IsaN skrev 2010-08-31 22:56:55 följande:
Hej. Jag hoppar in här till er. Jag har en dotter som är 3,5 och som inte vill kissa och bajsa på pottan eller toaletten. I somras ville hon ofta ha trosor och vi satt på ofta på pottan. Men vi kunde sitta där länge ibland utan att något hände, och sen kom det en minut efter det att hon rest sig upp. Hon kunde ibland ge upp och be om blöja, så hon känner ju att det är på gång men vill inte låta det komma utan blöja på. Nu sen jag börjat jobba igen och hon är tillbaka på dagis så vägrar hon trosor igen. "Jag tycker bara om blöja" säger hon. Vi börjar bli frustrerade. Man får ofta höra att man ska vänta ut dem men hur länge då? Det har vi ju gjort. Vad ska vi göra...
Hej!
Precis så var det för vår dotter också, hon är också 3,5. Vi har försökt i omgångar sedan 1 år tillbaka utan framgång. Men så i somras tänkte vi nu ska den bort! Hon måste ju vara mogen för sjutton när hon är 3,5

så vi tog bort blöjan (utom på natten). Det gick 1 v utan några framgångar alls men så kom vi på att låta henne gå utan trosor, alltså med rumpan bar och redan samma dag sa hon: Mamma, jag vill kissa. tog henne till toaletten och det kom kiss

Hon fick gå utan trosor ett tag och hon sa till varje gång hon behövde gå på toan. Nu funkar det jättebra även med trosor på

Visst kan hon glömma av sig när det är mycket omkring men då kommer det oftast en liten skvätt i trosan och resten på toan.
Så mitt tips är att låta henne gå utan trosor och se om det hjälper.