• lårkaka

Abort pga kön

En nära vän till mig har under en tid försökt bli gravid och sen när hon blev det tog hon ett sådant där test som går att skaffa i usa (och säkert andra länder) för att få reda på könet på barnet eftersom hon vill ha en dotter.

Hon har en son sen tidigare och vill absolut inte ha en till, hon vill ha ett barn av varje  och nu när testet visade att det var en pojke så tänker hon göra abort.
    Bara det tycker jag är hemskt, men nu vill hon också ha med mig som stöd och det känns så himla fel för mig men hon är ju ändå en väldigt nära vän till mig så jag vet inte alls vad jag ska göra.{#lang_emotions_frown}

• Svar på tråden Abort pga kön
  • KossanMuu
    Toppen9 skrev 2010-01-24 00:53:42 följande:
    I den tråden hade testen rätt i 50 % av fallen dvs lika lätt att gissa vad det är
    Haha med de oddsen förstår jag inte varför folk köper testet öht :P Hoppas verkligen att TS vännina får reda på detta och inser vad det är hon håller på att göra.
    ♥ bf 15 februari 2010 ♥ - kossanshandarbete.blogg.se
  • lårkaka

Hon vet och har vetat vad jag tycker om detta hela tiden så jag förstår ärligt talat inte varför hon vill att just jag ska med...
    Men det där med 50% pålitlighet, det kanske hon inte vet?

Jag ska iaf träffa henne senare idag, får göra mitt bästa och tala henne tillrätta.
    Henens man bryr sig inte nämnvärt, han stödjer henne i vad hon än vill och nu är det en dotter hon vill ha... Jag kommer iaf inte följa med henen om hon skulle göra abort, det känns bara FEL och jag förstår inte att hon kan tänka sig göra det för hon är en helt underbar människa annars.

Åh usch..{#lang_emotions_frown}

• Pomea

Jag ser inte problemet. Man får välja om man vill ha barn eller inte, om de ska vara handikappade eller inte fast man får inte välja kön? Trams.

• Dajo
    Pomea skrev 2010-01-24 23:47:38 följande:
    Jag ser inte problemet. Man får välja om man vill ha barn eller inte, om de ska vara handikappade eller inte fast man får inte välja kön? Trams.
    Naturligtvis är det valfritt att skaffa barn eller inte, men det kanske man ska tänka på innan man producerar ett barn eller inte? Ganska logiskt tycker jag.
  • Tygtiiger

Jag hade inte velat följa med någon som gjorde abort pga kön. Jag tycker hon är i sin fulla rätt att göra det valet - vi har fri abort upp till v 18 - men jag skulle själv inte göra en abort pga barnets kön och skulle inte kunna vara ett stöd för en kompis i den situationen - jag tycker hon gör ett riktigt dåligt val. Hur ska du kunna stötta henne om du tycker att det hon gör är gräsligt? Säg som det är, att hon förvisso har rätt att välja detta men att du tycker det är förfärligt och därför inte vill vara med.

• Pomea
    Dajo skrev 2010-01-25 20:26:55 följande:
    Naturligtvis är det valfritt att skaffa barn eller inte, men det kanske man ska tänka på innan man producerar ett barn eller inte? Ganska logiskt tycker jag.
    Ja men om man inte vill ha ett speciellt kön på barnet så kan man ta bort det. Man kan ju inte få en pojke/flicka om man inte riskerar att få fel kön. Man får ju vara beredd på att knulle och få fel kön och sen ta bort det om det inte passar. Fattar inte varför det är provocerande.
  • Dajo
    Pomea skrev 2010-01-25 22:37:11 följande:
    Ja men om man inte vill ha ett speciellt kön på barnet så kan man ta bort det. Man kan ju inte få en pojke/flicka om man inte riskerar att få fel kön. Man får ju vara beredd på att knulle och få fel kön och sen ta bort det om det inte passar. Fattar inte varför det är provocerande.
    Tycker du själv att det är respektfullt mot barnet att bli dödad (eller "borttagen" om det låter lindrigare) enbart pga att han eller hon har fel kön? Jag och många andra tycker uppenbarligen inte det.
  • Tygtiiger
    Dajo skrev 2010-01-25 23:22:31 följande:
    Tycker du själv att det är respektfullt mot barnet att bli dödad (eller "borttagen" om det låter lindrigare) enbart pga att han eller hon har fel kön? Jag och många andra tycker uppenbarligen inte det.
    Äsch, det är inte respektfullt mot fostret att göra abort öht och det spelar väl ingen större roll, heller, det kan inte tänka eller känna.

Däremot går det på tvärs mot mina personliga värderingar att välja bort att få en son, eller en dotter. Det är absurt i mina ögon att könet har en så stor roll. DÄRFÖR skulle jag inte kunna följa med en vän som gjorde en könsselektiv abort.
  • Dajo
    Tygtiiger skrev 2010-01-25 23:37:27 följande:
    Äsch, det är inte respektfullt mot fostret att göra abort öht
    Håller fullständigt med dig.
  • Pomea
    Dajo skrev 2010-01-25 23:22:31 följande:
    Tror inte fostret vet om att det finns eller att det blir borttaget eller dödat. Tror inte heller att fostret vet om det har snopp eller snippa, är planerat eller önskat heller.
  • Dajo
    Pomea skrev 2010-01-25 23:45:18 följande:
    Tror inte fostret vet om att det finns eller att det blir borttaget eller dödat. Tror inte heller att fostret vet om det har snopp eller snippa, är planerat eller önskat heller.
    Så kan det mycket väl tänkas vara, men jag har liksom aldrig trott på den där klyschan om att "det man inte vet har man inte ont av".
  • Fru O Mamma Kokkonen

Vadå finns det sådana test på riktigt? {#lang_emotions_surprised}

Skulle aldrig stötta min väninna om hon tog ett sådant beslut...

Inte för att klanka på din väninna, men hon var inte alls medveten eller införstådd med att det kanske kunde bli en pojke till?

• Pomea
    Dajo skrev 2010-01-26 00:17:20 följande:
    Så kan det mycket väl tänkas vara, men jag har liksom aldrig trott på den där klyschan om att "det man inte vet har man inte ont av".
    Ont rent fysiskt eller? För det känner inte fostret av mig veterligen. Och psykiskt, hur då?
  • Dajo
    Pomea skrev 2010-01-26 23:38:11 följande:
    Ont rent fysiskt eller? För det känner inte fostret av mig veterligen. Och psykiskt, hur då?
    Kanske var jag lite otydlig där i mitt ordval. Med "ont" menade jag inte nödvändigtvis på samma sätt som när jag eller du trampar på en spik eller sågar av oss tummen (även om jag personligen tror att fostret känner en enorm smärta under aborten, motbevisa mig gärna), utan snarare att påtvingas en negativ konsekvens i form av att mista livet.

Men min ståndpunkt gäller naturligtvis inte enbart ofödda barn utan även andra människor, jag tycker helt enkelt inte att personens ovetskap är ett hållbart argument för att avliva någon.
  • siamusen
    Dajo skrev 2010-01-27 00:20:39 följande:
    Kanske var jag lite otydlig där i mitt ordval. Med "ont" menade jag inte nödvändigtvis på samma sätt som när jag eller du trampar på en spik eller sågar av oss tummen (även om jag personligen tror att fostret känner en enorm smärta under aborten, motbevisa mig gärna), utan snarare att påtvingas en negativ konsekvens i form av att mista livet.Men min ståndpunkt gäller naturligtvis inte enbart ofödda barn utan även andra människor, jag tycker helt enkelt inte att personens ovetskap är ett hållbart argument för att avliva någon.
    http://www.ampainsoc.org/pub/bulletin/jul03/article1.htm

http://goliath.ecnext.com/coms2/gi_0199-3469813/The-fetus-may-feel-pain.html

TS- om du inte känner för att stötta henne tycker jag du ska säga det till henne och sedan avstå fran att vara med.
Svar på tråden Abort pga kön