• LaChica80

Biverkningar av 18 månaders vaccinet

Vad har era barn fått för biverkningar av 18 månaders sprutan och hur lång tid efter sprutan fick dom det?

Min son fick vaccinet för lite mer än 1 vecka sen och han är inte säg själv, han har inte velat äta som han brukar, han verkar ha ont i kroppen, hade feber i ca 2 dagar i veckan och spydde också en natt.
    Han kan ju ha blivit lite magsjuk, men kan andra bero på sprutan?

• Svar på tråden Biverkningar av 18 månaders vaccinet
  • mandelblomma
    LaChica80 skrev 2010-01-17 11:00:23 följande:
    Vad har era barn fått för biverkningar av 18 månaders sprutan och hur lång tid efter sprutan fick dom det?Min son fick vaccinet för lite mer än 1 vecka sen och han är inte säg själv, han har inte velat äta som han brukar, han verkar ha ont i kroppen, hade feber i ca 2 dagar i veckan och spydde också en natt.Han kan ju ha blivit lite magsjuk, men kan andra bero på sprutan?
    svårt att säga, men det kan ju lika gärna vara magsjukan..det är inte ovanligt att aptiten är dålig efter det.
  • Flickan och kråkan

Biverkningarna kommer inte direkt utan 7-10 dagar efter vaccination. Vanligast är feber och mässlingsliknande utslag. Vår äldsta fick hög feber ganska exakt en vecka efter vaccination. Febern höll i sig i 2-3 dagar.

• LaChica80

Jag har läst nu också att dom kan få typ som ledvärk, och jag misstänker att det är det han har!

• Mrs Cykel

Åh, bra tråd! Min lilla fick sitt vaccin för 12 dagar sen nu och detta har hänt sen dess:

* Efter 6 dagar började hon bajsa 5-6 ggr/dag, ibland diarré
    * Efter 8 dagar hade hon 38,5 i temp
    * Dag 9 och 10 hade hon mellan 39 och 40 i temp, spydde två ggr, jätteont i kroppen, åt bara majsvälling
    * Dag 11 hade hon 38,5 igen, åt i princip bara majsvälling men pigg
    * Dag 12 (idag) har hon ingen feber men vill inte äta. Jag blandade i LITE Mild fullkornsvälling i Majsvällingen men då fick hon diarré direkt. För några timmar sen märkte jag prickar på mage och bröst. Pigg för övrigt.

De verkar ju ha fått liknande symtom, eller hur?

Jag är mest orolig för att hon inte vill äta något annat än majsvälling. Börjag vara det?

• tjoohalia

jag vet inte om min son har fått ngt pga vaccinet. han fick några röda prickar på ena kinden men så har han eksem också så jag vet inte om det är det.
    däremot vaknar han och gråter förtvivlat på nätterna, innan har han bara varit arg när han vaknat och gått å lugna ner och lägga. nu hjälper inte det, inte ens om han sover bredvid. sen gråter han mer på dagarna och beter sig som att han är sjuk men han har ingen feber.

men det kan ju vara en utvecklingsfas också...

• Mrs Cykel
    tjoohalia skrev 2010-01-17 17:30:57 följande:
    jag vet inte om min son har fått ngt pga vaccinet. han fick några röda prickar på ena kinden men så har han eksem också så jag vet inte om det är det.däremot vaknar han och gråter förtvivlat på nätterna, innan har han bara varit arg när han vaknat och gått å lugna ner och lägga. nu hjälper inte det, inte ens om han sover bredvid. sen gråter han mer på dagarna och beter sig som att han är sjuk men han har ingen feber.men det kan ju vara en utvecklingsfas också...
    När fick han sitt vaccin?
  • LaChica80
    Mrs Cykel skrev 2010-01-17 14:31:43 följande:
    Åh, bra tråd! Min lilla fick sitt vaccin för 12 dagar sen nu och detta har hänt sen dess:* Efter 6 dagar började hon bajsa 5-6 ggr/dag, ibland diarré* Efter 8 dagar hade hon 38,5 i temp* Dag 9 och 10 hade hon mellan 39 och 40 i temp, spydde två ggr, jätteont i kroppen, åt bara majsvälling* Dag 11 hade hon 38,5 igen, åt i princip bara majsvälling men pigg* Dag 12 (idag) har hon ingen feber men vill inte äta. Jag blandade i LITE Mild fullkornsvälling i Majsvällingen men då fick hon diarré direkt. För några timmar sen märkte jag prickar på mage och bröst. Pigg för övrigt.De verkar ju ha fått liknande symtom, eller hur?Jag är mest orolig för att hon inte vill äta något annat än majsvälling. Börjag vara det?
    Imorse när han bajsade så var det också diarre, men har inte gjort mer sen dess.
    Skönt att att din lilla tjej tar välling åtsminstone, min ville inte ha nåt alls på hela dan förutom kakor och coca cola, lät honom äta och dricka det, bättre än ingenting, men nu på kvällen fick han i sig en burk mat.
    Men förstår dig helt, man blir ju orolig när dom inte äter!
  • Mrs Cykel

Min lilla har vaknat på nätterna och gråter, eller har väldigt orolig sömn. Har era det? Nu har hon vaknat igen (har sovit en timme) och gråter jättemkt (hennes pappa är där). Idag på dagen sov hon bara 20 minuter fast hon brukar sova 1,5 timme.

Är det vanligt att sömnen påverkas? Jag minns när hon fick sprutorna vid 5 månader. Då vändes hela tillvaron uppochned och hon slutade sova längre än korta stunder. Har ingen direkt lust att uppleva det igen...

• LaChica80

Han har inte sovit oroligare än vanligt, men när han vaknat på morgonen så har han gråtit och inte varit så lätt att trösta.
    Jag tror att han har symptom av förkylning med värk i kroppen, hoppas han e bättre imorn, han e pigg vissa stunder.
    Detta har nog varit den jobbigaste sprutan han fått.
    Vill ha tillbaks min goa lilla spralliga son!!! Det är så synd om dom när dom e så små

• tjoohalia
    ja min kille sover oroligt, vaknar och gråter. sover inte lika länge på dagen heller. men han har aldrig reagerat på någon annan spruta, vad jag kan komma ihåg... nu sover sonen men han vaknar väl lagom tills jag ska lägga mig och då får han sova hos mig eftersom jag har svårt att gå upp och ner i sängen (gravid & min man/hans pappa jobbar natt)

Mrs Cykel skrev 2010-01-17 21:51:25 följande:
    Min lilla har vaknat på nätterna och gråter, eller har väldigt orolig sömn. Har era det? Nu har hon vaknat igen (har sovit en timme) och gråter jättemkt (hennes pappa är där). Idag på dagen sov hon bara 20 minuter fast hon brukar sova 1,5 timme. Är det vanligt att sömnen påverkas? Jag minns när hon fick sprutorna vid 5 månader. Då vändes hela tillvaron uppochned och hon slutade sova längre än korta stunder. Har ingen direkt lust att uppleva det igen...
  • Jesster

Sonen fick 40 graders feber 10 dagar efteråt. Den varade i 1 dygn sedan var allt som vanligt igen.

Dottern fick sprutan och i fredags, 8 dagar senare fick hon feber ca 38-38,5. Inte särkilt hög men hon är trött, grinig och orolig av sig. I natt fick hon ett utbrott värdigt Excorsisten och gallskrek och slogs. Hon sover väldigt oroligt och vill knappt äta. Idag är febern borta men oroligheten är kvar.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Mrs Cykel
    Jesster skrev 2010-01-18 10:25:56 följande:
    Sonen fick 40 graders feber 10 dagar efteråt. Den varade i 1 dygn sedan var allt som vanligt igen.Dottern fick sprutan och i fredags, 8 dagar senare fick hon feber ca 38-38,5. Inte särkilt hög men hon är trött, grinig och orolig av sig. I natt fick hon ett utbrott värdigt Excorsisten och gallskrek och slogs. Hon sover väldigt oroligt och vill knappt äta. Idag är febern borta men oroligheten är kvar.
    Hur länge kan den här oroligheten hålla i sig, tro? Min tjej är som jag skrev ovan likadan. Hon gallskriker, sparkar och slår på nätterna fast man ser på henne att hon helst av allt vill sova. Jobbigt!

Jag har iaf bokat en tid på vårdcentralen, för att utesluta lite olika saker tex. att det inte alls är biverkningar utan att hon har öroninflammation eller liknande.
  • ploten
    Mrs Cykel skrev 2010-01-18 11:22:26 följande:
    Jag har iaf bokat en tid på vårdcentralen, för att utesluta lite olika saker tex. att det inte alls är biverkningar utan att hon har öroninflammation eller liknande.
    Bra! Gör inte om vårt misstag att utgå ifrån att all feber som kommer en vecka efter en vaccination beror på just vaccinationen. En vecka efter sonens 18-månadersvaccin fick han hög feber (39,9 - på julafton dessutom) och blev väldigt trött och hängig. Det var inte förrän han hade skrikit sig igenom natten mellan juldagen och annandagen som vi sökte hjälp, och då visade det sig att han hade öroninflammation. Bättre att kolla en gång för mycket än att missa en sån sak!
  • LaChica80

Vi va också på vårdcentralen nu i måndags och där såg läkaren att han va röd i öronen men denna gån valde vi att avvakta med antibioteka.
    Känns som att det är "lättast" för läkarna att säga att det är öroninflammation.
    Han är inne på 5:e öroninflammationen på mindre än 1 år.
    Det är klart att man bör lita på läkarna, men vi känner att det inte är öronen hn besväras av.
    Han verkar vara bättre nu sista 3 dagarna, äter lite mer vi får hoppas att det är en trotsperiod han kan ha, men vi ska tillbaks på måndag och se hur det är med öronen!

Svar på tråden Biverkningar av 18 månaders vaccinet