Som földfråga
Vill man att ens barn skall behöva sluta jobba?
(många dmenta behöver dygnetruntpassning)
Vill man att ens barn skall behöva hjälpa en med toabesök osv?)
(vilket också till sist leder till att barnen till sist måste handikappsanpassa hela huset)
Vill man att ens barn skall behöva ge upp hela sitt liv i slutskedet när det är dygnetruntomvårdnad som gäller? Idag ligger många gamla som vårdpaket MÅNGA år innan de dör.
Jag skulle själv inte vilja att mina barn skulle ta hand om tex toabesök, blöjbyten osv Inte heller att de skulle ge upp hela sitt liv för att vårda mig.
Har jobbat både på äldreboende, demensboende, hemtjänst ich i demensteam...man kan ta väldigt väl hand om sina anhöriga även om man inte har dem i sitt hem, många tar hem sina gamla föräldrar över jul, en del hälsar på varje dag eller dyl och håller kontakten dagligen via telefon osv, de hjälper föräldern med tvätt och matlagning mm även om de kanske inte kan titta in varje dag....och det är toppen att se.
Sedan finns det de som aldrig hälsar på, eller lovar att komma men sedan skiter i det med en mycket ledsen förälder som reslutat, eller anhörga som ensvisas med att när de för en gångs skull kommer alltid kommer en kvart före middagen gång på gång för då vet de att de slipper stanna.
Har även sett anhöriga ge upp hela livet, inte kunnat gå utanför dörren för att de troget haft sin anhöiga boende hos sig som behöver hjälp dygnet runt...
Så Nej jag håller inte med dig TS.