• Min högsta önskan

Vi med icke blöjfria barn runt 3 år

Finns det fler än jag som har barn runt 3 år som fortfarande använder blöja?
    Vekar när man läser här på fl att de flesta är blöjfria vid den åldern..

Har en son som blir 3 nu på fredag, och han använder fortfarande blöja, dag som natt.
    Har erbjudit honom toalett eller potta, men han är inte det minsat intresserad.
    Även på dagis frågar de dagligen om han vill sitta på toaletten/pottan, men han vill inte där heller.

Antagligen är han inte redo..

Nu undrar jag om det finns fler föräldar som är i samma sits?
    Kanske kan vi diskutera/ge och få råd av varandra här?

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Svar på tråden Vi med icke blöjfria barn runt 3 år
  • Tidsadverbial

Skönt att hitta den här tråden. Min dotter fyller tre den 20 oktober och är ännu inte blöjfri. Som jag upplever det är problemet att hon inte visar på något sätt att hon är kiss- eller bajsnödig. Helt plötsligt har hon bara gjort något i blöjan. Om hon sa till eller visade på något sätt att hon var nödig, kunde man ju fråga om hon ville gå på pottan. Ni andra, när frågar ni era barn? När som helst, eller bara när de visar/säger till att de behöver gå? Jag har hur som helst nyligen upptäckt att min dotters nattblöja alltid är torr på morgonen och det är ju alltid nåt. Har börjat fråga om hon vill gå på potta direkt efter att vi har gått upp, men det har inte hänt något i pottan än. Imorse ville hon inte gå alls och när jag ändå ställde fram pottan ifall hon skulle ändra sig, blev hon arg, började gråta och sparkade till den :(

• tristania
    Tidsadverbial skrev 2010-08-22 07:57:31 följande:
    Skönt att hitta den här tråden. Min dotter fyller tre den 20 oktober och är ännu inte blöjfri. Som jag upplever det är problemet att hon inte visar på något sätt att hon är kiss- eller bajsnödig. Helt plötsligt har hon bara gjort något i blöjan. Om hon sa till eller visade på något sätt att hon var nödig, kunde man ju fråga om hon ville gå på pottan. Ni andra, när frågar ni era barn? När som helst, eller bara när de visar/säger till att de behöver gå? Jag har hur som helst nyligen upptäckt att min dotters nattblöja alltid är torr på morgonen och det är ju alltid nåt. Har börjat fråga om hon vill gå på potta direkt efter att vi har gått upp, men det har inte hänt något i pottan än. Imorse ville hon inte gå alls och när jag ändå ställde fram pottan ifall hon skulle ändra sig, blev hon arg, började gråta och sparkade till den :(
    Jag har ju en pojk, och jag "ser" när han behöver kissa eller bajsa....Står han te x och pillar på snoppen - då är det dags att kissa. Ställer han sej i ett hörn och vill vara ensam, då är han ofta bajsnödig

I början tjatade jag på Nemo hela tiden, men nu märker jag när han behöver gå på toa, som sagt.
  • Jensan01

Har en pojk som blir 3 i november, från att ha totalvägrat en längre tid så bajsade han på pottan idag, han blev jättestolt, dock så kom det lite i kalsongen efteråt och då blev han lite förtvivlad och sa; det gör inget mamma.....Känns som att han nu börjar bli redo för lite träning utan tvång.

• tainara

Jag har en flicka på 3år som bara talar om EFTERÅT att hon gjort något i blöjan, vi har prövat utan blöja men då kissar hon på golv, mattor och medan hon går.... jag har försökt sjunga en rolig sång medan hon sitter på toaletten, men inget händer och oftast vill hon inte sitta där alls....vet inte hur vi ska göra......

• IsaN

Hej. Jag hoppar in här till er. Jag har en dotter som är 3,5 och som inte vill kissa och bajsa på pottan eller toaletten. I somras ville hon ofta ha trosor och vi satt på ofta på pottan. Men vi kunde sitta där länge ibland utan att något hände, och sen kom det en minut efter det att hon rest sig upp. Hon kunde ibland ge upp och be om blöja, så hon känner ju att det är på gång men vill inte låta det komma utan blöja på. Nu sen jag börjat jobba igen och hon är tillbaka på dagis så vägrar hon trosor igen. "Jag tycker bara om blöja" säger hon. Vi börjar bli frustrerade. Man får ofta höra att man ska vänta ut dem men hur länge då? Det har vi ju gjort. Vad ska vi göra...

• Höstregn

jag introducerade klistermärken varje gång hon kissat i pottan.. klippte några å la i en burk sen fick hon välja ett varje gång hon kissat. satte fast ett tomt a4-ark på väggen å där fick hon själv klistra fast det.. se att det blev fler å fler. funkar bra! hon vill kissa i pottan nu!

• PerG

En idé jag fick precis om man vill slippa köpa dyra trainingpants!...  Om man lägger i en bit tyg (t.ex. klippa sönder ett gammalt lakan i lagom bitar att passa i en blöja så att det täcker fram och bak) så blir det ju obehagligt i blöjan, men inget läcker ut)?

Har inte provat det på sonen eftersom han slutat med blöjor nu, men det kanske hade funkat!?... Får prova med lillebror när det är dags för honom senare.. ;)

• IsaN
    Höstregn skrev 2010-08-31 23:00:21 följande:
    jag introducerade klistermärken varje gång hon kissat i pottan.. klippte några å la i en burk sen fick hon välja ett varje gång hon kissat. satte fast ett tomt a4-ark på väggen å där fick hon själv klistra fast det.. se att det blev fler å fler. funkar bra! hon vill kissa i pottan nu!
    Vi har testat både klistermärken och present. Att få en present var spännande först, och en gång lyckades hon när jag fick henne att kikna av skratt. Men i övrigt så verkar inte längtan efter en present kunna få bort spärren mot att kissa på pottan. Toaletten vägrar hon att ens försöka sitta på.
  • Småtokig

Våran son är sedan ungefär 1 månad tillbaka helt blöjfri. Det har gått alldeles utmärkt. Än så länge har det inte hänt en enda olycka på natten. Han är jätteduktigt med att komma och säga till om att han behöver kissa. Eldprovet kom när vi hade varit iväg på festligheter och han hade druckit ett 0,4 liters glas med sprite och kissat 1 gång när han var halvvägs igenom det. Han somnade på vägen hem och vi försökte kissa honom innan vi la honom i sängen men det var helt omöjligt. Men ingen olycka utan han kom upp på morgonen och kissade på toaletten. 

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Dallandra
    IsaN skrev 2010-08-31 22:56:55 följande:
    Hej. Jag hoppar in här till er. Jag har en dotter som är 3,5 och som inte vill kissa och bajsa på pottan eller toaletten. I somras ville hon ofta ha trosor och vi satt på ofta på pottan. Men vi kunde sitta där länge ibland utan att något hände, och sen kom det en minut efter det att hon rest sig upp. Hon kunde ibland ge upp och be om blöja, så hon känner ju att det är på gång men vill inte låta det komma utan blöja på. Nu sen jag börjat jobba igen och hon är tillbaka på dagis så vägrar hon trosor igen. "Jag tycker bara om blöja" säger hon. Vi börjar bli frustrerade. Man får ofta höra att man ska vänta ut dem men hur länge då? Det har vi ju gjort. Vad ska vi göra...
    Hej!
    Precis så var det för vår dotter också, hon är också 3,5. Vi har försökt i omgångar sedan 1 år tillbaka utan framgång. Men så i somras tänkte vi nu ska den bort! Hon måste ju vara mogen för sjutton när hon är 3,5 så vi tog bort blöjan (utom på natten). Det gick 1 v utan några framgångar alls men så kom vi på att låta henne gå utan trosor, alltså med rumpan bar och redan samma dag sa hon: Mamma, jag vill kissa. tog henne till toaletten och det kom kiss Hon fick gå utan trosor ett tag och hon sa till varje gång hon behövde gå på toan. Nu funkar det jättebra även med trosor på Visst kan hon glömma av sig när det är mycket omkring men då kommer det oftast en liten skvätt i trosan och resten på toan.
    Så mitt tips är att låta henne gå utan trosor och se om det hjälper.
  • IsaN
    Dallandra skrev 2010-09-02 09:05:12 följande:
    Hej!
    Precis så var det för vår dotter också, hon är också 3,5. Vi har försökt i omgångar sedan 1 år tillbaka utan framgång. Men så i somras tänkte vi nu ska den bort! Hon måste ju vara mogen för sjutton när hon är 3,5 så vi tog bort blöjan (utom på natten). Det gick 1 v utan några framgångar alls men så kom vi på att låta henne gå utan trosor, alltså med rumpan bar och redan samma dag sa hon: Mamma, jag vill kissa. tog henne till toaletten och det kom kiss Hon fick gå utan trosor ett tag och hon sa till varje gång hon behövde gå på toan. Nu funkar det jättebra även med trosor på Visst kan hon glömma av sig när det är mycket omkring men då kommer det oftast en liten skvätt i trosan och resten på toan.
    Så mitt tips är att låta henne gå utan trosor och se om det hjälper.
    Gick hon helt utan byxor eller med byxor utan trosor under? Jag har försökt att glömma blöjan ibland men hon är väldigt bestämd att den ska på. Och hon måste ha byxor utanför blöjan också.  Men vad härligt att det hjälpte för er. Skulle vara skönt att hitta det där som knäcker nöten. 
  • Dallandra

Vi hade ju lite tur för det var fint väder så hon gick i klänning/kjol utan något under. När vi åkte i väg någonstans hade hon såklart trosor och faktum var att det aldrig hände någon olycka när vi var i väg.
    Ja det var verkligen skönt att komma på vad som "felades". Antagligen har hon inte känt skillnad på trosor och blöja eller inte förstått skillnaden. Det vände direkt när hon fick av sig trosorna.
    Hoppas att ni också kommer på ett bra sätt snart.

• IsaN

Ja, det känns som om man missat tåget lite när det nu är kallare ute och semestern är slut. Det är  inte lätt att få någon kontinuitet i tränandet. Fröknarna på vårt dagis är inte hjälpsamma när det gäller potträning så de vill inte ha dit henne i trosor innan hon börjar säga till att hon behöver kissa. Och då har man ju inte många hela dagar kvar.

• tristania
    IsaN skrev 2010-09-02 21:51:03 följande:
    Ja, det känns som om man missat tåget lite när det nu är kallare ute och semestern är slut. Det är  inte lätt att få någon kontinuitet i tränandet. Fröknarna på vårt dagis är inte hjälpsamma när det gäller potträning så de vill inte ha dit henne i trosor innan hon börjar säga till att hon behöver kissa. Och då har man ju inte många hela dagar kvar.
    Dom är inte så hjälpsamma på Nemos dagis heller Dom kanske inte har tid iof - dom har många barn. Men en påminnelse till Nemo (att han ska gå och kissa) vore aldrig fel....
  • Min högsta önskan

Vad trist för er där dagisfröknarna inte är villiga att hjälpa till..
    De borde väl ändå tycka det vore skönt att slippa byta blöja? Fast de tycker det är praktiskt..

För Herman funkar det i alla fall riktigt bra att vara blöjfri!
    Visst händer det olyckor, och då är det framför allt när de är ute på dagis. Han har väl helt enkelt så roligt att han glömmer att han behöver kissa. Har vid några tillfällen fått hem både byxor, kalsonger och skor som är kissiga.
    Men sånt får man väl räkna med ett tag antar jag.

Han vill fortfarande ha på sej blöja när han ska bajsa. Han har förslkt att göra det på toaletten, men det är som om det låser sej när han väl sitter där. Sen bajsar han så fort han får på sej blöjan.

Han har även blöja nattetid, men jag funderar på att sluta med det snart. Bjöjan är oftast torr när han vaknar på morgonen, men han vill inte ta av sej den förrän han kissat en gång.  Goa tokungen..

• Dallandra
    IsaN skrev 2010-09-02 21:51:03 följande:
    Testa till jul, då är det i alla fall några fler dagar ledigt, ni kanske t.o.m är ledig i mellandagarna. Vi skulle testat i julas men då blev hon sjuk och sedan var vi i väg var och varannan dag så det var ingen idé. Visst är det lättare på sommaren när det är varmt och de inte behöver byxor, vi tänkte att nu får det bära eller brista. Men jag tror att hon blivit blöjfri tidigare om vi kommit på det här med trosorna, för så fort hon fick av sig dem började säga hon till bara ngr timmar senare och hon kan ju knappast ha mognat på ngr timmar bara

Det händer lite olyckor på dagis här med, det är väl så mycket runt om kring så hon glömmer av att gå och kissa. Jag kan på ett sätt förstå personalen att de inte hinner med pottträning, det är oftast många barn och lite personal men man tycker ju att de i alla fall kunde sätta dem på toan när de andra barnen ändå ska på toan innan de t.e.x ska ut även fast de har blöja.
  • Min högsta önskan
    Dallandra skrev 2010-09-06 09:30:03 följande:
    Det händer lite olyckor på dagis här med, det är väl så mycket runt om kring så hon glömmer av att gå och kissa. Jag kan på ett sätt förstå personalen att de inte hinner med pottträning, det är oftast många barn och lite personal men man tycker ju att de i alla fall kunde sätta dem på toan när de andra barnen ändå ska på toan innan de t.e.x ska ut även fast de har blöja.
    Så gör dom på sonens dagis. De brukar erbjuda alla barn toalett eller potta, innan de går ut, efter maten osv.. även om de har blöja. Sen tvingar de ju så klart inte någon, men det är ändå skönt att de ställer upp och hjälper till!
  • tristania

En vän till mej har tydligen ett bra dagis vad gäller detta med att kissa. Dom "klockar" barnen - kissar innan maten, efter maten, innan vila, innan utgång o s v. Alla barn går och kissar samtidigt!

Det gör dom inte på Nemos dagis - dom är för få personal och för många barn :( Trist. Och det gör ju att det blir jobbigare för oss föräldrar - jag har 2 alternativ: antingen utan blöja på dagis och hämta honom med 5 våta byxor, eller ha blöja och bara ha kalsonger hemma....

Jag får helt enkelt vänta tills han själv känner sej mogen att vara utan blöja.....Jag orkar inte , och hinner inte, tvätta så mycket efter honom jämt, det funkar inte

• Finesse

Här gick det framåt.. men nu funkar det inte igen.. hon vill helt enkelt inte kissa på pottan. Vi fick henne att bara ha trosor och byxor i söndas men då hände ju en olycka å nu vågar hon inte ha trosor igen..

Hur förskolan gör vet jag inte.. eftersom hon vägrar trosor hemma å det ju ingen chans att ens försöka på förskolan.. men vi får ta det senare isf.. Om ½ år slutar hon på förskolan och är hemma i 1½ år då har man ju chansen att få henne helt torr.. förhoppningsvis

Ebba 071228
Svar på tråden Vi med icke blöjfria barn runt 3 år