• Anonym

bristningar EFTER grav

Okej, fick min bebis för 7 mån sedan och trodde jag var "safe" när jag inte fått några bristningar på magen. Men till min fasa ser jag att NU kommer dom på magen!! Började upptäcka dem typ 5 mån efter och nu känns det som om det bara blir fler och fler!! Små, strimmor...

Gick upp ca 15 kg under grav, mest vätska så jag tappade alla kg bara några veckor efter förlossning+amning. Har kommit igång med träning och känner mig i hyfsad form, har fått tillbaka lite synliga muskler på magen så de beror inte på övervikt. (1.68 cm, 57 kg)

Antar att de beror på hormoner som allt annat, jag har ganska många på benen sedan tonåren, Ville så gärna slippa på magen  =(
    Vad beror bristningar på egentligen, finns verkligen INGET att göra? Har ju smörjt mig men känns lönlöst. Kan jag slippa få fler om jag blir gravid igen??

• Svar på tråden bristningar EFTER grav
  • Mia skönhetsexperten

Hej!

Tyvärr kan det ta ett tag innan bristningar börjar synas.  De kommer oftast vid plötslig viktuppgång som vid graviditet eller när vi växer snabbt i tonåren.

I det mellersta lagret i vår hud, det vi ofta kallar läderhuden, finns det proteinbindningar som håller ihop huden och gör den elastisk. När de sträcks ut för mycket så kan de spricka och då uppstår en bristning! Under graviditeten så är ju hela kroppen fylld av hormoner och de kan även göra huden mer porös och då brister proteinbindningarna lättare.

Bristningar är väldigt svårt att bli av med, men de går att förebygga! Det finns flera cremer på marknaden som sägs förebygga och jag rekommenderar varmt att smörja, smörja och åter smörja.  Redan tidigt i graviditeten bör man börja förebygga. Man bör även tänka på sin kost och se till att man får i sig alla viktiga vitminer och mineraler då även de påverkar huden mycket.  Mineralen zink och vitaminerna C och E skyddar huden och kan hjälpa till att förebygga mot bristningar.

Vår hud är även genetiskt betingad. En del drabbas mer än andra trots att man förebygger så gott man kan. Bristningarna bleks dock med tiden och syns mindre och som med det mesta annat så är det en själv som ser dem mer än omgivningen!

Sköt om dig!

Elin Fagerberg 

Skönhetskonsult och skribent på Gazet.se

Svar på tråden bristningar EFTER grav