• Skehamn2010

Borde embryoadoption vara tillåtet här i Sverige?

Embryoadoption
    "Befruktade ägg som blivit över vid en IVF adopteras till ett annat barnlöst par. Det förs in i livmodern på kvinnan som får föda det precis som om det var hennes biologiska barn."

Jag tycker självklart att det ska vara tillåtet. Allt som kan hjälpa barnlösa att få bli föräldrar är mycket välkommet i mina ögon.

Förstår inte alls varför det inte är tillåtet här.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde embryoadoption vara tillåtet här i Sverige?
  • Licens To Kiss

Alla sätt till barn tycker jag ska vara tillåtet.

Älskar mina barn! Dotter född 2001 och son (3 dagar enligt RUL och 6 dagar enligt sm)
  • Petrellie

Äggdonation och spermiedonation är ju tillåtet så varför inte kombinationen? Sedan är jag mycket tveksam till om jag personligen skulle klara av att veta att det finns ett biologiskt barn till mig och min man därute någonstans, med det samma gäller ju de andra donationerna och det är ju upp till "givaren" att fatta det beslutet.

Tycker för övrigt att det borde vara tillåtet med surrogatmammor i Sverige också, vilket det ju inte är.

• ChoopChoopSong

Håller med. Är ägg- pch spermiedonation tillåtet, är ju inte steget långt till embryo-donation.

Varför är det inte tillåtet i Sverige?

När det gäller surrogatmödrar har ju det handlat mycket om en etisk debatt (främst gällande barnet och kvinnan som ska föda det). Men det kommer säkert också att bli tillåtet så småningom - under reglerade former.

I alla varianter är det väl "handel" med barn och kvinnors (och mäns) kroppar man vill undvika. Dvs det ska handla om donationer och fungera ungefär som adoptioner. Man betalar för alla omkostnader osv, men man ska inte kunna "köpa" sig ett barn.

• Bling1975

Självklart. Det är ju mycket bättre att någon kan adoptera ett befintligt embryo om de inte kan skapa egna. Jag skulle kunna tänka mig att göra det, både som mottagare och givare.

Stitch längtar efter Lilo
  • MrsMia

Jag ställer mig väldigt tveksam till det. Jag har svårt att ta ställning till om det verkligen är etiskt försvarbart att kvinnan bär på och föder ett barn som inte biologiskt är hennes. (observera att jag inte har något emot adoption, det är inte alls samma sak).

• puss

med embryots "ägares" tillåtelse, och med klargörande ang framtida biofrågor.

det är tammefan roligt nästan jämt
Svar på tråden Borde embryoadoption vara tillåtet här i Sverige?