• Sofi123

Tonåring vill åka utomlands med kompisar

Min dotter vill åka utomlands i sommar med sina kompisar och hon fyller 18 år januari 2011. Hennes kompisar (4 tjejer) hinner alla fylla 18 år innan sommaren, utom en som är lika gammal som min dotter. De andra tre alltså är alltså ett år äldre än min dotter. 

Alla tjejerna är i festartagen. Jag vet att de planerar att åka till festerställen som Kos, Rhodos, Magaluf mm.

Tjejerna har själv planerat att spara ihop pengar till resan och fickpengar. Jag känner alla föräldrarna till min dotters kompisar men förstår att de får åka eftersom de har åldern inne.

Men jag är väldigt tveksam till att släppa iväg min dotter. Är jag för hönsig eller är jag för hård?

När jag själv var 17 år åkte jag iväg utomlands med kompisar men helt plötsligt är min dotter där och nu känns det hemskt.

Hoppas att ni har något bra råd att ge mig!

• Svar på tråden Tonåring vill åka utomlands med kompisar
  • Dajo
    Buytheway skrev 2010-02-12 00:01:44 följande:
    Tjaaa, riktigt så enkelt är det inte i praktiken, eller inte heller rent juridiskt faktiskt. Det stämmer INTE att vårdnadshavarna bestämmer ALLT om vad ungdomar får göra och inte göra. Från 16 år har man rätt att självständigt förfoga över de pengar man själv tjänar. Du har dessutom rätt att flytta hemifrån om du kan försörja dig själv och inte är uppenbart olämplig. Detta visar att ungdomarna även juridiskt "glider" in i vuxenvärlden och att även rättigheter och skyldigheter ökar åren innan myndighetsdagen. Och hur ska du rent praktiskt förhindra att din ungdom åker iväg? Förklara det? Ringa till polisen? Låsa in dem på sitt rum? Fotboja? Hota med straffsanktioner framöver? Visst kan/ ska man som förälder ha åsikter, men om det blir skarpt läge så är det bara att backa tillbaka. Vi snackar inte om någon 13-åring, utan om en person som om sex månader är myndig och då får gifta sig, ingå avtal och sätta sig i skuld.  Vad är då en fylleresa till Mallis på en vecka? 
    Visst har du rätt i att lagtexten är mer komplicerad än vad grundregeln säger, bland annat finns särskilda bestämmelser angående pengar som ungdomen själv tjänat eller fått som gåva från 16 års ålder. Däremot är jag lite nyfiken på hur du kommit fram till slutsatsen att barnet har rätt att flytta hemifrån vid 16 års ålder, källa på det vore spännande! {#lang_emotions_smile}
  • LyckligtSlut

Jag hade nog själv låtit henne åka om hennes kompisar är relativt skötsamma. Tror man att tjejen inte kommer att dricka alkohol eller umgås med killar så bedrar man sig nog, men är man 17 år så är man ibland rätt mogen för att kunna hantera det. Beror helt på hur tjejen är och att hon vet hur hon ska ta vara på sig.

• EliseMamma

När jag var 17 år skulle jag få åka utomlands själv med mina kompisar, men mina kompisar hade inte råd. Och mina föräldrar har alltid varit stränga. Men jag har alltid varit skötsam av mig. Litar du på din dotter så är det ju bara att släppa iväg henne.

• enAnnan
    Buytheway skrev 2010-02-12 00:01:44 följande:
    Tjaaa, riktigt så enkelt är det inte i praktiken, eller inte heller rent juridiskt faktiskt. Det stämmer INTE att vårdnadshavarna bestämmer ALLT om vad ungdomar får göra och inte göra. Från 16 år har man rätt att självständigt förfoga över de pengar man själv tjänar. Du har dessutom rätt att flytta hemifrån om du kan försörja dig själv och inte är uppenbart olämplig. Detta visar att ungdomarna även juridiskt "glider" in i vuxenvärlden och att även rättigheter och skyldigheter ökar åren innan myndighetsdagen. Och hur ska du rent praktiskt förhindra att din ungdom åker iväg? Förklara det? Ringa till polisen? Låsa in dem på sitt rum? Fotboja? Hota med straffsanktioner framöver? Visst kan/ ska man som förälder ha åsikter, men om det blir skarpt läge så är det bara att backa tillbaka. Vi snackar inte om någon 13-åring, utan om en person som om sex månader är myndig och då får gifta sig, ingå avtal och sätta sig i skuld.  Vad är då en fylleresa till Mallis på en vecka? 
    Har hon inte ett pass så är det det absolut enklaste sättet att stoppa fickan från att åka. När min nästan 17 åriga dotter skulle göra pass så var jag tvungen att följa med samt att pappan var tvungen att skriva under ett papper som vi skulle ha med oss. Under 18 år får man inte göra pass annars! Ville jag inte att min dotter skulle åka så skulle jag ta passet (om hon redan har ett) samt ej låta henne göra ett pass (om hon inte har ett)
    Kan ju även tillägga till din sista mening om allt hon får göra när hon är 18 år... Hon får INTE köpa sprit på systembolaget i sverige, på krogen ja, men inte på systemet.... Så mogna anser de som bestämmer att man är när man är myndig....
  • Tulipa

vadå- hur stoppar man henne att åka i praktiken- ??
    om min mamma hade "förbjudit" mig en sådan sak när jag var i den åldern så hade jag aldrig "vågat" åka. jag menar man hade bråkat o tjurat men hade hon sagt blankt nej så hade det bara varit att acceptera det !!!

jag menar föräldrarna bestämmer ju fortfarande ganska mycket då......jag hade aldrig vågat trotsa mina föräldrar på en sån sak...hade ngn jag känt gjort det som var i min ålder då hade jag tyckt att de var väldigt "olydiga".....eller om ni förstår vad jag menar ...haha..... 

• Dajo
    Tulipa skrev 2010-02-14 14:05:28 följande:
    vadå- hur stoppar man henne att åka i praktiken- ?? om min mamma hade "förbjudit" mig en sådan sak när jag var i den åldern så hade jag aldrig "vågat" åka. jag menar man hade bråkat o tjurat men hade hon sagt blankt nej så hade det bara varit att acceptera det !!! jag menar föräldrarna bestämmer ju fortfarande ganska mycket då......jag hade aldrig vågat trotsa mina föräldrar på en sån sak...hade ngn jag känt gjort det som var i min ålder då hade jag tyckt att de var väldigt "olydiga".....eller om ni förstår vad jag menar ...haha..... 
    Håller med dig där! Om barnen åker utomlands mot sina föräldrars vilja så har man nog betydligt större problem än vad man själv klarar att reda ut.
  • Alltid

Nej, jag hade inte låtit min son åka. När han är myndig då kan jag inget göra, men innan dess har jag ett ansvar över honom. Visst min son är 16 år, han kan byta adress själv om han vill, han har rätt att förfoga över de pengar han tjänar. Men jag är fortfarande hans vårdnadshavre och är i juridisk mening ansvarig för honom. Han är ej myndig vare sig han är 16 år eller 17 år, så nej han hade inte fått åka.

Hur jag ska hindra honom? Inga problem. Pass naturligtvis. Dessutom vet han att mitt hus mina regler oavsett om han är myndig eller ej. Så länge han bor under mitt tak så har jag en viss bestämmanderätt. Bor han själv och är myndig så är han vuxen och får även ta de beslut som han tycker är viktiga. Exempelvis åka på en charterresa och supa skallen av sig. Men då får han även ta konsekvenserna av det valet. Han kan bli rånad, råka i slagsmål eller råka illa ut på annat sät. Hade han varit tjej så hade risken för våldtäkt varit större om hon hade varit redlös på ett charterställe. Spriten in=vettet ut.

Det är för att man bryr sig om sin tonåring som man säger nej. Inte för att vara elak. Man har erfarenhet och man vet vad som kan hända.....

• Tulipa
    Dajo skrev 2010-02-14 21:36:46 följande:
    Håller med dig där! Om barnen åker utomlands mot sina föräldrars vilja så har man nog betydligt större problem än vad man själv klarar att reda ut.
    håller med dig också- ja då har man nog större problem...
  • Menhir
    Alltid skrev 2010-02-14 23:05:01 följande:
    Nej, jag hade inte låtit min son åka. När han är myndig då kan jag inget göra, men innan dess har jag ett ansvar över honom. Visst min son är 16 år, han kan byta adress själv om han vill, han har rätt att förfoga över de pengar han tjänar. Men jag är fortfarande hans vårdnadshavre och är i juridisk mening ansvarig för honom. Han är ej myndig vare sig han är 16 år eller 17 år, så nej han hade inte fått åka.Hur jag ska hindra honom? Inga problem. Pass naturligtvis. Dessutom vet han att mitt hus mina regler oavsett om han är myndig eller ej. Så länge han bor under mitt tak så har jag en viss bestämmanderätt. Bor han själv och är myndig så är han vuxen och får även ta de beslut som han tycker är viktiga. Exempelvis åka på en charterresa och supa skallen av sig. Men då får han även ta konsekvenserna av det valet. Han kan bli rånad, råka i slagsmål eller råka illa ut på annat sät. Hade han varit tjej så hade risken för våldtäkt varit större om hon hade varit redlös på ett charterställe. Spriten in=vettet ut.Det är för att man bryr sig om sin tonåring som man säger nej. Inte för att vara elak. Man har erfarenhet och man vet vad som kan hända.....
    I TS fall, som har en 17,5 årig dotter kan man tycka att risken för överfall inte minskar nämnvärt om sex månader när hon blir myndig.

6 månader är kort om tid att förbereda ungarna på ett liv som ansvarstagande vuxna så har man inte börjat släppa på tyglarna vid 17 års ålder är man bra sent ute... inte vidare vänligt att skicka ut oförberedda 18-åringar ut i livet, man får börja gradvis.

Men samtidigt känner var och en sina barn bäst och inte alla 17åringar är mogna att åka i väg en vecka. Taskigt nog är ändå myndighetsåldern 18 år för dem, fast de kanske inte är mogna för det heller.
  • mandelblomma

skulle spontant vilja säga nej då jag oh de flesta säkert vet att det kommer festas där nere...men som flera påpekat är det svårt då hon faktiskt blir myndig om bara några månader...blir lite att säga nej för sakens skull då.
    Själv bodde jag utomlands- själv alltså- i din dotters ålder och hade ett eget liv jag skötta själv och faktiskt skötte väldigt bra...men visst festade jag ;)
    Min dotter är inte alls lika mogen som jag var i den åldern men heller inte en duvunge...hon blir 17 år i sommar och skulle inte få åka med sina kompisar...men det har heller inte varit aktuellt tack och lov ;)
    Nästa sommar är hon 18 år och jag kan tycka vad jag vill om hennes mognad att klara sig själv på mallis en vecka med tjej kompisarna, vill hon o har råd själv att åka så åker hon ju då...

• nyfiken grön
    Dajo skrev 2010-01-22 13:08:02 följande:
    Den där "märkliga inställningen" baserar jag på min medvetenhet om att det faktiskt finns undantag från regeln, däribland jag själv. Men du behöver inte låtsas om det om du inte vill.
    de där sunda inställningarna till alkohol är, vilket det inte behöver vara i det här fallet, oftast bara TAKTIK från ungarnas sida, Jag jobbar med 15 åringar och de är så smarta och de vet att om de erkänner lite får de fullt förtroende att göra som de vill. ALLA ungar super sig redlösa allt för ofta och det är livsfarligt eftersom de hittar sin identitet i alkoholen. Grupptrycket är enormt och idag är inte ens de barn som sysslar med idrott på hög nivå nyktra. Visst drack man själv som tonåring men det var typ en gång/månad och om jag jämför med nu dricker de alldeles för ofta, minst en gång/vecka och deras gärnor är inte utvecklade. Ungar måste få några upplevelser men då måste man som förälder håva in med jämna mellanrum och hålla hårt. Jag va själv dum och släppte efter för mycket nu under sommaren och nu har sanningen, som jag liksom blundade lite för, kommit ikapp. Rådgjorde med Maria ungdom och vi åker dit och får lite mer hjälp där. Man är inte mer än människa men alla människor behöver ta ANSVAR.
    Kram
  • Dajo
    nyfiken grön skrev 2010-07-22 19:22:26 följande:
    de där sunda inställningarna till alkohol är, vilket det inte behöver vara i det här fallet, oftast bara TAKTIK från ungarnas sida, Jag jobbar med 15 åringar och de är så smarta och de vet att om de erkänner lite får de fullt förtroende att göra som de vill. ALLA ungar super sig redlösa allt för ofta och det är livsfarligt eftersom de hittar sin identitet i alkoholen. Grupptrycket är enormt och idag är inte ens de barn som sysslar med idrott på hög nivå nyktra. Visst drack man själv som tonåring men det var typ en gång/månad och om jag jämför med nu dricker de alldeles för ofta, minst en gång/vecka och deras gärnor är inte utvecklade. Ungar måste få några upplevelser men då måste man som förälder håva in med jämna mellanrum och hålla hårt. Jag va själv dum och släppte efter för mycket nu under sommaren och nu har sanningen, som jag liksom blundade lite för, kommit ikapp. Rådgjorde med Maria ungdom och vi åker dit och får lite mer hjälp där. Man är inte mer än människa men alla människor behöver ta ANSVAR.
    Kram
    Hej!

Nej, det är faktiskt inte så att ALLA ungdomar super sig redlösa. Jag har själv aldrig druckit alkohol, och har även många vänner som gjort samma val under sin ungdomstid. Även om de flesta ungdomar faktiskt dricker alkohol så bör man inte glömma att det finns undantag, menar jag!
Svar på tråden Tonåring vill åka utomlands med kompisar