Hej,
Det låter inte alls flummigt utan jag förstår precis, kunde själv känna lite så när jag precis fått barn. Det är också väldigt vanligt att känna så. Under graviditeten är vi som gravida i fokus hela tiden (alla frågar hur det är osv) och när sen barnet är fött så blir det i fokus och det är inget konstigt med egentligen men det blir en väldigt skillnad för oss kvinnor. Lägg där till att du helt plötsligt går in i en helt ny roll (jag antar att det är ditt första barn) där det blir mycket prat kring praktiskta saker om barnet.
Precis i början när barnet inte är så gammalt så är det lätt att man känner sig väldigt bunden som mamma, det mesta kretsar kring amning och blöjbyten. Det är ändå viktigt att du försöker ta lite tid för dig själv, finns det exempelvis någon möjlighet att du kan komma ut lite för dig själv en stund?
Det är också bra att skriva ner bra saker om dig själv (det ska inte vara någon prestation utan att du duger som du är) och att skriva ner vem du är, bortsett från att du är mamma. Börja också att fundera på om du har några mål som du skulle vilja arbeta mot. Exempel kan vara att du vill byta jobb, göra karriär efter föräldraledigheten el göra någon förändring i ditt liv (det här var bara några exempel).
I min blogg catharinalindstedt.blogspot.com/ kan du hitta konkreta fakta om hur du sätter mål.
Mvh,
Catharina