• san2009dodo

Tvättmedel för babykläder... vilket använder ni/ tänker ni använda?

Hej alla mammor/ blivande mammor!

Min fråga är kanske lite konstig{#lang_emotions_laughing}. Jag är gravid i v. 31 och vill tvätta bebiskläder men jag vet inte vilket tvättmedel är bäst och som inte påverkar bebisens känsliga hud. Är det vanlig babytvål eller finns det speciell tvättmedel för barn? (Jag ska handtvätta kläderna)
    väntar på era förslag och råd!
    Ha det så gott!
  • Svar på tråden Tvättmedel för babykläder... vilket använder ni/ tänker ni använda?
  • Fam Grönlund

Hej jag tvättade med samma som jag tvättar resten av alla kläder med här hemma.
    Annars hade jag fått tvätta om allt.

• san2009dodo
    Tusen tack för era tips och råd! {#lang_emotions_flower}

Jag ska börja tvätta med flytande tvättmedel som är för känslig hud och vi får se hur bebisen reagerar när den kommit ut  {#lang_emotions_baby} !

Ha det så bra!
  • mariaheterjag

Funderade också på det här, tvättade en tvätt med via colur sensitive och inget sköjmedel men de kläderna blev alldeles stela och inge sköna alls, ett par velourbyxor blev alldeles "tuffsiga". Så resten tvättade jag med vårt vanliga sköljmedel också. Tänker som Saja08 att blir det en reaktion så får vi köpa nytt sen..

• saja08

vi har ariel tvättmedel vitt/mörkt och sköljmedel softlan ultra aroma hemma.
    några erfarenheter om dessa produkter på bebis/ barnkläder?

• Fam Grönlund

Jag tycker att ni ska tvätta med samma som ni har gjort hela tiden.
    Min kusin tvättade med ett annat för det rekomenderades till nyfödd.
    Men sen satt hon där med den lille och tänkte inte på att hon hade på¨sig kläder som var tvättade med ett annat.
    Så ska ni tvätta med annat än ni använder idag får ni nog tvätta hela eran garderob.

• mariaheterjag
    Fam Grönlund skrev 2010-01-29 17:51:15 följande:
    Jag tycker att ni ska tvätta med samma som ni har gjort hela tiden. Min kusin tvättade med ett annat för det rekomenderades till nyfödd. Men sen satt hon där med den lille och tänkte inte på att hon hade på¨sig kläder som var tvättade med ett annat. Så ska ni tvätta med annat än ni använder idag får ni nog tvätta hela eran garderob.
    Smart tänkt Kanske blir bebisen överkänslig o man är FÖR försiktig också?
  • stinamaria

Jag tvättar alla våra kläder med skonas parfymfria, inget sköljmedel. Jag har känslig hud och var rädd att min son med skulle ha det. Nu visade det sig i somras när han var 3 år att han hade samma kassa hud som jag och läkaren sa att anledningen till att det tagit så lång tid innan det brutit ut på honom var förmodligen att jag inte använder parfymerat tvättmedel och att han inte får duscha mer än 1-2 ggr i veckan. Ja, om han inte skulle vara extra smutsig någon gång då

Hade en kompis som har en pojk i samma ålder som min och när de var bebisar och man stack ner huvudet i hans vagn så fick man seriöst svårt at andas av den starka lukten av sköljmedel. Jag kunde inte låta bli att tycka synd om pojken. Min son har alltid luktat bebis och inte som om han badat i parfym.. Men sen behöver det ju inte betyda att man överdoserar sköljmedel ggr tusen bara för att man använder det

• natha01

Ett tips till dig som bor i lägenhet, jag bor också i lägenhet och tyckte likadant som dig.. men så blev jag tvungen att tvätta lite i maskinen som vi har i källaren på grund av att de kläder som jag köpt från Polarn och Pyret färgade så mycket att de vita ränderna blev blå. Det du kan göra är att köra en tom maskin med massor med tvättmedel. Oekonomiskt och inte bra för miljön men tvättmaskinen känns iaf fräschare!

• Lisaolsson44

Försöker läsa igenom olika trådar med tvättmedel, vill gärna få lite tips på fläckbortagningsmedel som är skonsamt? Har precis beställt från clean by sweden, det ska vara ekologiskt och inga kemikalier etc, någon som testat?? Glad

• Lisaolsson44

Har du testat clean by swedens tvättmedel? Står att det är torkade fruktskal, tydligen är det tvättnötter :D 

• EmiliaEngel

Om du tycker maskinen i tvättstugan känns ofräsh så skulle jag köra en maskin på varmaste programmet och ha 1-2 dl ättika i tvättmedelsfacket innan jag tvättade :)

Svar på tråden Tvättmedel för babykläder... vilket använder ni/ tänker ni använda?