• Radiolight

    Internationell regnbågsfamilj..?

    Hej!


    Detta är egentligen inte något som är aktuellt än, men jag funderar mycket på framtiden just nu... och jag tänkte slänga ut en förfrågan om det finns någon som har varit i en liknande situation!!


    Min flickvän är inte svensk (fransyska) och jag frågar mig då hur det skulle gå till om (när) vi vill skaffa barn.


    Så som jag förstår reglerna så kan varken hon eller jag få dubbelt medborgarskap genom att gifta oss (pga Frankrikes icke-godkännande av samkönade äktenskap, och då giftermål verkar vara ett av få giltiga skäl till detta..?).


    Jag vet inte heller om jag tillåts att adoptera om min tjej föder barnet och inte är svensk medborgare. Är det lättare om vi då är gifta? Om jag istället skulle föda, så anses säkerligen inte hen som barn till min tjej enligt fransk lag.. men möjligtvis är det lättare för de svenska myndigheterna att låta henne få närstående adoption? Jag anar att det kan bli svårt att få dubbel nationalitet för våra framtida barn, men främst av allt så vill jag att de ska ha rätt till sina två mammor!


    Jag vet iofs inte hur franska rättsväsendet ställer sig till en laglig svensk adoption, för ensamstående.. man ju alltid hoppas på en utveckling inom Europa de närmsta åren, men det känns lite tråkigt att tänka på det här när vi vill planera vårt liv tillsammans!


    Så, jag undrar mest om någon vet nått om det här ämnet, om någon som känner till ett homo-par som skaffat familj med icke-svenskar inblandade? Hur har det funkat? Eller om någon har tips på var man kan hitta lagar och regler för den här typen av situationer?


    Ha en trevlig dag!!

  • Svar på tråden Internationell regnbågsfamilj..?
  • veda

    Bor ni i Sverige? Jobbar hon och så i Sverige? Jag vet folk som fått medborgarskap utan att vara gifta så jag tror hon kan bli svensk medborgare. Men jag vet inte om det är nödvändigt att hon är svensk medborgare, jag tror att det ska funka om man bara är gifta.


    Om ni ställer er i landstingskö så slipper ni adoptera och blir föräldrar båda två från början. 
    Om jag var du skulle jag nog ringa till socialtjänsten och fråga någon som har koll på adoptioner. Om du är osäker på om ditt eget socialtjänstkontor har koll kan du ringa till Stockholm/Södermalm, de bör ha lite koll.
  • Indigogirl

    Hej hej!

    Vi är en internationell familj som beslutade oss för att skaffa barn när vi fortfarande bodde i Sverige. Min partner hade då permanent uppehållstillstånd, och det var inga problem alls att erkännas som förälder för min del (min partner bar barnet). Sker graviditetsbehandlingen i Sverige så är det verkligen inga problem, ni måste bara skriva på papper hos socialstyrelsen och sen är det klart. När du väl står som förälder på personbeviset är det ingen lag som kan ta det ifrån dig - du är föräldern. Barnet kommer säkert få dubbelt medborgarskap om Frankrike tillåter det, då det oftast baseras på föräldrarnas medborgarskap. Om din partner, som är fransk bär barnet så blir barnet säkert med lite "näst intill" automatik fransk medborgare, och i Sverige, om ni föder barnet här så får det medborgarskap från födseln då du är svensk medborgare.
    Det ifrågasattes aldrig för vår del, inte ens då min partners land vid födseln av vår son, inte erkände samkönade familjer.

    Låt inte det faktum att ni är från olika länder avskräcka er från att skaffa barn, vi kommer från vars en ände i världen, och har inte haft några problem, vare sig med visum, barnskaffande eller erkännande av föräldraskap!

    Lycka till!!!

  • Radiolight

    Tack så mycket för era svar, det känns fint att se att det funkat för nån annan också! :)

    Det är inte aktuellt ännu, då vi försöker bestämma vilket land vi ska bo i just nu.. men jag tänker ju liksom framåt och försöker att eliminera alla eventuella problem innan de uppstår..

    Ha det så bra!!

Svar på tråden Internationell regnbågsfamilj..?