zizzie87 skrev 2010-01-29 11:37:26 följande:
Jo det kostar fler hundra tusen. Men ett barn är aldrig gratis. Dock så kan jag tycka att själva processen är dålig då man vänder ut och in på hela människors privatliv och processen är jätte lång... Men billigare borde det vara! :)ÄD är ju itne heller gratis, fast det kanske amn itne behöver betala själv?
Nja, det är aldrig gratis att
ha barn, men de flesta får ju sina barn utan att betala. Besöken på mvc, förlossning etc är ju "gratis" i den meningen att föräldrarna inte behöver betala själva, utan att allt bekostas med skattemedel. Dock måste nog den som vill göra ÄD efter 40 betala behandligen själv och det kanske kan bli jämförbart med kostnaderna för adoption (ca 150 000-300 000 kr). Men visst kan man önska att adoptionsbidraget (för närvarande 40 000 kr) kunde höjas eller att det skulle bli möjligt för fler att få ÄD bekostad av landstinget.
Jag har själv adopterat och tycker inte alls att "processen är dålig". De flesta barn som kan adopteras har varit med om många separationer, en del har varit utsatta för svält, bristande omvårdnad, sjukdomar eller olika former av övergrepp. Det är inte alltid enkelt att bli förälder via adoption. Därför bör man nog granskas lite extra innan man får förmånen att adoptera. Varken min man eller jag tyckte att granskningen var så väldigt jobbig och även de som tycker det brukar ändå anse att det är bättre än att riskera att adopterade barn kommer till föräldrar som inte är förberedda eller som inte har resurser att ta hand om ett barn som kan komma att kräva lite extra av sin mamma och pappa.