Vara med 13-åringen i skolan?
Hej, nu var det länge sedan jag var här och kollade. Men nu är det kris här hemma. Vi sitter och pluggar med vår 13-åring hela kvällarna och helgerna. Han hänger inte alls med på lektionerna. Klagar på att han inte kan koncentrera sig. Och läraren klagar på exakt samma sak. Där är de överens. Hemma har han nog inte så svårt att koncentrera sig, men då sitter vi ju med hela tiden.
Det håller inte för oss att sitta och vara lärare för honom så mycket som vi tvingas till. Vi har ju två till som ska ha sitt. Och ett hushåll som ska fungera. Och bägge jobbar vi heltid för att få ekonomin att fungera. Dessutom har han ämnen som vi inte har haft själva.
Jag funderar på att ta ledigt från jobbet för att vara med honom i skolan. Men att ta de dyrbara semesterdagarna till att sitta i skolan, de som vi ska ha tillsammans med barnen i sommer, det bär emot. Jag har ett svagt minne att man kunde ta någons sorts föräldradagar eller dyligt förut, för att vara med barnen någon dag om året i skolan. Eller minns jag galet. Jag hittar inget om det på FKs sida iaf.
Är det någon i denna samlade erfarenhetsbank som har något tips?