Gothica

Jag har faktiskt aldrig ens velat ha. Det intresserar mej helt enkelt inte. Har aldrig ens provat att köra bil, så jag har ingen aning hur det är. Men nu med tredje barnet på väg börjar jag inse mer o mer att det skulle vara bra att ha, av olika anledningar. T.ex vi kan aldrig storhandla, det blir problem om vi ska någonstans och det inte alltid går att ta bussen... Min sambo har heller inte körkort ska tilläggas. Jag är 36 och sambon 38 så vi är inga ungdomar precis. Bara ointresserade av körkort. Men sen så har jag inga pengar till att ta heller. Skulle aldrig ha råd med den utgiften med min lilla inkomst! Sambon däremot, har råd eftersom att han fick pengar till just körkort av sin pappa för några år sen, men hans problem är att han aldrig kommer sig för...

Verkar vara väldigt ovanligt att inte ha körkort när man har barn, när dessutom båda inte har det??? Inte hört talas om nån... Alla undrar hur vi klarar oss. Men det är väl en vanesak. Vi har ju aldrig varit vana vid annat.

• Helena o Mattias
    Gothica skrev 2010-05-09 19:02:31 följande:
    Jag har faktiskt aldrig ens velat ha. Det intresserar mej helt enkelt inte. Har aldrig ens provat att köra bil, så jag har ingen aning hur det är. Men nu med tredje barnet på väg börjar jag inse mer o mer att det skulle vara bra att ha, av olika anledningar. T.ex vi kan aldrig storhandla, det blir problem om vi ska någonstans och det inte alltid går att ta bussen... Min sambo har heller inte körkort ska tilläggas. Jag är 36 och sambon 38 så vi är inga ungdomar precis. Bara ointresserade av körkort. Men sen så har jag inga pengar till att ta heller. Skulle aldrig ha råd med den utgiften med min lilla inkomst! Sambon däremot, har råd eftersom att han fick pengar till just körkort av sin pappa för några år sen, men hans problem är att han aldrig kommer sig för... Verkar vara väldigt ovanligt att inte ha körkort när man har barn, när dessutom båda inte har det??? Inte hört talas om nån... Alla undrar hur vi klarar oss. Men det är väl en vanesak. Vi har ju aldrig varit vana vid annat.
    Undrar också hur ni klarar er... Har själv två barn o känns lite jobbigt ibland att inte ha körkort... Som t.ex storhandling, ta sig till ställen dit de inte går bussar...
    Tur som är så kan pappa eller svärfar (men bor 20mil bort) köra oss om de är nödvändigt men man vill inte vara allt för beroende av dem.
    Sen om vi ska åka blir de väldigt trångt om t.ex mamma/ svärmor ska med.
    Sen vill ju säkert ha fler barn framöver o hur gör man då??
    Mina älsklingar, min man Mattias, sonen Linus 051025 dotter Evelyn 090908
  • Faber
    relan skrev 2010-05-09 19:02:17 följande:
    Det betraktas som asocialt att inte dricka kaffe också, liksom alkohol. Man ska inte bry sig så mycket om vad folk tänker och tycker utan göra som man själv tycker blir bäst. Det går bussar, båt, flyg... Det finns tillräckligt många transportmedel som kan ta oss från plats till plats. Körkort är inte livsnödvändigt. Jag kan inte komma på något gott skäl för mig själv att ta ett, annat än att det skulle vara "kul". Men mycket annat känns roligare och viktigare.
    Så talar en storstadsmänniska fast det är kanske Indianica också, tro bara inte automatiskt att alla bor som du.
  • racer x
    Indianica skrev 2010-05-09 18:55:09 följande:
    Jag drar ut på körkortet för jag har blivit fegare ju äldre jag blir. Förut handlade det om pengabrist- nu om brist på mod, framför allt fattar jag inte hur jag någonsin kommer båga köra om en lastbil!!!!!!  Lite löjligt kanske, men dessutom känns det lite konstigt att som 33-åring gå till körskolan, känner mig som en jävla pensionär jämfört med alla 18-åringar En morot till att ta körtkort NU är att då kommer jag kunna vikariera och det vill haf verkligen!!! Dessutomn läste jag i en psykologibok att det tydligen räknas som "asocialt" att inte ha körkort. som en jävla defekt alltså och det säger ju allt...jag ska ha KÖRTKORT NU!!
    Det e inget konstigt med det. Jag var 37 när jag tog mckortet. Det där med modet kommer erfarenheten.
  • mamma030407
    Koloraturell skrev 2010-05-09 18:47:56 följande:
    Är 22 och körkortslös. Inget jobb = inga pengar = inget körkort.  Inget körkort = inget jobb = inga pengar.
    e 27 år så känner precis samma sak:(...har 4 mil till en körkola med:(
  • relan
    Faber skrev 2010-05-11 20:44:00 följande:
    Så talar en storstadsmänniska fast det är kanske Indianica också, tro bara inte automatiskt att alla bor som du.
    Nå, man väljer var man bor, precis som man väljer om man vill ha körkort.
  • RosaNapp

Jag är rädd. Har använt ursäkten att jag inte har pengar i många år, men jag är rädd.
    Nu när jag för en gångs skull har lite pengar försöker jag övertala mig till att ta det. Behöver det rent praktiskt också.

Fast när jag tagit det blir istället problemet att jag itne har råd med bil

Så då kommer jag väl inte våga köra när jag väl får låna en...

Är för snart 32 så jag är inte purung jag heller

• Faber
    relan skrev 2010-06-06 13:25:17 följande:
    Nå, man väljer var man bor, precis som man väljer om man vill ha körkort.
    Nej det gör man inte, man deporteras dit jobben är.
  • CKE

Jag skulle gärna vilja ha körkort! Men jag har inte råd tyvärr.

Med körkort skulle det bli lättare att få jobb. Dagens samhälle är ett klass samhälle som dom rika familjer har råd och fattiga familjer handlar längre från samhället!

Detta är inte rättvist!

• Marri93

Jag är typ likadan.

Jag är typ rädd för att köra bil haha. Koppla är det som skrämmer mig något förjävligt.

Har testat sambons automat bil (han har manuell körkort) på kvällen på en parkering. Och det gick as bra och jag var ganska duktig haha! Men just koppla är jag as rädd för och att växla. Nej det känns inte som om det är något för mig :/

• jfdfgbhjajkg

Jag har kört intensivt på en trafikskola i en månad nu och har fastnat på växlingen och parkering. Tycker det är kul att köra men just nu vet jag inte om jag någonsin kommer att få godkänt på växling momentet :(

Svar på tråden Du som inte kommer ta körkort...