• D o r i s

Blodförtunnande efter förlossning?

Hej hej!

Är det någon här som fått blodförtunnande (i sprutor) efter förlossningen?

Fick idag veta att jag ska få detta och undrar om det innebär att jag behöver ligga på BB efter förlossningen?

Någon med erfarenhet? Är det BB som gäller? och jag har för mig att BM sa att det var i sju dagar efter förlossningen, minns jag rätt? Är det sju dagar?

Förstår att det är olika men vill gärna höra vad som gällde för er med erfarenhet. Vill också tillägga att jag inte har något emot att vara på BB, bara undrar hur det ligger till. Det kanske är en trygghet att ligga där innan man vet hur man ska göra. Läste också att man ska ta blodprov dagligen när man börjar med blodförtunnande?

• Svar på tråden Blodförtunnande efter förlossning?
  • grynet80

Jag kan svara lite halvdant .
    Jag tar sprutor nu innan förlossningen och kommer att ta efter. Men jag tar dem hemma själv och hitills har jag inte behövt lämna mer än två blodprov (har tagit mina hela graviditeten). Men du får säkert lämna blodprov de första dagarna på BB för att kolla ditt värde.

Lycka till och hoppas någon kan ge dig ett "riktigt" svar!

• Solglimtar

Jag ska också ta blodförtunnande i 7 dagar efter förlossningen, men mycket mer än så vet jag faktiskt inte! Tycker informationen varit lite dålig så på måndag när jag ska till barnmorskan tänker jag fråga henne och se till att få svar på mina frågor...
    Har dock hört av en vän att man gör det själv hemma och att det inte är svårt alls. Om man måste förlösas med kejsarsnitt är det 7 veckor istället för dagar som gäller.

Det vore väl skönt om man får vara en eller två dagar på bb och få hjälp med sprutan de första gångerna kan jag tycka. Samtidigt vill jag hem så fort som möjligt...

• D o r i s

Hej hej!
    Tack för svar! Jag vill också hem så fort som möjligt egentligen, men känner precis som Solglimtar att det hade varit skönt att få hjälp med sprutan första gångerna...

Ja, får nog prata mer med min barnmorska om detta. :)

• anirac1

Jag fick de och tog sprutor 2 dagar hemma. Fick totalt ta sprutor i 7 dagar pga att jag gjode snitt.

• Lipp

Jag fick veta igår att jag skall få ta blodförtunnande i 7 dagar efter födseln, bara för att min mamma hade blodpropp, beroende på om man får en "vanlig" förlossning och åker hem någon dag senare så får man ta sprutorna hemma själv.

• minerva123

Jag tog blodförtunnande sprutor 7 dagar efter mitt planerade snitt och det var aldrig tal om stanna på BB pga det. Man får lära sig att ta sprutorna själv alternativt att ens partner gör det. Jag behövde inte lämna några speciella blodprovet heller.

Svar på tråden Blodförtunnande efter förlossning?