• elink

är det BARA min man som kan?

jag förundras ibland över väninnornas gnällarior över sina barns pappor. de KAN inte klä dem, kan inte matcha kläder, kan inte sätta på dem RÄTT kläder till olika sorters väderlek, än mindre ha lite framförhållning och handla kläder åt dem.

är det verkligen bara jag som har en karl som faktiskt är rätt bra på det? han klär sig själv väldigt snyggt och bra och efter lite uppmuntran från mig så klär han även vår son snyggt och bra. jag tror att han var lite osäker från början på hur jag ville ha det, det är ju traditionellt ett mammaområde och alla karlar får ju jämt höra att de inte kan, stackarna. men jag tycker att min man väljer bra ur lådorna när jag ber honom klä vår tvåårige son. finns ingen anledning att komma i efterhand och påpeka nåt.

han har oxå, precis som jag fått göra, lärt sig hur man klär barn under vintern. det är ju ingen medfödd kunskap hos oss mammor. tänk bara på alla trådar i ämnet "fryser hon?" eller "klär jag honom för varmt?"

likaså är han en fena på att hitta bra priser på bra ytterkläder. det är HAN som driver på att vi ska hitta riktigt bra vinterkängor och overaller till nästa säsong, nu när det reas ut inför våren. det är han som har letat reda på, valt och köpt, på egen hand och på eget initiativ, de ytterkläder som vår son haft denna vinter. och de har varit jättebra!

är han verkligen den enda karl som kan och vill?

• Svar på tråden är det BARA min man som kan?
  • Lilla Frugan

KAnske inte har så mkt med männen att göra det här utan om kvinnans kontrollbehov....

• elink
    Lilla Frugan skrev 2010-01-31 23:07:53 följande:
    KAnske inte har så mkt med männen att göra det här utan om kvinnans kontrollbehov....
    nja, det har nog oxå att göra med hur man är fostrad och vad man tycker är den enes eller andres uppgifter. eller ren lathet. men jag har i alla fall en karl som både kan och vill, vilket jag är glad och stolt över.
  • Bliglin

Min man köper de flesta av sonens kläder och är mycket bättre på det än jag. Köper snyggare kläder helt enkelt (och är betydligt mer märkesmedveten). 

Tror inte att kläd-ointresse är könsbundet egentligen, bara socialt konstruerade roller som många fastnat i... Fast min man skulle nog grimasera om jag kallade honom "min gubbe" då han bara är 37.
  • viseversa

Min sambo är bra på att klä barnen rätt när det är kallt ute. Han har bott i Jämtlans skogar själv och där kan det bli kallt som sagt! Så med att klä dom bra när dom går ut är inga problem för honom.

Men han är USEL på att matcha kläder på barnen. Han kan sätta på dom i stort sett vilken färgkombination som helst. Barnen bryr sig ju inte utan det är jag som vill att det matchar!
    Det är även jag som köper alla kläder,skor,ytterkläder mm mm till barnen. Men det är bara för att jag tycker det är kul att köpa fina kläder till mina barn. 
    Klart min sambo kan göra det också. Han vet vad dom har för storlek och vad som är praktiskt att köpa. Men varför ska han när han tycker det är tråkigt!?
    Annars ärt han bra på att städa,diska,köpa hem mat,och vara en underbarn sambo till mig och pappa till sina barn. Så jag är mer än nöjd! {#lang_emotions_cool}
    Sen är han smoking hot också och det är ju inte fy skam!{#lang_emotions_wink}
  • Mamma till V och E

Här hemma har vi ett föräldraskap som är 100% jämlikt. Det är inget skillnad alls på vad mamma (jag) och pappa gör. Jag är stolt och glad över min man som har alla egenskaper som en god förälder behöver. Och han är bara MIN!  {#lang_emotions_wink}

• Karinbarin

Jag kan helt ärligt säga att min man har köpt mer kläder till vår son än vad jag har. Han dundrade ut på stan strax efter sonen var född och dök upp två timmar senare på bb med massa klädkassar!

Han är bättre på att klä sonen än sig själv. Han har tydligen inte något behov själv av att kläder ska matcha. Annars är han en fena i största allmänhet.
    Och också bra snygg (framförallt när han fått på sig kläder som matchar! hahaha)

Fast än så länge är det oftast jag som klär sonen då jag är hemma och vi oftast går i pyamas fortfarande när maken går till jobbet.

• elink
    Dianas skrev 2010-02-07 20:29:57 följande:
    vilket skryt :)
    nä det tycker jag inte. allvarligt tror jag faktiskt att man lite oftare ska fokusera på sin partners bra sidor istället för att gnälla över de dåliga. man kan ju välja litegrann vad man vill se
  • Dianas

ja visst, men har du sagt till din karl att han är bra på det då? så du inte bara skriver det här, dom måste få höra det själva:) han skulle nog bli glad

• Isabellee

Eftersom jag är mammaledig just nu så gör jag allt sånt. Klär på, shoppar och har mig.

Men på helgerna brukar han klä på och han matchar kläderna bra och det är alltid passande till väder.
    Shoppat har han aldrig gjort då han hatar det :D

• Xay1de

Min man var hemma med sonen mer än mig när han var liten och det gick alldeles utmärkt. Han kan klä på honom (säger inte att det alltid är de snyggaste matchningarna, men vem f*n bryr sig?), han fixar mat (fixADE ersättning), nattning, blöjbyten, lek och bus. Ibland tycker jag faktiskt att han är en bättre förälder än mig (Och nej, jag klankar inte ner på mig själv).

• ahlcec

Va, alltså nej min snubbe kan klä på Lisa. Jag tycker nästan aldrig att han väljer snygga kläder plus att han tycker att pyjamas är utmärkt att ha jämt, men alltså vaddå. Han kan ju, jag är inte ihop med ett retard. Ja minus klädsmaken då, min smak är förstås oklanderlig.

• elink
    Dianas skrev 2010-02-08 12:37:01 följande:
    ja visst, men har du sagt till din karl att han är bra på det då? så du inte bara skriver det här, dom måste få höra det själva:) han skulle nog bli glad
    klart jag gör. jag vill att han ska veta att jag gillar det han gör.
Svar på tråden är det BARA min man som kan?