• Anonym (Livsnjutaren)

    Ångest kräver fokusering

    Hej Chatarina!

    Jag undrar lite hur jag ska kunna hjälpa mig själv genom smärtan o förlossningen.
    Jag har panikångest sen 5 år tillbaka men den har övergått till generell ångest och jag mår faktiskt riktigt bra. Äter tabletter också.

    Jag har dock en benägenhet för att spänna mig, andas ytligt, tänka fel (katasrofala tankemönster) istället för fokusera på nuet och go with the flow.
    Jag skulle säkert behöva träna mindfullness mer.

    Min smärtgräns är också oerhört låg, jag har triggers över hela kroppen och klarar knappt tryck mot låren och så. Har även haft gikt och medicinerat mot de.
    Fick sluta för graviditetens skull.

    Hur kan du hjälpa mig, tips o råd?!

    MVH en 30 -årig tjej

  • Svar på tråden Ångest kräver fokusering
  • Mental tränare

    Hej,

    Tack för din fråga som jag tror berör många även om inte alla kanske har den typ av ångest som du har. Däremot så har de flesta ett behov av avslappning och att lära sig bli medveten om sin andning, vilket är väldigt viktigt för att minska ångest, negativa tankar och stress.

    När det gäller andningen skulle jag vilja ge dig följande tips. Börja med att lära dig bli medveten om hur du andas genom att du sätter dina händer i midjan och verkligen känner in hur buken vidgar sig när du andas in genom näsan och hur den sänks när du andas ut. Fortsätt i 1 min till att börja med och gör gärna övningen 2ggr/dag (gör gärna fler men jag brukar inte vilja sätta för mycket för då är det lätt att det känns jobbigt om man inte är van).  När du kommit in i detta så kan du utveckla det hela till att öka tiden och slut ögonen och bara fokusera på din andning och din buk som vidgar och sänker sig.

    Man brukar säga "Det vi tänker, det får vi" och det stämmer ju väldigt bra. Tänker du att du är misslyckad och dålig så kommer din kropp att sjunka ihop och du kommer känna trötthet. Detta leder i sin tur till att din känsla också blir nedstämd och att tankarna blir mer negativa.
    Det går att förändra sina tankar. Det som krävs är att man börjar bli medveten om sina negativa tankar, det är först då man kan förändra dem. Börja därför med att lägg märke till när du främst tänker det negativa om dig själv, i vilka situationer är det? När du märker att du tänker något negativt om dig själv, stanna upp och säg något bra om dig själv. Det kan kännas jättedumt i början och kännas som att det är osant, men gör det ändå.  Utmana dig själv och säg 2 bra saker om dig/dag som inte är någon prestation. Det kan vara: "Jag är snäll", "Jag är rolig", "Jag är omtänksam", "Jag är vacker".

    Hör av dig om du undrar något mer!

    Mvh,
    Catharina

    <!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->


     


     

Svar på tråden Ångest kräver fokusering