• VinterEmma

Tvättar du ditt barn när du byter blöja?

Ja om man byter en bajsblöja är det väl självklart att man tvättar av, men om ni byter en kissblöja, tvättar ni då?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tvättar du ditt barn när du byter blöja?
  • Kya
    hotmamma skrev 2010-01-21 11:35:39 följande:
    men fattar du inte vad jag skriver eller,,,,,,   ett barn går med blöja hela dagarna och byter man utan att tvätta så blir det ju instängt..  och nej alla blöjer har inte världens uppsugningsförmåga och sätter du handen i en blöja så blir du fuktig,, så är det men motargumentera gärna detta
    byter man inte blöja tillräckligt ofta så börjar det lukta och bli ohygieniskt, ja. men hur lite byter du egentligen på ditt barn? {#lang_emotions_throwup} det är snarare äckligt, när de får gå med gamla tunga kissblöjor. byter man regelbundet så finns ingen anledning.

och jodu, dagens blöjor har en otrolig uppsugningsförmåga. de suger upp många gånger sin egen vikt.

enda blöjan man skulle bli fuktig av att sätta handen i, är isåfall morgonblöjan för att den inte är bytt på hela natten. ingen annan blöja blir man fuktig av.

det du beskriver låter ju snarare som att du knappast aldrig byter blöja och då förstår jag att det blir äckligt.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • hotmamma
    Kya skrev 2010-01-21 12:09:42 följande:
    byter man inte blöja tillräckligt ofta så börjar det lukta och bli ohygieniskt, ja. men hur lite byter du egentligen på ditt barn? det är snarare äckligt, när de får gå med gamla tunga kissblöjor. byter man regelbundet så finns ingen anledning.och jodu, dagens blöjor har en otrolig uppsugningsförmåga. de suger upp många gånger sin egen vikt. enda blöjan man skulle bli fuktig av att sätta handen i, är isåfall morgonblöjan för att den inte är bytt på hela natten. ingen annan blöja blir man fuktig av.det du beskriver låter ju snarare som att du knappast aldrig byter blöja och då förstår jag att det blir äckligt.
    cad jag menar med hela dagarna är att barnet går med en blöja hela dagen trost byten,,, fatta eller skit i och svara på mina inlägg för nu börjar du bli riktigt jobbig,,, läs vad det ståre innan du svarar eller svara inte alls,,, tack,    och herre gud jag använder både pampers och liebro men det blir fortfarande blött,, Kom inte och säg nått annat...  jag byter när det behövs och tro mig den enda blöjan som är riktig full är den från natten..  men tar du i en dag blöja så blir du fortfarande fuktig i handen...   

Jag verkar tro att det finns dom som är amatör blöj experter här inne.. jag har 2 barn väntar mitt 3 med bf+6 idag så jag har nog lite erfarenhet av dagens blöjor och blöjor för 10 år sen.....  sluta tjafsa om att dagens blöjer suger upp precis ALLT för det gör dom inte alls...
  • Phlippan87
    hotmamma skrev 2010-01-21 13:41:04 följande:
    cad jag menar med hela dagarna är att barnet går med en blöja hela dagen trost byten,,, fatta eller skit i och svara på mina inlägg för nu börjar du bli riktigt jobbig,,, läs vad det ståre innan du svarar eller svara inte alls,,, tack,    och herre gud jag använder både pampers och liebro men det blir fortfarande blött,, Kom inte och säg nått annat...  jag byter när det behövs och tro mig den enda blöjan som är riktig full är den från natten..  men tar du i en dag blöja så blir du fortfarande fuktig i handen...    Jag verkar tro att det finns dom som är amatör blöj experter här inne.. jag har 2 barn väntar mitt 3 med bf+6 idag så jag har nog lite erfarenhet av dagens blöjor och blöjor för 10 år sen.....  sluta tjafsa om att dagens blöjer suger upp precis ALLT för det gör dom inte alls...
    här är det inte diekt så att man blir fuktig om man testar att lägga handen i en kissblöja iaf, men men vad vet jag??
    28/12 2009 föddes vår lilla Therese | phlippans.blogg.se
  • brünnhilde
    Phlippan87 skrev 2010-01-21 14:22:40 följande:
    här är det inte diekt så att man blir fuktig om man testar att lägga handen i en kissblöja iaf, men men vad vet jag??
    Det blir det här, och vi byter åtminstone var tredje timme. Är det sällan? Och tvättar vi inte med vatten lukar det blä efter ett tag, men jag kanske har ett fantastiskt luktsinne.... :-P
  • frukarlssonn
    brünnhilde skrev 2010-01-21 14:41:07 följande:
    Det blir det här, och vi byter åtminstone var tredje timme. Är det sällan? Och tvättar vi inte med vatten lukar det blä efter ett tag, men jag kanske har ett fantastiskt luktsinne.... :-P
    Jag byter ungefär var fjärde timma och här luktar det inte. Kanske jag som har dåligt luktsinne isf Men sambon känner det inte heller och han har bra luktsinne.
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • Sarah84

Vi brukar inte tvätta efter en kissblöja. Tvättar morgon & kväll & självklart vid bajs.
    Både sonen & dottern har/haft väldigt "fin" rumpa =)
    Sonen är 5 mån & har aldrig behövt smörja för röd tjärt.

• Plutteli
    hotmamma skrev 2010-01-21 11:28:10 följande:
    äh nej jag svara på en fråga som TS ställt om jag tvättar mitt barn,, japp det gör jag då fick jag påhopp om att det var dåligt osv,,, sen skrev jag att det var äckligt då folk börja jämnföra med sitt eget organ vilket jag inte tycker hör till sak.. visst om en vuxen gick i blöja hela dagen oxå med byten så klart utan att tvätta sig så blir det relevant för frågan men inte annars då vi vuxna torkar oss ordentligt förhoppningsvis där nere..
    Jag sa iof inte att du rakt av hade sagt det det första du gjorde, men du har skrivit att det är äckligt att inte tvätta varje gång.

Forkning visar att det ÄR dåligt för barnets hud att tvättas vid varje byte, speciellt med våtservetter som många här verkar använda vid varje byte. Det kan ge svamp, blöjeksem och allergi! Att säga en sådan sak är inget påhopp, men det ÄR ett påhopp att som vissa (som du hakat på) skriva att vi som lyssnar till denna forsknin och fakta och inte tvättar våra barn vid varje blöjbyta är äckliga, lata och att det är synd om våra barn!

Jag torkar mig efter toabesök ja, men bara på ytan, jag "gräver inte i muffen" som någon sa, så jag VET att det inte blir helt torrt, men jag skulle ta död på mitt underliv om jag gjorde annorlunda. Vad är skillnaden då egentligen?
  • Plutteli
    Marinero skrev 2010-01-21 14:45:36 följande:
    Jag byter ungefär var fjärde timma och här luktar det inte. Kanske jag som har dåligt luktsinne isf Men sambon känner det inte heller och han har bra luktsinne.
    Jag byter också ungefär så ofta, tvättar bara vid bajs och vi har tygblöjor men ändå ingen doft och ingen röd rumpa...
  • hotmamma
    här oxå men det klart vi har väl fel och de har rätt... snart lägger iallafall jag ner diskussionen för vad man än säger nu så är det fel fel fel av dom... och de som använder tygblöjer tvåttar inte sina barn heller, hm min erfarenhet av såna blöjer är att det blir blött om rumpan för de suger minsann inte upp nått... men men vi har fel dom har rätt så klart..
  • Phlippan87
    antagligen har du det, för vår dotter luktar inte kiss trots att vi inte tvättar varje byte
    28/12 2009 föddes vår lilla Therese | phlippans.blogg.se
  • VinterEmma
    hotmamma skrev 2010-01-21 14:57:23 följande:
    här oxå men det klart vi har väl fel och de har rätt... snart lägger iallafall jag ner diskussionen för vad man än säger nu så är det fel fel fel av dom... och de som använder tygblöjer tvåttar inte sina barn heller, hm min erfarenhet av såna blöjer är att det blir blött om rumpan för de suger minsann inte upp nått... men men vi har fel dom har rätt så klart..
    Vi tycker inte att du gör fel, om jag minns rätt så var det du som tyckte vi var äckliga och lata? jag har inte sett nån som skrivit nått elakt till dej, eller har jag missat nått?
  • Plutteli
    hotmamma skrev 2010-01-21 14:57:23 följande:
    Jag har då inte sett någon skriva till dig att du gör fel fel fel och är äcklig eller skadar ditt barn? Att lyfta fram fakta är inte att vara elak mot den andra parten. Men du får gärna visa fakta på att barnets hud far illa av lite torkad kiss.

Och tygblöjor suger upp massor, men ja de blir fuktiga så då får vår dotter gå med rumpan bar lite så hon blir tott och fin och sedan på med ny tygblöja. Att blaska ännu mer med vatten eller skit på henne gör bara hennes rumpa röd.
  • MinaSmåLiv

Har bara läst ts.

När våra barn hade blöja så tvättade vi dom ALLTID me vatten oavsett om dom bajsat eller kissat och sen smörjde med Idominsalva varje gång och dom va aldrig röda. Skulle aldrig sätta på en ny ren blöja utan att ha tvättat barnet me vatten först och självklart torkat dom ordentligt innan man sätter på ny blöja. Tycker de är vidrigt när folk inte tvättar även när barnen bara kissat. Har föräldrarna själva lust att gå runt med intorkat kiss på sin egen rumpa eller, nä skulle inte tro att dom vill de men dom låter sina barn göra de.

De är min åsikt iallafall, var och en gör som dom vill med sina egna barn.

Mina älskade ungar
  • hotmamma
    VinterEmma skrev 2010-01-21 15:22:08 följande:
    Vi tycker inte att du gör fel, om jag minns rätt så var det du som tyckte vi var äckliga och lata? jag har inte sett nån som skrivit nått elakt till dej, eller har jag missat nått?
    jag har absolut inte skrivit nått om lathet men därimot om äckligt då någon skrev att hon kunde kissa på sig själv utan att tvätta sig utan bara ta på sig nytt.. är väl inte det fräschaste och tror nog de flesta skulle ha tvättat sig i vuxen ålder om man kissar ner sig..
  • VinterEmma
    hotmamma skrev 2010-01-21 17:59:09 följande:
    jag har absolut inte skrivit nått om lathet men därimot om äckligt då någon skrev att hon kunde kissa på sig själv utan att tvätta sig utan bara ta på sig nytt.. är väl inte det fräschaste och tror nog de flesta skulle ha tvättat sig i vuxen ålder om man kissar ner sig..
    Okej, men jag kan säga att om jag skulle kissa på mej så skulle jag tvätta av mej. Likaså tvättade jag av lilleman då blöjan läkt. Dem gjorde det när han var nyfödd. Men om tex jag skulle haft blöja som jag kissat i skulle jag inte tvättat av mej mellan bytena.. Jag tycker det räcker med att tvätta på morgonen och vid bajsblöja..

Tycker ingenting om dom som gör det, varker bu eller bä. Fattar inte riktigt varför man ska bli påhoppad för att man inte gör det..  Varje förälder väljer själv. Och (förhoppningsvis) gör det som man tycker är bäst för sitt barn..
  • Dallis

Jag har inga egna barn, än. MEN, jag jobbar i vården och byter blöjor på vuxna människor och är det "bara" en kissig blöja tvättar jag inte av och jag vet att många av mina kollegor gör likadant.
    Det är upp till var och en att avgöra vad man tycker är bäst, alla är vi olika {#lang_emotions_smile}

Svar på tråden Tvättar du ditt barn när du byter blöja?