• Dundermusen

Ny kärlek... kan man flytta?

Skrev i en annan tråd...men här konske jag kan få tips och råd.

Jag separerade från barnens pappa förra våren men i sinnet gjorde jag det för längesedan.
    Vi har två underbara döttrar, en på snart 8 och en på 3. Ex:et och jag är väldigt bra vänner... har hela tiden sett till barnens bästa. Just nu har vi dem varannan vecka.

Nu har jag träffat en ny kärlek, och allt fungerar perfekt. Ex:et har träffat honom och barnen oxå... och allt har gått så bra det kan gå om man tänker på omständigheterna.

Saken är den att min nya kärlek bor i en annan stad...som jag mycket väl kan tänka mig att flytta till. MEN, jag kan inte vara utan mina barn... och det kan inte deras pappa heller vara. Ingen av oss kan tänka oss att vara "varannanhelg-förälder". Snälla, ni med erfarenhet av detta... Hur har ni löst detta?

En tanke jag har är, att hade det gällt ett jobb, så hade man inte känt sig lika usel om man flyttade... Men utan mina barn så dör jag inombords...

Älskar mina barn
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-21 11:02
    *puffar*

Vi kan ju inte vara de enda i en sådan situation?
  • Svar på tråden Ny kärlek... kan man flytta?
  • Livelovelearn

Hur är det med din nya kärlek? Kan han tänka sig att flytta till er stad? Det allra bästa för barnen och er föräldrar i nuläget, medan framför allt er yngsta dotter är så liten, är att bo i samma stad så att ni kan lösa det praktiska med vv-boende på ett smidigt sätt. Är din nya kille så bra som du beskriver kommer han att ha förståelse för dig och dina barns situation och vara öppen för att åtminstone överväga det. 

• Smultronbaby

Vill dela med mig av min erfarenhet då jag för några år sen var i samma situation.
    Nu bodde de nya kille jag träffade 43 mil bort så det var ju inte bara att åka mellan städerna var och varannan dag.

Jag funderade fram och tillbaka och tog beslutet att flytta och sonen fick vara kvar i sin invanda och trygga dagis, han var ca 5 år då.

DET VAR DET VÄRSTA BESLUT JAG NÅGONSIN HAR TAGIT !!

Efter 6 mån stod jag inte ut längre, längtan efter mitt älskade barn åt upp mig inifrån.
    Visst jag träffade honom nästan 1 gång i månaden/1 vecka åt gången.
    Men fyyyy så jobbigt tid det var.....
    Gick in i väggen och det tog ett tag innan jag blev mig själv igen, så 1 helt år förlorade jag av min sons liv.

Idag bor jag i samma stad och får dela hans vardag igen varannan vecka och livet känns underbart igen !!

Så ta en liten funderare om inte din nya kille kan flytta till dig istället !!!
    Lycka till !!!

Mamma till Emil 030128 BF 100723
  • Lyckogrisen

Du måste se detta ur barnens perspektiv och det kan vara svårt när man är nykär och allt.
    Men...handen på hjärtat... det ligger faktiskt inte i era barns intresse att flytta till annan stad och bryta upp från skola och kompisar samt inte kunna se sin pappa v.v.

När man skaffar barn måste man sätta deras behov först och de behöver sin pappa och mamma. Inte mamma och mammas nya kärlek och pappa på helgen, hur trevlig nya kärleken än må vara...

Och om man som förälder träffar en ny som inte kan tänka sig att flytta för din och barnens skull så får ni vara särbos.

Jag bodde och arbetade i Danmark när jag träffade min kärlek i skåne.
    Han hade barn sedan tidigare och tanken att han skulle flytta till mig och se sina barn mindre alternativt bryta upp dem från sin tillvaro och flytta till mig var för mig elt otänkbart.

Alternativet är ju att du flyttar och barnen blir boende hos pappan och du umgängesförälder. Men det är ju inte heller optimalt för barnen som ju behöver båda sina föräldrar. Dock är det ju det som inverkar minst på barnen då de kan gå kvar i sin skola och ha kvar sina kompisar.

• Ess

Du får höra med honom om han vill flytta till din stad.
    Annars är det nog bara så att man får sortera direkt när man träffar någon, innan det går för långt sas.

• Weird One

Svår fråga som ng många sigelföräldrar stått inför någongång.

Själv är jag singelmamma till två.
    Jag tror att jag skulle ha svårt att ta barnen från sin pappa och ännu svårare att lämna kvar barnen i hemstaden för att jag ska flytta.

Jag hade nog bett min nya kille flytta till oss, annars skulle det nog inte fungera.
    Ville han inte det, ja då vet man ju att det inte var rätt kille iallafall =)

• Wizz

Mamman till mina bonusar flyttade 10 mil bort från pappa, all övrig släkt, kompisar, skola etc. när de var fem och åtta år. Ingen förutom mamman mår bra av det, man kan ju bara hoppas att det håller med denna kille så de slipper byta skola igen (tredje gången för den äldsta).

Jag skulle aldrig utsätta mitt barn för detta! Det är så sabla egoistiskt.

• Vildungen

Tänk på dina barn... och på dig. Låt nya kärleken flytta! Barn vill ha sina föräldrar nära och föräldrar vill ha sina barn nära. Du kan aldrig dela ditt barns vardag på avstånd och därmed aldrig riktigt lära känna dit barn.

Har en son som är snart 12 vars pappa flyttat till en annan stad pga ny kärlek. Sonen minns ej när hans pappa bodde i närheten, men lider fruktansvärt av separationerna varannan helg. Denna situation har ej gynnat någon. Alla inblandade lider då sonen mår dåligt av detta. Nu har pappan ny familj på nya orten och därmed låst även där.

Stanna hos dina barn!!!

Mamman
Svar på tråden Ny kärlek... kan man flytta?