• glockenbach

<*)))>< Föräldrar i Tyskland <*)))><

Jag tror den gamla tråden försvann, så jag startar en ny eftersom jag snart är en förälder i Tyskland och skulle behöva prata av mig.

Jag är 32, bor i München med svensk pojkvän och ska få en dotter i början av april så vitt det verkar. Det är onekligen en ny och spännande värld. Håller på att försöka bena ut det där med pappaledighet, har insett att vi redan är sena till krippekö fast hon inte ens är född och undrar vad man ska göra på dagarna med dottern egentligen. (Fast först ska hon ju ut, bara en sån sak..!)

Nån som har erfarenheter av att få barn och ha barn här? Vad är det bästa och det som är svårast att begripa sig på?

• Svar på tråden <*)))>< Föräldrar i Tyskland <*)))><
  • Catoz

Det kostar extra att försäkra barnet privat: tror att goda vänner betalar 100 Euro/manad för deras dotter. Minns att vi alla tyckte det var dyrt for nagon sa liten: fast nar man jämför med vad det kostar för en vuxen sa ar det ju ok...

• Krake

Tack. Far se hur vi löser det. Kostnaden för sjukförsäkringen är inte ok nanstans, om du fragar mig...

• PetraMunchen

Den som tjänar mest ska sjukförsäkra barnen om man är gifta. är man inte gifta går det på den som har vårdnaden. Tex dig i detta fall. Men se upp här! En privatförsäkrad måste betala för sig och sina barn under hela mammaledigheten! En "gesetzlich" slipper betala under hela mammaledigheten. Det kan alltså bli dyrt att va privatförsäkrad under graviditeten och tjäna mest. Är det så att din man tjänar mer än du och han inte är privatförsäkrad så råder jag er att gifta er. Det blir billigast! Jag betalar 137 Euro i månaden för mina barn och nu väntar jag vårt andra... under mamma ledigheten kommer jag (om vi stannar i tyskland) få betala ca 750 Euro i månaden för mig och 2 barn.

• Krake

Tack för råd. Vi är såna här tjuriga och envisa människor som vägrar att gifta oss. Samhällets 'utpressning' gör att vi bara blir ännu tjurigare Så det är inte ett alternativ.

Vi kommer att ha gemensam vårdnad, och jag ska inte vara mammaledig, bara han ska vara ledig. Han tjänar mer än jag (på pappret - i realiteten tjänar jag mer men min inkomst räknas inte som inkomst då den är skattefri) och är privatförsäkrad. (Jag sa ju att vi är bökiga.)
  • Jura

Hej! Vad kul att hitta en tråd med alla gamla "bekanta" här igen!
    Ni har jätte intressanta diskussioner ang. skola och kindergarten...
    Här är läget ok, vad gäller kindergarten men de tänker stänga byskolan till hösten vilket gör att jag blir gaaalen av bara tanken. Man borde kämpa emot, men jag vet inte hur jag skulle orka dra ett motstånd, såna energimängder finns tyvärr inte inom mej...
    Bor ni alla ngt sånär centralt i muc? vi bodde centralt i neuhausen, men flyttade hit västerut mot Augsburg hållet för att ha hus och trädgård, och jag ångrar mej inte förutom vad gäller skolan alltså...

• Hedi

Jura: Va jobbigt att de stänger skolan, hur langt är det till nästa? vi bor öster om München i Vaterstetten, tar 20 min med S-bahn in till stan. Trivs jättebra här!

• PetraMunchen
    Krake skrev 2010-04-12 18:34:57 följande:
    Tack för råd. Vi är såna här tjuriga och envisa människor som vägrar att gifta oss. Samhällets 'utpressning' gör att vi bara blir ännu tjurigare Så det är inte ett alternativ. Vi kommer att ha gemensam vårdnad, och jag ska inte vara mammaledig, bara han ska vara ledig. Han tjänar mer än jag (på pappret - i realiteten tjänar jag mer men min inkomst räknas inte som inkomst då den är skattefri) och är privatförsäkrad. (Jag sa ju att vi är bökiga.)
    Tjurig eller inte fast giftemål ska ju inte ha med utpressning att göra. Vi gifte oss för att vi ville och fick en del ekonomiska och administrativa fördelar på köpet.

Själva försöker vi nu flytta hem igen. Jag har tröttnat pa tyskland och deras kostnader... Fast i Sverige kommer man väl fa braka med alla jobbiga regler istallet... 15 timmars dagis, bevisa att man tjänat pengar i annat EU land för att fa föräldraförsäkring etc etc...
  • Jura

Hedi: Ja, inte är det kanske så himla långt till nästa skola, några km kanske men vi flyttade hit bland annat pga grundskola på gåavstånd. Jag känner till Vaterstetten, jobbade tills stora killen föddes i Poing/Grub, så det är bekanta hörn för mig.

Petra: Har ni jobb som väntar på er hemma eller måste ni börja från början med jobb och boende etc.? Det är nämligen det som skrämmer mej! Jag skullle så himla gärna flytta hem, främst pga ungarnas skolgång (vi har alltså ännu 1år) men jag vet helt enkelt inte riktigt i vilken ända jag ska börja nysta upp. Vi måste bygga upp allting helt från början, och min man kan ju inte värst bra svenska och ännu sämre engelska... Men jag vill

• PetraMunchen

Jura: Vi måste börja från början. Min man är faktiskt just nu i stockholm och ska på två intervjuer på måndag... spännande, hoppas det går bra. Jag förhandlar med Nordea om lånelöfte så vi kan köpa något att bo i. Jag har dock fördelen att vi båda är svenskar så det är ju inga språkproblem.

Jag ska ju få barn i höst så det blir ju föräldrapenning och sånt man måste ordna med. För att inte tala om att flytta antingen höggravid eller med en liten nyfödd och en 2 åring. Men det mesta brukar ordna sig.

• snart dubbelmamma

Hej igen!

Nu börjar det falla på plats för oss. Lägenhet i Harlaching är klar, dock utan kök. Nu behöver vi lite tips på bra och billiga köksleverantörer utan allt för lång leveranstid. Finns det såna...? Maken åker i slutet av maj och vi kommer efter i mitten av juni. Det skulle vara bra att börja reka lite nu. Har kollat lite på IKEA, det känns ju tryggt på nåt sätt, men gärna tips på andra, tack!
  • Hedi

Snart dubbelmamma: Vi köpte ett alno kök fran segmüller, vitt högglans. Tror att leveranstiden var ca 6 veckor pa det.

• PetraMunchen

Vi köpte IKEA. Tog ca 2 veckor. Men välj inte deras leverantör för att sätta ihop det bara för vi fick jätteproblem med dem. (fick hota med att dra in advokat till slut) Vi tog en "vanlig hantverkare" till hjälp istället och det blev billigare. Och kolla noga att planeringen blir rätt med vart diskho etc ska sitta.

• PetraMunchen

Vi ska dock förhoppningsvis flytta till Sverige igen så nu behöver vi väl sälja vårt 1,5 år gamla kök antar jag.... fast vi lär nog inte flytta ut förrän tidigast i mitten på juni.

• Örnie

Köpte IKEA-kök för några år sen, men de skar inte ens ut för diskhon i köksbänken fast de hade lovat att det ingick. Min man byggde upp allt med lite hjälp av mig. Jättejobbigt. Sen flyttade vi igen och ville ha lite bättre kvalitet och eftersom vi hade dåliga erfarenheter av snorkiga köksförsäljare på Segmueller som visste bättre än vi vad vi hade för behov så gick vi till www.moebel-willinger.de/scripts/page.php i Haidhausen, nära Ostbahnhof. Kommer inte ihåg leveranstiden, och om det var dyrt eller billigt är en definitionsfråga. I varje fall fantastisk rådgivning och service och hög kvalitet. Jag är toppennöjd. I alla fall är det mitt kökstips. Värt att kolla upp åtminstone.

• Örnie

Länken fungerar visst inte. Möbel Willinger heter firman.

Svar på tråden <*)))>< Föräldrar i Tyskland <*)))><