• Pimpinellan

Är det fel att få barn efter 40?

Så många gånger här har jag läst att det är fel att som kvinna få barn efter 40. Anledningarna till varför folk tycker det är fel varierar,men de vanligaste är de som finns i svarsalternativen. Så dumma skäl som att man ser ut som en farmor eller att man är färdig för ålderdomshemmet tog jag inte med. Pensionsåldern är trots allt 65 och t.o.m de flesta 80-åringar är idag friska och klarar sig själva så att man skulle vara passe´vid 40 är ju rent löjligt att påstå.
    Vad tycker du?
    ÄD betyder äggdonation. Hjälp kan innebära allt från ägglossningstimulerande medicin till IVF.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det fel att få barn efter 40?
  • zizzie87
    idiblon skrev 2010-01-29 11:27:36 följande:
    Vad synd att du då saknar vissa andra elementära egenskaper.
    tråkigt för dig som försöker föra en diskussion helt utan grund.
  • idiblon
    zizzie87 skrev 2010-01-29 11:32:50 följande:
    Hahaha, det kom ju från rätt...
    Jag tänkte att jag kanske behöver en liten paus, så ni vet.
  • lotttalotta
    zizzie87 skrev 2010-01-29 11:30:13 följande:
    Ja jag tycker att man bör tänka på riskerna för barnet. Tycker dessutom att abort agumentet inte är särskilt bra då alla som varit gravida vet hur svårt det beslutet skulle vara att ta. Det finns så många barn i världen som inte har några föräldrar och därför tycker jag att har man passerat möjligheten att kunna få barn själv så är det den rätta vägen sedan..Vill själv adoptera barn, men karln är inte lika inne på det tyvär.. Men alla tycker vi olika, ni får skafa barn bäst ni vill men jag personligen tycker att det är egoistiskt Om man väntat pga karriär. Inte om man inte haft någon att skaffa dem med.  
    Har du någon som helst aning om vad det kostar att adoptera barn? Och många länder har dessutom en åldersgräns som är skapligt låg.
  • zizzie87
    Bedan skrev 2010-01-29 11:31:30 följande:
    Inte bli gravid på egen väg? Konstigt då att min mamma var nästan 41 när jag föddes. En släkting till mig blev gravid på egen väg vid 52 och födde ett normalt barn. Detta hände i början av 1900-talet så de tyckte ju att det var lite pinsamt att alla kunde se att de som blev föräldrar fortfarande hade sex med varandra, men nån IVF fanns definitivt inte på den tiden!
    Nä så är det, men det är ju ÄD vi disskuterar här.. Behövr man ÄD så kan man ju inte få barn själv längre, right? Kan man det, ja grattis då är kroppen i fin form.
  • zizzie87
    idiblon skrev 2010-01-29 11:33:13 följande:
    Hahaha, det kom ju från rätt...
    japp
  • zizzie87
    lotttalotta skrev 2010-01-29 11:33:46 följande:
    Har du någon som helst aning om vad det kostar att adoptera barn? Och många länder har dessutom en åldersgräns som är skapligt låg.
    Jo det kostar fler hundra tusen. Men ett barn är aldrig gratis. Dock så kan jag tycka att själva processen är dålig då man vänder ut och in på hela människors privatliv och processen är jätte lång... Men billigare borde det vara! :)

ÄD är ju itne heller gratis, fast det kanske amn itne behöver betala själv?
  • blå fisk

Jag tycker inte att det är fel att få barn efter 40 år. Visst sjunker fertiliteten, men det är ju de flesta medvetna om. Om man ser tillbaka kankse 100 år och om man tittar på hur det ser ut globalt är och var det väl inte alls ovanligt att få barn efter 40. Visst att få sitt första barn då har väl varit ovanligt och är också fortfarande i stora delar av världen. När man pratar om risker vid t.ex. förlossningar så är det väl dessutom skillnad på att vara förstagångs föderska och omföderska som lite äldre. Männsiskor som lever där det inte finns preventivmedel föder ju barn tills man inte är fertil längre och ofta blir det väl kanske flera år mellan de sista barnen i barnaskaran än mellan de första, eftersom fertiliteten minskar.

• isisisis
    zizzie87 skrev 2010-01-29 11:32:50 följande:
    Hahaha! Skitlöjligt!
  • Anguis
    zizzie87 skrev 2010-01-29 11:30:13 följande:
    Ja jag tycker att man bör tänka på riskerna för barnet. Tycker dessutom att abort agumentet inte är särskilt bra då alla som varit gravida vet hur svårt det beslutet skulle vara att ta. Det finns så många barn i världen som inte har några föräldrar och därför tycker jag att har man passerat möjligheten att kunna få barn själv så är det den rätta vägen sedan..Vill själv adoptera barn, men karln är inte lika inne på det tyvär.. Men alla tycker vi olika, ni får skafa barn bäst ni vill men jag personligen tycker att det är egoistiskt Om man väntat pga karriär. Inte om man inte haft någon att skaffa dem med.  
    Vad man tycker om abort är individuellt, vad som är svårt för dig är inte nödvändigtvis svårt för mig. När jag gjorde det var det ett lätt beslut, trots att jag även då var rätt gammal och var tillsammans med samma man som nu.
    Jag känner inte att jag kan relatera till resten av inlägget eftersom den enda hjälpen jag behövde för att bli gravid villigt tillhandahölls av min make.
  • Shoulou
    Eisa skrev 2010-01-26 20:41:02 följande:
    Nej det är absolut inte fel på något sätt.Vissa barn kanske tycker det är jobbigt att ha gamla föräldrar. Okej, men andra barn tycker det är jobbigt att ha föräldrar med kort stubin, som röker, som inte lyssnar, som är för ungdomliga, som skrattar fult osv osv.Parents sucks på det ena eller andra sättet ändå.
    Håller med helt och hållet! I mellanstadiet/högstadiet så skämdes jag och mina kompisar lika mycket för våra egna föräldrar oberoende av ålder eller andra faktorer.
  • Manchester
    zizzie87 skrev 2010-01-29 11:37:26 följande:
    Jo det kostar fler hundra tusen. Men ett barn är aldrig gratis. Dock så kan jag tycka att själva processen är dålig då man vänder ut och in på hela människors privatliv och processen är jätte lång... Men billigare borde det vara! :)ÄD är ju itne heller gratis, fast det kanske amn itne behöver betala själv?
    Nja, det är aldrig gratis att ha barn, men de flesta får ju sina barn utan att betala. Besöken på mvc, förlossning etc är ju "gratis" i den meningen att föräldrarna inte behöver betala själva, utan att allt bekostas med skattemedel. Dock måste nog den som vill göra ÄD efter 40 betala behandligen själv och det kanske kan bli jämförbart med kostnaderna för adoption (ca 150 000-300 000 kr). Men visst kan man önska att adoptionsbidraget (för närvarande 40 000 kr) kunde höjas eller att det skulle bli möjligt för fler att få ÄD bekostad av landstinget.

Jag har själv adopterat och tycker inte alls att "processen är dålig". De flesta barn som kan adopteras har varit med om många separationer, en del har varit utsatta för svält, bristande omvårdnad, sjukdomar eller olika former av övergrepp. Det är inte alltid enkelt att bli förälder via adoption. Därför bör man nog granskas lite extra innan man får förmånen att adoptera. Varken min man eller jag tyckte att granskningen var så väldigt jobbig och även de som tycker det brukar ändå anse att det är bättre än att riskera att adopterade barn kommer till föräldrar som inte är förberedda eller som inte har resurser att ta hand om ett barn som kan komma att kräva lite extra av sin mamma och pappa.
  • nelli08

Tycker inte det är fel att få barn över 40.. finns många som längtat efter barn hela livet & inte kunnat få några & sedan kanke helt plötsligt skulle bli gravida.
    Min mamma var 39 när jag föddes, då hade jag visseligen 3 syskon redan.
    Men däremot skulle jag ALDRIG själv vilja skaffa barn när jag är 40..
    Det här man läst om..70 åringar som fått barn.. det fattar jag inte...det tycker jag inte är rätt..-

Svar på tråden Är det fel att få barn efter 40?