• viva la vida

Ska ofödda barn ha lagligt skydd ?

Som det nu är finns inga lagar som skyddar de ofödda, blir modern angripen av någon och denne har syfte att döda barnet , så får han inget straff för mordet utan endast missfall av modern. Kan det vara så att vi fort glömmer denna tid då barnet vilade under vårt beskydd, allt gick ju bra under denna korta tid och den försvann ju så snabbt och inget hände ju ?
    Men borde vi inte tänka på alla föräldrar som ska ta sig igenom graviditets tiden och dessutom på barnet som lever i sin moders sköte, varje mor och far om jag inte tror fel anser att ett rättskydd borde finnas också för barnet ?

Har jag fel när jag tror det ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 22:31
    Det ska stå misshandel av modern, inte missfall.
  • Svar på tråden Ska ofödda barn ha lagligt skydd ?
  • Stårschan
    viva la vida skrev 2010-01-25 17:15:19 följande:

Ungefär så, i det här fallet. Den som blir misshandlad är ju kvinnan, och det är redan idag straffbart att mishandla henne. Alltså blir gärningsmannen straffad redan idag, med de lagar vi har (om man har tur!). I mina ögon kan man inte separera fostret från mammans kropp i laglig mening. Du kan inte misshandla ett foster utan att samtidigt misshandla kvinnan som har fostret i sig.

Och ja, en del andra lagar tycker jag att man skulle kunna ta bort för att de är verkningslösa och inte fyller något egentligt syfte. T.ex förbudet mot att gå mot röd gubbe. Det är förvisso korkat, men jag förstår inte vitsen med att belägga den dumheten med straffskala.

Att tänka fritt är stort. Att tänka rätt är större.
  • viva la vida
    Stårschan skrev 2010-01-25 19:26:00 följande:
    Ungefär så, i det här fallet. Den som blir misshandlad är ju kvinnan, och det är redan idag straffbart att mishandla henne. Alltså blir gärningsmannen straffad redan idag, med de lagar vi har (om man har tur!). I mina ögon kan man inte separera fostret från mammans kropp i laglig mening. Du kan inte misshandla ett foster utan att samtidigt misshandla kvinnan som har fostret i sig. Och ja, en del andra lagar tycker jag att man skulle kunna ta bort för att de är verkningslösa och inte fyller något egentligt syfte. T.ex förbudet mot att gå mot röd gubbe. Det är förvisso korkat, men jag förstår inte vitsen med att belägga den dumheten med straffskala.
    Ja som sagt  den som misshandlar kvinnan får ju ett straff för att han gjort det mot henne, men den som samtidigt misshandlar hennes barn till döds går straffri trots att  uppsåtet är att döda barnet, tycker du då att han får tillräckligt med straff, ska straffet vara  enbart misshndel mot kvinnan ?

Jag har ytterst svårt att tro att föräldrar inte värderar sina barn högre genom att inte vilja kräva kännbart straff för denna fruktansvärda gärning.

Vad menar du med att inte kunna separera fostret från mammans kropp i laglig mening, de är ju två mänskliga olika kroppar två skilda individer ?
  • Stårschan
    viva la vida skrev 2010-01-25 20:06:42 följande:
    Ja som sagt  den som misshandlar kvinnan får ju ett straff för att han gjort det mot henne, men den som samtidigt misshandlar hennes barn till döds går straffri trots att  uppsåtet är att döda barnet, tycker du då att han får tillräckligt med straff, ska straffet vara  enbart misshndel mot kvinnan ? Jag har ytterst svårt att tro att föräldrar inte värderar sina barn högre genom att inte vilja kräva kännbart straff för denna fruktansvärda gärning. Vad menar du med att inte kunna separera fostret från mammans kropp i laglig mening, de är ju två mänskliga olika kroppar två skilda individer ?
    Misshandel av kvinna bör ge ett hårt straff.
    Misshandel av gravid kvinna bör ge ett hårdare straff.
    Räcker inte det för dig? Hur skulle någon kunna misshandla ett foster utan att samtidigt misshandla den gravida kvinnan? Hm? Tja, en abortläkare skulle ju till exempel kunna göra det, och hoppsan - så har aborter blivit olagliga och vi är tillbaka i medeltiden.
  • lennartsdotter
    viva la vida skrev 2010-01-25 20:06:42 följande:
    Ja som sagt  den som misshandlar kvinnan får ju ett straff för att han gjort det mot henne, men den som samtidigt misshandlar hennes barn till döds går straffri trots att  uppsåtet är att döda barnet, tycker du då att han får tillräckligt med straff, ska straffet vara  enbart misshndel mot kvinnan ?Jag har ytterst svårt att tro att föräldrar inte värderar sina barn högre genom att inte vilja kräva kännbart straff för denna fruktansvärda gärning.Vad menar du med att inte kunna separera fostret från mammans kropp i laglig mening, de är ju två mänskliga olika kroppar två skilda individer ?
    Om uppsåtet är att döda fostret och förövaren lyckas är det nog inte orimligt att han kan åka dig för försök till dråp/mord på mamman för då handlar det om ett överlagt och mycket grovt brott.

Fullt tillräckligt.

Och som sagt, konsekvensen av ditt resonemang blir ju att varje läkre som utför en abort borde åka dit för överlagt mord. Mamman som minst för medhjälp till mord, men det kanske är fullt rimligt för dig.
  • viva la vida
    lennartsdotter skrev 2010-01-25 22:18:07 följande:
    Om uppsåtet är att döda fostret och förövaren lyckas är det nog inte orimligt att han kan åka dig för försök till dråp/mord på mamman för då handlar det om ett överlagt och mycket grovt brott.Fullt tillräckligt.Och som sagt, konsekvensen av ditt resonemang blir ju att varje läkre som utför en abort borde åka dit för överlagt mord. Mamman som minst för medhjälp till mord, men det kanske är fullt rimligt för dig.
    Förövaren kan inte straffas för försök till dråp på modern om uppsåtet  var barnets död.

Konsekvensen av fri abort blir ju att mördare kan gå lösa ostraffade.

Hur känns det för föräldrar om de skulle råka ut för sånt, men tydligen ska vissa offer få finnas i den fria abortens heliga namn.
  • Stårschan
    viva la vida skrev 2010-01-26 07:07:31 följande:
    Förövaren kan inte straffas för försök till dråp på modern om uppsåtet  var barnets död. Konsekvensen av fri abort blir ju att mördare kan gå lösa ostraffade. Hur känns det för föräldrar om de skulle råka ut för sånt, men tydligen ska vissa offer få finnas i den fria abortens heliga namn.
    Du anser alltså att abort är samma sak som mord. Det tycker inte jag. Men det förklarar ju hur du kan komma på så befängda idéer.
  • VulgusProfanum
    Förövaren kan inte straffas för försök till dråp på modern om uppsåtet  var barnets död. Konsekvensen av fri abort blir ju att mördare kan gå lösa ostraffade. Hur känns det för föräldrar om de skulle råka ut för sånt, men tydligen ska vissa offer få finnas i den fria abortens heliga namn.
    Konsekvensen av en legal abort är att det_inte_finns några mördare i sammanhanget. Således heller inga som går "lösa ostraffade"

Det du framför är dina personliga åsikter och personliga åsikter kan vi tack och lov inte reglera och skapa nya lagar utifrån.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • lennartsdotter
    Förövaren kan inte straffas för försök till dråp på modern om uppsåtet  var barnets död.Konsekvensen av fri abort blir ju att mördare kan gå lösa ostraffade.Hur känns det för föräldrar om de skulle råka ut för sånt, men tydligen ska vissa offer få finnas i den fria abortens heliga namn.
    Det är klart förövaren kan åka dit på dråpförsök även om tanken var att döda fostret. Skadan/skadorna på kvinnan riskerar att bli så pass allvarliga att "den sekundära effekten" blir dråpförsök och för att åka dit för dråp eller försök till dråp behövs inget uppsåt.
  • viva la vida
    VulgusProfanum skrev 2010-01-26 10:23:49 följande:
    Konsekvensen av en legal abort är att det_inte_finns några mördare i sammanhanget. Således heller inga som går "lösa ostraffade"Det du framför är dina personliga åsikter och personliga åsikter kan vi tack och lov inte reglera och skapa nya lagar utifrån.
    Ja personliga åsikter, en personlig moralisk uppfattning känsla att betrakta den som dödade ens barn som mördare oavsett vad lagen säger.
  • VulgusProfanum
    viva la vida skrev 2010-01-26 13:53:31 följande:
    Ja personliga åsikter, en personlig moralisk uppfattning känsla att betrakta den som dödade ens barn som mördare oavsett vad lagen säger.
    Problemet blir ju när man använder sig av just sina personliga åsikter och applicerar detta på andra människor och i och med det rent krasst anklagar dem för klanderligt levende och t.om utifrån väldigt grava påståenden. För det tangerar förtal.
  • Blipp

Nej, jag tror att det skulle bli för krångligt med en sådan lag.

Men faktiskt kan man kanske tycka att om en förövare skadar fostret i mammans mage med uppsåt, och att fostret överlever, men får betydande skador för resten av sitt liv som kan kopplas till dådet - så kan man kanske tycka att det vore på sin plats med ett skadestånd från förövaren.

• pingstlilja

Menar du ts att om jag skulle få ett barn förtidigt i ex v 26 som inte klarar. Barnet fixar inte livet så tidigt. Skulle jag då som mamma bli åtald eftersom jag kan ha gjort något som utlöste förlossningen???

• VulgusProfanum
    pingstlilja skrev 2010-01-26 14:47:44 följande:
    Menar du ts att om jag skulle få ett barn förtidigt i ex v 26 som inte klarar. Barnet fixar inte livet så tidigt. Skulle jag då som mamma bli åtald eftersom jag kan ha gjort något som utlöste förlossningen???
    Så fungerar personhood law i de stater i USA där den finns. Kvinnor utreds i samband med missfall och fosterdöd. Och kan alltså bli åtalade om de har gjort något under graviditeten som kan ha lett till missfallet eller för tidig födsel.
  • Stårschan
    VulgusProfanum skrev 2010-01-26 14:57:12 följande:
    Så fungerar personhood law i de stater i USA där den finns. Kvinnor utreds i samband med missfall och fosterdöd. Och kan alltså bli åtalade om de har gjort något under graviditeten som kan ha lett till missfallet eller för tidig födsel.
    Dessa tossiga amerikaner! Låt oss verkligen hoppas att vi inte får hit fler av deras fundamentalistiska idéer!
  • pingstlilja
    VulgusProfanum skrev 2010-01-26 14:57:12 följande:
    Menar du det?? Vad lökigt.  Ja hoppas verkligen inte något sådant kommer till sverige.
  • VulgusProfanum
    pingstlilja skrev 2010-01-26 15:00:54 följande:
    Menar du det?? Vad lökigt.  Ja hoppas verkligen inte något sådant kommer till sverige.
    Stårschan skrev 2010-01-26 14:58:09 följande:
    Dessa tossiga amerikaner! Låt oss verkligen hoppas att vi inte får hit fler av deras fundamentalistiska idéer!
    Jag håller med och förhoppninsvis reagerar kloka svenskar och protesterar högljutt om sådana förslag kommer på tapeten.

Det finns redan idag organisationer som jobbar för att få igenom liknande regler och som också i det närmaste trakasserar läkare via telefon eller mejl och ifrågasätter om de "verkligen är kristna" i och med att de är för gällande lagstiftning.
  • Minune

vad säger lagen ifall jag som havande gör abort på barnet i typ nionde månaden? Har ihjäl det på något sätt??

• VulgusProfanum
    Minune skrev 2010-01-26 21:41:46 följande:
    vad säger lagen ifall jag som havande gör abort på barnet i typ nionde månaden? Har ihjäl det på något sätt??
    Jag vet ärligt talat inte men så här står det i abortlagen §9
    9 § Den som utan att vara behörig att utöva läkaryrket uppsåtligen utför abort på annan, dömes för illegal abort till böter eller fängelse i högst ett år.

Är brott som avses i första stycket grovt, dömes till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om gärningen skett vanemässigt eller för vinnings skull eller inneburit särskild fara för kvinnans liv eller hälsa.
       För försök till illegal abort dömes till ansvar enligt 23 kap. brottsbalken.
    www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740595.HTM

Om detta är applicerbart på kvinnan vet jag inte och jag har heller aldrig hört talats om ett fall i moderntid i Sverige där en kvinna försökt göra abort i 9:e månaden.

Är barnet däremot fött så räknas det som barnadråp och där är straffet fängelse i högst 6 år. Sedan tror jag nog att det är fullt möjligt att man tar hänsyn till kvinnans psykiska status och det kan kanske innebära att hon får ett kortare straff eller döms till vård. Fast här spekulerar jag bara för jag har ingen aning hur man väljer att döma.

Så här säger lagen:
    3 § Dödar kvinna sitt barn vid födelsen eller eljest å tid då hon på grund av nedkomsten befinner sig i upprivet sinnestillstånd eller i svårt trångmål, dömes för barnadråp till fängelse i högst sex år.
    advokaten.exton.net/sakreg/M-reg/Brlivochhalsa.htm.%203%203%20%C2%A7

Det här fallet berör en kvinna som dödade två spädbarn i direkt anslutning till förlossningen. Hon dömdes till tre års fängelse.
    I den här artikeln tar man också upp detta med psykiska störningar.
    www.sr.se/ekot/arkiv.asp&Artikel=128647
Svar på tråden Ska ofödda barn ha lagligt skydd ?