• Smuliz

Ni som tvingas äta mediciner under graviditet - vilka av er fick barn med olika "funktionshinder", diagnoser, sjukdomar etc??

Bara av ren nyfikenhet så undrar jag om fler än jag, tvingats ätit mediciner under graviditeten pga olika saker, fått ett funktionshindrat barn?
    Eller barn med någon sjukdom, diagnos eller liknande?

Min egen teori är att pga att jag fick äta Trandate för min njursjukdom, blev mitt barn funktionshindrat. Men jag får inget medhåll från läkare och jag säjer inte att det MÅSTE vara så, men de hittar inte felen på vår dotter, och inte heller någon orsak till VARFÖR.

Och då får man kasta lite ideér omkring sej själv, tycker jag.

Är inte ute efter att skrämma några eller så, för jag vet att det hade gått ännu värre om jag INTE ätit medicinen!

Alltså: Ni som tvingas äta mediciner under graviditet - vilka av er fick barn med olika "funktionshinder", diagnoser, sjukdomar etc??

(Min dotter är gravt utvecklingsförsenad, har epilepsi, ataxi, äter via knapp på magen, utreds för Autism nu, misstänkt kromosomfel, många sjukdomar/"FEL", men ingen vet VAD.) Trots detta är hon världens goaste lilla tös =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 12:27
    Skriv vilken medicin ni fick äta och varför. Och om erat barn klarade sej bra eller vilka mén hon/han fick.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-24 14:11
    Ja just ja, ja hade också problem med återkommande UVI minns jag nu
    Så jag åt ju Furadantin från v. 20 och framåt plus nån mer antibiotika-kur två gånger när jag fick UVI...

• Svar på tråden Ni som tvingas äta mediciner under graviditet - vilka av er fick barn med olika "funktionshinder", diagnoser, sjukdomar etc??
  • bea79

Jag åt epilesimedicin under mina båda graviditeter och min stora kille har hypospadi och yngsta är född med det mest allvarliga hjärtfelet man kan ha! Han har bara en kammare och ett förmak... Han har en knapp på magen och äter inget alls i munnen!

~ Mamma till världens sötaste Max född 061207 & underbara hjärtepojken Leo född 090223 ~
  • Smuliz
    bea79 skrev 2010-01-26 14:14:54 följande:
    Jag åt epilesimedicin under mina båda graviditeter och min stora kille har hypospadi och yngsta är född med det mest allvarliga hjärtfelet man kan ha! Han har bara en kammare och ett förmak... Han har en knapp på magen och äter inget alls i munnen!
  • Zoffix

jag åt antidepressiv; efexor depot 150 mg / dag (innan åt jag 375 mg /dag) Dottern fick inget funktionshinder vad vi vet, hon är två år nu.

• Skruttet

Jag åt ibumetin (starkare dos som skrivs ut av läkare) efter en tandoperation. Åt väl maxdosen i ca fem dagar efter operationen. Fick infektion i såret och fick därför antibiotika. Jag var ca två veckor gången då och hade ingen aning om att jag var gravid...Min dotter som jag väntade är född med ett komplicerat hjärtfel. Jag vet inte om ibumetinet/infektionen/antibiotikan kan ha orsakat hjärtfelet.

Min son är född med hypospadi. Åt ingen medicin under graviditeten.

Hygglighet är som luften i däcken - den kostar ingenting men gör resan angenämare.
  • Snarkofagen

Vad trist att läsa om era erfarenheter! Det känns som att många läkare inte har full koll på vilka biverkningar medicinering kan ha på fostret och det känns lite som att er oro har viftats undan. Jag blir verkligen ledsen för er skull! Fast som många av er skrivit, det hade blivit värre om ni INTE ätit medicin. 

• Moniqe1979

innan jag blev gravid första ggn så gick jag under lång tid på Brufen pga av skador i nacke& axlar.  åt inga i direkt anslutning till befruktningen men den hjärtforskare som gjorde obduktionen på min första son (fick avbryta i V20 pga alvarliga missbildningar på hjärta och lungor) hans teori är iallafall att det KAN ha ett samband med min medicin då det är just den typen av missbildningar som i alra värsta fall kan uppstå i samband med ibumetin preparat (typ ipren etc brufen är dock starkare)

• Tualisa

Jag har ätit trandate under båda mina grav. Dottern är snart 2 år.. föddes förtidigt men inga skador av det än så länge. SOnen är 7 veckor. Har även tagit fragmin sprutor under grav. Min läkare sa att riskerna är mycket små med trandate under de två sista trimestrarna... jag åt bara sista.

Mina småtroll: Alva 080514, Tor 100130.
  • Smuliz
    AlvaochTor skrev 2010-03-19 11:06:48 följande:
    Jag har ätit trandate under båda mina grav. Dottern är snart 2 år.. föddes förtidigt men inga skador av det än så länge. SOnen är 7 veckor. Har även tagit fragmin sprutor under grav. Min läkare sa att riskerna är mycket små med trandate under de två sista trimestrarna... jag åt bara sista.
    Jag åt hela grav i förebyggande syfte. Plus penicillinet jag fick äta sista halvtiden av grav.
  • Froggis76

Hoppar in i tråden. Under min sista grav åt jag dels värktabletter, medicin mot illamående samt att jag blev nersövd två ggr och även en hel del morfin under en period i mitten av grav. Detta pga av en kraftigt inflammerad galla med stora stenar och allt opererades bort. Min son lider av diverse "åkommor" som ingen annan i släkten har. Reflex, astma, extremt infektionskänslig och stora sömnsvårigheter.
    Vet ej om det har med medicinerna att göra.{#lang_emotions_frown}
    Kan tillägga att vi kallade honom Morfeus i magen pga intaget av morfin...

• lillaknas

Mitt barn är ännu inte fött men svara iaf.

Jag äter mediciner, slutade med mina mediciner när jag fick veta att jag var gravid (runt vecka 4), jag började igen efter vecka 12 då jag inte längre klarade mig utan mediciner.

Mediciner mot illamående har jag ätit hela tiden likaväl alvedon.. men det ska ju inte skada barnet säger dom.

Jag äter kortison och ett läkemedel som heter Kolcichin nu.
    Jag har fått information om att det kan bli skador på barnet, men skadorna jag och barnet kan få utan mediciner är allvarligare.

Än sålänge är barnet friskt i magen och vi går på extra kontroller dels pga medicinerna men även pga min grundsjukdom.

• Liiii

Jag har 2 barn och har ätit olika mediciner under båda graviditeterna, Båda mina barn mår bra förutom att de båda har svår reflux (inget konstigt då vi har det i släkten)

Jag har ätit, pulmicort, ventolin, singulair, aerus, tavegyl, teodur (vid behov) adrenhalin (vid behov, fick sättas igång i v 37 med yngsta barnet pga att jag var tvungen att använda adrenhalin för ofta), heracillin (pencillin), Flagyl, postafen, lergian.

Lukas 070530, Linnea 090613
  • Smuliz
    Liiii skrev 2010-03-20 08:37:08 följande:
    Jag har 2 barn och har ätit olika mediciner under båda graviditeterna, Båda mina barn mår bra förutom att de båda har svår reflux (inget konstigt då vi har det i släkten)Jag har ätit, pulmicort, ventolin, singulair, aerus, tavegyl, teodur (vid behov) adrenhalin (vid behov, fick sättas igång i v 37 med yngsta barnet pga att jag var tvungen att använda adrenhalin för ofta), heracillin (pencillin), Flagyl, postafen, lergian.
    Skönt! det är sånt här jag vill höra
  • Smuliz
    lillaknas skrev 2010-03-20 06:28:06 följande:
    Mitt barn är ännu inte fött men svara iaf.Jag äter mediciner, slutade med mina mediciner när jag fick veta att jag var gravid (runt vecka 4), jag började igen efter vecka 12 då jag inte längre klarade mig utan mediciner.Mediciner mot illamående har jag ätit hela tiden likaväl alvedon.. men det ska ju inte skada barnet säger dom.Jag äter kortison och ett läkemedel som heter Kolcichin nu.Jag har fått information om att det kan bli skador på barnet, men skadorna jag och barnet kan få utan mediciner är allvarligare.Än sålänge är barnet friskt i magen och vi går på extra kontroller dels pga medicinerna men även pga min grundsjukdom.
    Vill absolut inte skrämma dej eller något nu,men jag gick också på täta UL pga att förra grav var komplicerad på många sätt och vis.

Fick också höra att allt såg bra ut m.m. m.m.

Tyvärr kan de inte se allt på UL... Eller, det är inte mycket som de KAN se, ska jag väl säja.

De ser bara grava fel på UL.

Men vi hoppas ju att allt går bra ändå. Har ingen aning om biverkningarna på dom mediciner du tar, så jag kan inte uttala mej där.

Med vår dotter märktes inget förrän hon var 7 månader... Fram tills dess var det inga läkare eller nåt som trodde något var fel, mer än mej.

Men jag blir sååå glad när jag läser om mammor som trots medicinering under grav får friska och krya barn Sånt gillar vi!
  • Pellida

Hej!

Hoppar också in i tråden.

Jag åt cipramil under båda mina graviditeter. Mitt första barn som är född 04 har fått en hel del ovanliga funktionshinder. Mitt andra barn som är född 06 är "frisk".

Läkarna har satt den ena diagnosen efter den andra. I somras fick vi svar! De "vanliga kromomtesterna" visade ingenting. När vi kom till Klinisk Genetik i Uppsala och gjorde ett större mer omfattande kromosomtest visade det sig att han har ett ganska stort kromosomfel på kromosom 1. Detta fel är han i dag ensam om i världen, eller rättare sagt, det finns inget dokumenterat fall. Han är född med grå starr. Fel i tandanlaget, men framför allt har han ett mentalt funktionshinder. Vad som händer i framtiden vet vi inte, då det inte finns någon "mall" för honom.

I början av din tråd skriver du att kromosomfel uppstår under befruktningen. Det stämmer inte riktigt i alla fall. Enligt Uppsala uppstod vår sons kromosomfel redan vid mitt äggs bildande eller vid min mans spermies bildande. M a o så fanns "felet" redan innan han blev till. Forskarna lär sig mer och mer...

Jag har precis samma tankar som du. Är det medicineringen? Kan jag lita på det läkarna säger?

Mina båda barn är det bästa som har hänt mig och det är en gåva att få lära känna dessa små olika individer. Som min son sjöng i bilen idag:

"Alla barn är lika, alla barn unika!"

• Dr Mupp

Dexofen (för foglossningsmärta) och Tamiflu (mot svininfluensa) åt jag. Lillkillen har ett ofarligt blåsljud på hjärtat.

• StaffenAssar

Jag har inte ätit särskilt mycket mediciner, nästan inga alls faktiskt, men tidigt i min första graviditet röntgades jag och opererades och sövdes samt åt starka värktabletter, allt detta innan jag visste att jag var gravid (det var inte planerat ). Min äldsta son är nu 3 år och helt frisk förutom svår allergi mot mygg som ska växa bort, och det hade jag med när jag var liten så jag tror inte det beror på operationen. Däremot har min yngsta son en ovanlig kromosomavvikelse, och under den graviditeten åt jag inte ens alvedon.

• lindi 2

hej jag heter linda och jag har en elepsi sjukdom och undra vad ska man äta för medecin så barnet blir frisk för stog på min ergenyl man kan få missfall och den kan bli jätte sjuk

• Lyckoslantsprenumerant
    lindi 2 skrev 2017-07-23 20:19:23 följande:

hej jag heter linda och jag har en elepsi sjukdom och undra vad ska man äta för medecin så barnet blir frisk för stog på min ergenyl man kan få missfall och den kan bli jätte sjuk

Din läkare kan hjälpa dig!
  • LittleSunshine84

Gammal men intressant tråd! Har själv funderat i dessa banor. Jag var ovetandes om att jag var gravid men tog en sömntablett (Stilnoct) för att kunna sova (var förmodligen i vecka 4) efter att jag dragit ut två visdomständer, samt Kåvepenin och Citadon efter en inflammation i käkbenet. Åt sedan regelbundet Citodon hela graviditeten pga hormonell migrän. Min son föddes med hypospaldi, svår reflux och extremt känslig mage. Är snart 8 månader.

Svar på tråden Ni som tvingas äta mediciner under graviditet - vilka av er fick barn med olika "funktionshinder", diagnoser, sjukdomar etc??