• Honesty

Pappan ska flytta 20 mil bort.

Hej

Efter några år som varannan vecka-förälder ska nu pappan till mina 3 barn flytta 20 mil bort med sin sambo. Han riskerar arbetslöshet i vår stad nu, men han har inte sökt jobb alls här utan de har bestämt sig för att flytta till hennes hemstad. Hans förslag är att ta med äldsta sonen som slutar nian i sommar och träffa de andra 2 barnen varannan helg samt att jag ska ha äldsta sonen varannan helg.
    Jag tycker det är synd att syskonen ska delas, de umgås mycket och har några gemensamma vänner. Jag hoppas att den äldsta stannar kvar här men försöker inte att påverka hans beslut....tar däremot upp fördelar och nackdelar med kommande situation. Tyvärr tror pappan att jag missunnar honom lycka när jag tjatar om barnens bästa. Är djupt besviken på hans beslut att flytta.
    Att jag då får ta allt ansvar med de andra 2 barnen som föräldramöten, utv-samtal, läxor, mat/disk, stress till/från fritids mm.mm tycker han bara att jag får planera bättre.
    Ni som vet hur allt detta funkar angående resor till och från pappan, underhåll och allt som hör till får väldigt gärna ge tips och råd. Jag vet inte hur jag ska bete mig, vad som gäller, vad jag har för skyldigheter samt rättigheter.
    Livet känns kaotiskt just nu, tycker synd om barnen som inte får mer tillgång till sin  förälder...
    Kan tillägga att pappans och min relation efter seperation har fungerat felfritt utan bråk samt att hans sambo bott med barnen varannan vecka i 2 år. Det har nu skurit sig mellan mig och dem pga deras flyttplan.
    Vad ska jag göra???
    (pappan flyttar och det känns hemskt att kanske bara få träffa min försfödda son varannan helg...inte mitt fel...ledsen)

• Svar på tråden Pappan ska flytta 20 mil bort.
  • Honesty

Har jag skrivit under fel tråd? Ingen som har tips eller råd?

• Maggiepuh

Har ni delad vårdnad? försök att få hjälp av tex advokat att lösa problemet om ni inte lyckas själva. Jag tycker också att det är hemskt att dela på syskon.

• Honesty
    Maggiepuh skrev 2010-01-23 10:31:58 följande:
    Har ni delad vårdnad? försök att få hjälp av tex advokat att lösa problemet om ni inte lyckas själva. Jag tycker också att det är hemskt att dela på syskon.
    Ja, vi har gemensam vårdnad, barnen är skrivna hos mig och allt har fungerat toppen tills nu. Jag har rådfrågat familjerätten lite, de säger att jag inte kan tvinga kvar pappan men de sa även att resekostnader kan delas upp mellan oss. Herregud...ska jag betala för resor också när det är pappan som ska flytta?
    Advokat...kostar mycket pengar eller?
  • septum

Hej. Jag har inge erfarenhet av så långa avstånd men 4 mil. Jag har ett barn boende hos pappan och ett barn bor hos mig. Det har faktiskt fungerat jätte bra. Jag hade också en jätte stress av att dela på barnen men det har fungerat över förväntan. Det viktigaste tycker jag är att barnen får välja själva. Det är deras verklighet och det kan vara känsligt.

• Honesty
    septum skrev 2010-01-23 10:43:22 följande:
    Hej. Jag har inge erfarenhet av så långa avstånd men 4 mil. Jag har ett barn boende hos pappan och ett barn bor hos mig. Det har faktiskt fungerat jätte bra. Jag hade också en jätte stress av att dela på barnen men det har fungerat över förväntan. Det viktigaste tycker jag är att barnen får välja själva. Det är deras verklighet och det kan vara känsligt.
    De 2 yngsta ska stanna kvar hos mig pga skola. Den äldsta ska sluta nian och ska välja var han vill bo. Men jag är orolig att det blir svårt för honom....stanna kvar här med vänner, syskon och mig...eller flytta med pappa och hans sambo till helt nytt liv.
    Han kanske kan må dåligt över att ta ett sånt beslut själv? Kanske bättre om pappan säger att det är ok att han stannar kvar här? Jag grubblar varenda dag...blir tokig på hela situationen. Fattar inte hur pappan ens vill flytta.
  • Honesty

Någon mer med åsikter? Jag behöver veta så mycket som möjligt!!

• oxe79

Jag skulle försöka få till ett möte hos familjerätten.
    Ni måste inte vara osams för att gå dit, men kan vara bra att gå igenom allt med erfarna utomstående.

• Honesty
    oxe79 skrev 2010-01-24 19:20:28 följande:
    Jag skulle försöka få till ett möte hos familjerätten.Ni måste inte vara osams för att gå dit, men kan vara bra att gå igenom allt med erfarna utomstående.
    Jag hoppas vi kan lösa det ändå, men jag har pratat med familjerätten och fått lite råd så om det kniper ska jag boka tid. Är bara så chockad att pappan ens vill flytta från barnen....och ta med ett barn men jag ska jobba för att alla 3 stannar hos mig där vanliga tryggheten finns med skola/vänner m.m.
  • septum

Jag håller med om att det är ett tungt ansvar på din äldsta son. Hur det än är så är man lojal sina föräldrar så se upp med att han inte väljer pappa p g a dåligt samvete. Han vet ju dock att mamma får två barn kvar.

• FrökenKanSjälv

Jag misstänker nästan att pappan har kollat upp det här med flyttanmälan för barn. Det är nämligen så att båda vårdnadshavarna måste skriva under flyttanmälan när ett barn flyttar. MEN när ett barn har fyllt 16 år så får det skriva under själv. Det finns alltså bara ett barn som pappan kan ta med sig i flytten utan ditt tillstånd.

Ska pappan flytta i sommar? Eller är det så att pappan flyttar nu och sonen då får följa efter på sommarlovet? Det här är ett jättesvårt beslut för er son, inte nog med att han ska välja gymnasielinje (som kan påverka hela hans framtid), helt plötsligt ska han dessutom välja vilken förälder han vill bo med. Jag tycker faktiskt synd om honom! Inte schysst av pappan att sätta honom i den situationen!

Era barn kommer med största sannolikhet tappa mycket kontakt med den förälder de inte bor med. När man är tonåring så har kompisarna och det sociala livet stor betydelse. Vem vill åka 20 mil bort när man kan vara hemma och gå på fest/lan/videokväll med kompisarna? Och om de spelar någon sport så måste de träna eller spela match på helgerna, att missa en match för att åka till den andra föräldern lär inte vara populärt vare sig hos barnet eller hos tränaren.

• Honesty
    FrökenKanSjälv skrev 2010-01-30 10:20:44 följande:
    Jag misstänker nästan att pappan har kollat upp det här med flyttanmälan för barn. Det är nämligen så att båda vårdnadshavarna måste skriva under flyttanmälan när ett barn flyttar. MEN när ett barn har fyllt 16 år så får det skriva under själv. Det finns alltså bara ett barn som pappan kan ta med sig i flytten utan ditt tillstånd.Ska pappan flytta i sommar? Eller är det så att pappan flyttar nu och sonen då får följa efter på sommarlovet? Det här är ett jättesvårt beslut för er son, inte nog med att han ska välja gymnasielinje (som kan påverka hela hans framtid), helt plötsligt ska han dessutom välja vilken förälder han vill bo med. Jag tycker faktiskt synd om honom! Inte schysst av pappan att sätta honom i den situationen!Era barn kommer med största sannolikhet tappa mycket kontakt med den förälder de inte bor med. När man är tonåring så har kompisarna och det sociala livet stor betydelse. Vem vill åka 20 mil bort när man kan vara hemma och gå på fest/lan/videokväll med kompisarna? Och om de spelar någon sport så måste de träna eller spela match på helgerna, att missa en match för att åka till den andra föräldern lär inte vara populärt vare sig hos barnet eller hos tränaren.
    Hejsan!
    Jag mailade pappan om varenda liten detalj man måste tänka på angående barnens bästa, och tack o lov så hörsammade han det och skrev tillbaka att vi kör varannan helg med barnen! Så himla skönt! Sonen blev nog lättad....de 2 äldsta barnen vet nu vad som gäller. Den yngsta vet ännu inget men känner nog av stämningen för han är orolig i skolan. Vet inte vad som är bäst framöver, om pappan ensam ska berätta för 7-åringen om flytten eller om jag ska vara med. Behöver råd om den frågan också. Lilla grabben är känslig men lite stökig och kaxig i skolan när rutiner inte följs strikt. Tack för svar...är glad för alla tips jag kan få.
  • Meli

Jag tycker ALDRIG att föräldrar ska föreslå att syskon delas, och jag hade aldrig gått med på det TS. Tycker det är dåligt att flytta ifrån sina barn så långt. Vem har sagt att de andra två kommer tycka det är trevligt att åka 40 mil varannan helg.

Jag tycker att du ska säga till din äldste son att han givetvis får göra som han vill, man att du tycker det är jättesynd om syskonen delas.

• Meli

Vad jag har hört, vet ej om det stämmer, så kan han inte kräva något när han väljer att flytta, du behöve rinte acceptera några förändringar för barnen, som att de ska flytta/byta skola osv. Och att han inte kan kräva att du ska betala för resan när han väljer att flytta. Det låter ju helt absurt??

• Honesty

Barnen ska bo hos mig, varannan helg ska de till pappan. Men jag är orolig och har mått lite dåligt sen beskedet, är inte glad över denna förändring för barnen och mig. Det positiva är att barnen får en fast punkt istället för vv-livet, deras saker blir samlade på ett ställe. Enkelt att packa väskan sen i stället och ha en trevlig helg 2 ggr per månad. Tyvärr försöker pappan skjuta över sitt dåliga samvete på mig, misstolkar vad jag skriver och säger och får mig att känna mig som en dålig mamma. Fy fan. Har tappat tilltron till folk och är som sagt orolig. Men jag ska klara mig, ser fram emot kommande tillvaro så jag och barnen kan skaffa nya rutiner.
    Tack för alla svar.

Svar på tråden Pappan ska flytta 20 mil bort.