pappan vill ha gemensam vårdnad
Hejsan, jag behöver lite hjälp här.
Jag o pappan till min son gjorde slut i tredje månaden i graviditeten, pga av att han inte kan hålla sig till sanningen och även vart otrogen. han förändrades radikalt efter att jag gjorde slut med honom, han fick chans efter chans men tillslut fick jag nog. då började allt. sms, samtal.. han började trycka ner mej o säga att hela situationen var mitt fel att jag förstört hans liv att jag var en hora, om jag skulle skaffa nån ny skulle han döda honom, han ville inte ha ungjäveln..osvosv. mådde otroligt dåligt, hade tre obb för att få en föräldrapenning, och höll på att få sent missfall den 21 november, sonen är född 1 mars pga av att jag mådde så dåligt psykiskt. Nu när sonen blev nio månader, flyttade han till vår stad för att vara vår son närmre. han lät och betedde sig annorlunda. jag trodde han hade ändrat sig.
men han var kär imig fortfarande och försökte kontrollera allt jag gjorde. trodde att han kom till oss fär att umgås med sonen, men istället var det för att kontrollera mig. varje gång han hade honom hemma hos mig. (han har ingenlägenhet) när jag tex skulle göra nåt, fick man höra hur jobbigt det var o frågade när jag skulle komma hem osv. han trodde han visste va jag gjorde, festa, hos nån kille.. osv..
jag var väldigt tydlig frånbörjan att det aldrig skulle bli han o jag igen. och tillslut nu, förstår han. nu börjar elakheterna igen. och nu är han bestämd o säger att han minsann ska ha vårdnaden. han har känt vår son i en månad drygt och det är för mig helt obegripligt att han vill ha vår son. jag har idag ensam vårdnad, och har sagt till honom att jag har planer på att flytta tillbaka till vår hemstad. för häromdagen fick jag nog. har totalt gått in i väggen, den här psykiska misshandeln har pågått i snart två år. och att samtidigt ha en son att ta hand om blir förmycket. så nu har jag åkthem till min familj och min hemstad för att försöka bygga upp mig själv igen.
jag har ingen aning om hur sånt här fungerar, vårdnad osv. kan han få vårdnaden om vår son eller gemensam vårdnad o sen kunna bestämma vart vi ska bo? måste han inte ha ett hem för att ha gemensam vårdnad? inkomst? och främst, känna vår son? om man tex har gemensam vårdnad, från när har man tex varannan vecka???
vår son är 10 månader.
jag vet att ett barn har rätt till både sin mamma o pappa. jag har svalt allt han gjorde mot mig, tjatat att han ska komma, tjatat att han ska få ett jobb, hjälp honom, han har vart hos oss, ätit hos oss.. allt. allt för att han ska vilja vara med honom. men när han insåg att jag inte ville he honom längre var inte sonen heller viktig.
men det är jag som tar hand om sonen o pappan får mig att må så otroligt dåligt o då är jag inte heller en fungerande mamma. kan inte lita på honom för fem öre o han gör absolut vadsomhellst för att göra livet surt för mig.. det handlar inte om sonen, det handlar om ilskan han har till mig..