• Naijna

Ni med fritidsintressen som tar en del tid, hur får ni ihop det med familjelivet?

Jag har två barn och sambo, jag har även två hästar.

Jag har verkligen en toppen sambo som sällan klagar men jag får ofta dåligt samvete.

Hästarna tar sin tid och jag har dessutom eget stall tillsammans med mina föräldrar.

Hur gör ni andra som har intressen som tar en del tid, har ni x antal dagar var i veckan?

• Svar på tråden Ni med fritidsintressen som tar en del tid, hur får ni ihop det med familjelivet?
  • Gro82

Hej!
    Intressant tråd!
    Jag själv spelar handboll vilket kräver rätt mycket träning. Jag tränar varje kväll under veckan och spelar en match under helgen. Vi har dock "bara" ett barn (3år).
    Med två barn känner jag att det skulle vara betydligt svårare att "få ihop" vardagen.
    Det som gör att det är möjligt för mig att kunna satsa på mitt intresse är just att min sambo vart väldigt förstående. Samt (låter hemskt ) men att han själv inte har något intresse på samma nivå.
    Vi har dock inte "delat" ansvaret, utan tagit det som det kommer. Är jag hemma, tar jag nattning osv iom att jag själv vill det då jag tycker att jag missat det när jag vart borta.
    Förstår det där med dåliga samvetet, men HA INTE DET! Jag tror det är enormt viktigt att fortsatta få vara sig själv även om man blivit mamma, i den utsträckning det går och så länge barnen mår bra!
    Jag brukar tänka såhär: Hade det vart min sambo som vart elitidrottare el lik hade INGEN reagerat på att jag som mamma vart hemma mest och alltid tagit nattningen.

Kör på tycker jag! Hitta en lösning som fungerar i er familj! Hur ni gör spelar ingen roll sålänge ni mår bra!
    Lycka till!

• pojkens

man får prioritera lite. Med hästar är det ju givetvis svårt att prioritera bort dem helt i perioder. Men här försöker vi tänka periodvis. Just nu jobbar jag ofantligt mycket, men det är under 3-4 månader. Min sambo tränar på elitnivå och är på läger de flesta helgerna under 3 månader framöver. Vi pusslar, tar lite hjälp av en pensionerad farmor (som tur är). Fast det är ibland på helgerna, inte på vardagar. 

jag hoppas kuna träna mer snart, iallfall 3-4 ggr i veckan. då får det bli ännu mer pusslande. det tråkiga är kanske att man itne får så mycket vuxentid ihop, även om barnet har det bra med sina föräldrar. 
    Jag tror att det r viktigt att fortsätta med sina intresse även när man har barn. Kan itne tänka mig att kräva av min sambo att sluta med sin sport eller sluta försöka vara med i landslaget. Dock vet han att det gäller om vi alla mår bra och ignet ovanligt händer. 
  • gravida06

En till familj med två tids krävande hobbies.
    Jag har för tillfället, tvä hästar i tävlings syfte. sen några yngre.
    Sambon jobbar mkt och håller på med Cross.

Pusslar, med konstant dåligt samvete!
    Men med god tro om att de kommer blir bättre, ju större dottern blir.
    Hennes intresse för hästarna kanske okså växer, då blir de mer tumanhand tid.
    Har okså en super förstående sambo, (cross kille så tar en hel del mecktid o helg körningar)
    Och lyckan att ha stallet uppe hos mina föräldrar, vilket underlättar ALLT!
    Dottern kan få en "normal" eftermiddag kväll inne hos mormor, medans jag fixar o
    rider.

Men man får ju inte mkt annat gjort än jobb, stall middag, och dotterns tid!
    Men de e de ju värt, och tror absolut inte mitt(mina) barn nånsin kommer lida av våran intressen under sin uppväxt.
    Bara bli starkare o bättre.

Tycker nästan mest helgerna e jobbiga, under tävlings sessong.
    Då har man ju verkligen ingen familje tid en heel helg! :(

• Naijna

Härligt att höra att det finns fler med krävande hobbies och dåligt samvete ;)

Jag antar att det blir vad man gör det till, mina barn tycker ju visserligen att det är super kul i stallet men så här års är det jobbigt att ha dem med. Stallet är litet och har ingen värme, sen finns det ingen toalett heller :/

Hur många dagar i veckan (i snitt) pysslar ni med er hobby?

• Kajak

Jaa.. man får ta det som kommer.

Min man cykeltränar så ofta han kan.
    Så är han borta ca 1,5 tim hemifrån.
    Det gör han så fort han får chans, dvs när det är ljusa ute annars använder han trainer (en maskin som lyftar upp cykelns bakhjul så han "cyklar" inomhus)

Senare när våren kommer så det blir nog alla lediga helger han är ute o tränar.
    Jag själv tränar inte, har slutat med sport pga knäproblem så jag är och promenad  så ofta jag kan eller så cyklar jag lång.

Svar på tråden Ni med fritidsintressen som tar en del tid, hur får ni ihop det med familjelivet?