Vi som har skoj på vår resa genom livet - del 6
Kära nån vad tiden går...
Nytt år, ny tråd, nya bekymmer, nya inlägg och allt som hör till - hänger ni med ett tag till?
Senaste tråden:
www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48318124.html
Kära nån vad tiden går...
Nytt år, ny tråd, nya bekymmer, nya inlägg och allt som hör till - hänger ni med ett tag till?
Senaste tråden:
www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48318124.html
Mania: Jag är ju glad att jag var sövd för annars hade jag nog sparkat ihjäl den stackars läkaren. I våras försökte ju en läkare göra en skrapning på mig i vaket tillstånd vid en vanlig gynundersökning men det gjorde ont som sjutton. Inte så underligt när han fick vidga kanalen för att ens komma in igår som han sa.
Nu är det iaf avklarat och det är skönt det. Men jag är så trött idag! Gör inte annat än gäspar och skulle somna sittande om jag bara blundade.
Skönt att åka till Sthlm imorgon. SKa ni shoppa nåt?
Vi har fortfarande bara några cm med snö och det blåser lite också men inte är det storm inte.
Go morron!!
Oj vad det blev kallt imorse...fast det var enbart -6. Hoppas att ni har haft en bra helg.
I lördags var jag till Sthlm och köpte en väska till mig...sen hade jag handlat lite kläder till barnen.
Fattar inte att de växer så fort. Laura ligger på 122 i storlek och Viktor 110/116. Ser ut som att han växer i kapp henne innan sommar.
Ska gå igenom deras kläder och kolla vad som måste bytas ut.
BB: Hur är det med dig? Har ni varit och tittat på huset?
Norrskenet: Hur går det för dig?
Mania: Jo tack det är ganska bra. Inte ont men jag är öm i magen, kunde inte springa när jag lekte med pojkarna ute igår. Och jag blöder inte heller, lite flytningar bara men det kunde man ha i upp till 14 dagar efteråt. Jo vi har tittat på huset och det är jättefint, helt perfekt för oss. Men J vill att vi båda står på lånet... han vill att jag lånar pengar av mina föräldrar till min del av handpenningen, men nej jag vet inte om jag vill det... Här har vi inte varit ute än idag. Vi har nyss ätit frukost! Men det är bara nån minusgrad idag enl termometern. Vi ska ut sen för jag måste lämna blodprov igen och så ska jag på massage. Konstaterade igår att det bara är 6 arbetsdagar kvar i år. Gud så skönt! Jag har tagit ledigt 21/12-7/1 så vi blir långlediga.
Ok...hur mycket kostar huset? Antar att det är något på flera mille eller? Tänkte på att handpenning blir ganska stor summa. Men men...Hoppas att ni hittar en lösning.
Vi håller på och letar efter en bil...nyare modell, som vi tänkte åka med på semester nästa sommar. Och bara tanken på att vi måste låna igen ger mig gråa hårstrå.
Vi blir också långlediga...från 20/12 till 8/1, barnen på dagis blir lediga den 7/1 så jag förlänger min semester då.
Under denna ledighet ska vi fixa och dona hemma...fixa klart tvättstuga..och sen ska vi måla, tapetsera osv. Och så har vi lovat barnen att vara ute med dem om det kommer att bli snö. Fast som det ser ut nu, så jag är lite tveksam om vinter kommer igång det här året. Vi har inte haft -15 än.
Mania: Utgångspriset ligger på 2 mille men det finns ett bud på 1,9. Egentligen är det för dyrt men man kan bara flytta in. Behöver måla fasaden och bygga altan men inget mer. Nästa år ska man ansluta kommunalt va så då tillkommer 120000 ungefär. Men vi har inte hört nåt från mäklaren än heller. vi hade -9 i helgen men idag är det plusgrader och duggregn. Försöker få med ungarna ut och göra en snögubbe men dem vill hellre vara inne. Jag mdd iofs men jag vet hur dem blir om dem är inne hela dan idag med...
Hallå tjejer! Hur har ni det? Julstress eller är det lugnt och fridfullt? Här är det lugnt och fridfullt, bara tre dagar kvar att jobba i år :). Känns inte så tokgt ärligt talat. Imorgon får killarna en kortdag på dagis för jag ska till sjukhuset för mer dropp. Onsdag och torsdag blir som vanligt och på fredag ska jag nog ta dem med mig till jobbet. Det kommer vara få barn på dagis och väldigt lugnt på jobbet så det funkar. Och så har dem tjatat om att dem vill med och titta på lastbilarna och lastmaskinen. Ocb känner jag dem rätt hoppas dem på att få åka truck också. Idag har vi en lugn hemmadag. Tvättar lite bara. Tror vi är trötta alla tre idag för grabbarna var på Leos Lekland med pappa igår +att dem spelade innebandy med honom också. Min mage är lite så där idag också :/ Nu är det snart 2 veckor sen operationen och om ni bara visste hur bra jag mår utan hormoner! Visst har jag mycket flytningar fortfarande men det kunde man ha i 2 veckor, men jag har inte lika mycket finnar längre och igår när jag tvättade håret ramlade det inte av så mycket som det gjort det senaste halvåret. Tycker tom att lusten återvänt men det kanske är för att jag inte får ha sex än...
Det där med tre dagar kvar att jobba blev 1,5... fick hämta killarna vid lunch igår då E kräktes när han skulle vila. Men inte är han magsjuk inte, han hade bara ätit för mycket julmat. Han sa själv att det blev fullt imagen när hsn åt och dessutom var han hur pigg som helst direkt efteråt sa dem på dagis. Dem trodde ju också han ätit för mycket. Men det är ändå lika bra att vara hemma ifall det är nån bacill. Inte kjl att smitta ner dagis innan jul. men j blev sur och anser att dagis är idioter som inte vill ha barnen där när dem kräkits. Man kanju fundera på om han är knäpp eller... Vi är hemma idag men imorgon måste jag jobba så då får j vara hemma med dem. Finns inget jobb åt honom ändå, annars får dem följa med till jobbet eftersom det är 48 timmar slm gäller... nåja E är pigg och äter och leker som vanligt - det .r huvudsaken. Om ni tycker det ser knasigt ut så skriver jag från min surfplatta och den samarbetar inte riktigt som jag vill har jag märkt.
Halloj!
Haft lite fullt upp,men nu bara 1/2 arbetsdag kvar!
Men födelsedag, svärfar som fått en hjärnblödning o halva ansiktet är förlamat, min farmors begravning, massor på jobbet, studier... har varit lite mycket nu.
Min farmors begravning var mycket jobbigare än vad jag hade trott. På något sätt kändes det så slutgiltigt. En generation i mitt släkte som är borta nu. Alla barndomsminnen jag har mm. Nåja, nu är det avklarat iaf, och det känns bra att jag var där.
I morgon är det bara avslutning o sen ska åka iväg helt själv o shoppa julklappar. Ska bli så skönt! Både att fara själv o få det gjort.
Ser verkligen fram emot lovet. Har inga planer. Mina föräldrar kommer efter jul o stannar över nyår. Jag vill bara ta det lugnt, inte behöva tänkta på jobbet (där det återigen har varit jobbigt på många sätt), utan bara vara hemma o ta det lugnt. Hoppas på bra väder, så man kan vara ute med barnen. Nu först blir det ju lite fixa till julen, men inget överdrivet, det är ju bara vi och svärföräldrarna som är här då.
De äldre barnen skulle behöva nya vinterkläder, så kanske att jag far med dem sen senare under lovet o shoppar. Det är så svårt att handla åt dem utan att de är med o det är ju inte så lätt att åka 7 mil enkel väg för att byta nåt som ej passar...
BB: Skönt om det inte är magsjuka!
Skönt att ni också är långlediga. Man behöver det!
I har stl 110/116, men kan ha en storlek större på tröjor.
Heeelllooooo!!!
God fortsättning på det nya året!!
Är på jobbet en kort stund och ska jobba till kl. 11, sen fortsätter min ledighet ända fram till 8/1.
Hoppas att ni haft det trevligt....här har det varit massa bus med ungarna och det skulle ha varit mycket roligare om det fanns snö. Men men...vi är nöjda ändå
Hallå tjejer!
Hur har ni det? Här har vi börjat jobba idag efter nästan 3 veckor ledigt. Det är skönt att vara ledig men killarna behövde verkligen börja på dagis igen för fy vad dem varit osams hemma sista dagarna!
Vi har varit hemma över jul, lekte med en dagiskompis på annandagen bara och sen åkte vi till Finland den 27/12-30/12. Kom hem på nyårsafton igen. Snabbvisit men farfar var glad och vi träffade kusinen och faster också :)
Nu har vi en kille hemma som väntar på att få ha sitt första kalas. E fyller ju 5 (!) den 20/1 och dan innan har vi kalas för dagiskompisarna så det kommer bli fullt ös med 10 barn hemma. Och helgen efter har vi kalas för mormor och morfar för då ska dem minsann få smörgåstårta enl E :)
Annars har det inte hänt så mycket hos mig.
Ska till gyn idag för jag är inte ok efter min operation än. Fortfarande blodblandade flytningar (dem är orangea kan man säga) så här 5 veckor efter och det känns inte helt bra.
Visst ja, J och jag har börjat med 5:2 dieten. Började med fastedag i söndags och så tar vi en idag med. Får se hur det funkar. Det gick bra i söndags iaf och borde gå bra idag med. Man får ju äta vad som helst bara man inte överskrider 500 kalorier (600 för J)
Känns bra att vi gör det båda två och det var Js förslag :o
Halloj! God fortsättning på er alla!
BB: Hur gick detpå gyn? Lycka till med dieten! Här har vi haft kalas igår o har igen på lördag.
Mania. Har ni snö nu då?
Har fått ändrat schema så jag börjar först 9.30 på tisdagar. Har tänkt att om jag måste så kan jag lika gärna jobba då, måste ju ändå skjutsa barnen, men nu behövdes det inte, så jag skjutsade iväg dem, J åkte iväg med I till förskolan o nu har jag ätit frukost helt i lugn o ro. Idag har jag dessutom tagit ledigt för studier fm, så jag stannar hemma o letar böcker. På torsdag har jag ledigt hela dagen för studier, ska skriva klart en uppsats så det känns som en lagom vecka.
Har lugnt på den fackliga fronten, inga resor förrän om ca en månad.
Håller på o planerar en resa med mig och S. Tänkte överraska med det när han fyller år nästa månad, i stället för presenter, dessutom har han sagt att han ej vill ha kompiskalas... Först tänkte jag på Paris. Hans stora dröm är ju att besöka Louvren (Hur många 12-åringar vill det??? ) Men då min man igen är arbetslös, blev det innan jul, så känns det för dyrt även man kunde fått billiga flygbiljetter dit nu, men då jag ej heller vet om J har jobb el inte då jag tänkt åka under sportlovet, så tror jag det blir bättre med Stockholm. Håller på o kollar på flyg o hotell/vandrarhem nu. 2 nätter tänkte jag o så ska vi besöka några museér, för det tycker han är intressant, så det är ju inget dyrt, men lite shopping o gå på gamla stan hoppas jag på iaf.
Men inget bokat ännu. Ska vänta på till s barnbidraget kommer. Fattig månad minsann, efter både jul o kalas... o ska boka flygbiljetter så fort som möjligt. Vi har ju sportlov först v.10 ( i början på mars). Väntar också på att hotellkedjorna ska komma med erbjudanden, brukar göra det till loven. Känns roligt att se framemot fast min man tycker detta bara är trams o slöseri med pengar. nu försökte jag säga för hur mycket jag köpt presenter till H. han har ju inte köpt nåt... Han har ju ingen uppfattning om vad något kostar. För samma summa kan jag köpa flygbiljetter till oss båda. Och kalas i helgen med tårta o pizza till totalt 19 barn är inte heller gratis...
Hej hej!!
Norrskenet: Jag förstår vad du menar....vi är också inne på att försöka skippa massa presenter och i stället satsa på en upplevelse. Så sa vi till mina föräldrar innan jul. Inga julklappar...utan ta ut barnen på någon aktivitet i stället för presenter. En dag på Leos lekland...eller bowling...eller badhuset...de kommer att minnas det mer än en leksak.
BB: hur går det med dieten?
Jag själv har börjat röra på mig...har legat på lata sidan sen november. Nu måste jag skärpa mig...
Annars är det mycket jobb både hemma och på jobbet. Vi har renoverat en hel del hemma...och man börjar se ljuset i tuneln.
När vi blir klara så kommer jag att visa er bilder...
Förresten....min svärfar och hans fru kommer på besök i maj. Kul?? Näää...men de stannar bara en vecka...som tur är
Hoho!
Norrskenet: Jag fick ju träffa samma läkare som opererade mig och han tittade, klämde och kände samt gjorde vul. Det såg bra ut, ingen infektion eller så men jag var inte helt läkt. Det var en liten yta kvar som fortfarande var öppen.Han tyckte det var konstigt att det tagit 5 veckor men nu har det gått 6 veckor och jag är inte helt ok än. Men nu är det betydligt mindre så det är nog slut när som helst nu.
E räknar ner för fullt hemma. Han har magnetsiffror på kylen som han byter ut varje dag :) Det kommer bli 8 - ev 9 - barn så det blir fullt ös på söndag. Imorgon ska vi städa och baka + att en kompis till mig kommer och tittar på kläder efter W. Hennes son är precis efter W i stl så det är jättebra :)
Mania: Det går bra med dieten. Vet inte om jag gått ner i vikt för jag har inte vägt mig men magen har blivit mindre iaf - eller om kläderna blivit större =) Enda nackdelen är att jag får så ont i huvudet dagen efter tills jag ätit nåt. Då går det över.
Trist att få besök när man inte känner för det. Min svärfar kan komma men inte kärringen han bor ihop med. Hon är inte välkommen efter julen 2012 när vi var hos dem.
8/2 åker vi till Gran Canaria. Det ska bli så skönt och jag hoppas det blir bra väder och varmt där då. Det lär ju vara betydligt bättre än här iaf!
Tjolahopp i snövädret!
Hur står det till norrut? Här är det väl så där. Fick en rejäl släng av magkatarr igår kväll och i natt så jag är inte så pigg idag. Men bortsett från det är det ok. Full fart med kalas hit och kalas dit. Jobbar mycket och sen åker vi till Gran Canaria den 8/2. Ska bli så skönt så men innan dess är det ungefär tusen saker som sak göras.
Först är chefen ledig en vecka - åker till Teneriffa imorgon för hans sambo fyller 60 på fredag. Det innebär att jag jobbar hela den här veckan + måndag, tisdag, onsdag nästa vecka.
Torsdag ska jag på massage + W ska vaccineras på em. Fredagen måste jag till sjukhuset och få dropp innan vi reser. Killarna är lediga från dagis dem dagarna så dem får allt följa med då om inte J är ledig.
Egentligen har jag en tandläkartid på fredagen också men jag känner inte för att börja med en rotfyllning dagen innan vi ska åka bort.
Annars är allt under kontroll här.
- E har ju blivit 5 år och haft 2 kalas hemma och ett på dagis.
- Jag har varit på begravning (mammas faster gick bort på juldagen)
- Jag har bestämt mig för att börja plugga!! Jag har hittat en utb till vårdadministratör på distans som jag ska söka till. Måste bara kolla upp när den börjar igen. Känner att nåt måste göras för min chef blir 58 i år och när han går i pension tror inte jag att företaget finns kvar. Och jag känner inte för att bli arbetslös! Och jobbet i sig är ju kul men J och jag behöver dela på oss också. Funkar inte i längden att jobba så här som ni vet...
- J och jag kämpar på med 5:2 och det har gett reslutat! -1,5 kg sen 5/1 . Det är tufft men det får gå ändå. Vi kör fram till resan så får vi se hur det blir sen. Det var ingen höjdare att fixa mat åt killarna igår när vi andra inte fick äta. Det har väl aldrig sett så gott ut med makaroner och korv som det gjorde då!!!
Nu ska jag försöka hitta på nåt att göra innan det är dags för lunch. Om nu min mage vill ha nån lunch idag - det är inte säkert.
Halloj!
Är inte inne här så ofta...
Jo, här flyter det på som vanligt.. Min man har nu fått jobb i ett par veckor iaf. Vilket ju är bra för ekonomin o för vår relation tror jag också. Jag blir ju tokig på honom när jag kommer hem från jobbet efter kl 17 o han bara sticker ut, ingen mat förberett, inget handlat, men han går ut med hunden, för det har han ju planerat att göra o oavsett om I varit på förskolan o jag frågar varför han inte gjort nåt, så berättar han en lång harang om vad han gjort o oftast är det att han hjälpt sina föräldrar. Visst jag förstår att de behöver hjälp men nåt borde han hinna med hemma också...
Nu är han ej hemma iaf, så då utgår jag från att inget blir gjort.
Idag har I ont i magen o jag känner mig också dålig imagen. Endast 7 barn i förskolan igår pga magsjuka... Hoppas bara det ej är det. Men typiskt att han blir sjuk så fort J får jobb. Men jag har ju inte behövt vabba på länge, så jag ska inte klaga... Så länge han ej spyr, känns det helt ok att vara hemma. Hade en dag idag, då jag vet att eleverna också klarar sig bra utan mig, så då känns det också bättre.
Hoppas ni har det bra där ute, och jag är inte alls avundsjuk på BB som ska åka till varmare breddgrader!
Norrskenet: Hoppas verkligen att det inte är magsjuka men risken är ju ganska stor om det härjar på dagis.
Hemma har vi det inte heller så kul... Upptäckte i söndagskväll att E har springmask :( Lagom kul nu när vi ska åka på lördag å allt. Men vi har tagit varsin dos med piller och jag har sanerat hela hemmet med desinfektionsmedel.
Om vi nu kommer iväg på lördag... Min kära sambo är dum igen (inget ovanligt iofs men nu är det väl ändå att ta i) Han hade inget jobb igår och surade ju så klart över det. Han satt här på jobbet hela dan i stället för att åka och hämta ungarna tidigare på dagis.
Nåja, jag hämtade dem och när vi kom hem så var han hemma men han sa inte ett ljud!!! E frågade vart han skulle för han var på väg ut igen - jo då skulle han till Örebro en sväng och lämna lite grejer. Inte ett pip till mig om det. När han ringde idag var han jättesur och grinig och talade om för mig hur jag ska sköta mitt jobb (som om jag inte redan vet det då) Jag frågade bara vart han varit igår "borta" fick jag till svar. Då blev jag förbannad och sa "det vore ju trevligt om du kunde vara hemma och hjälpa till nån gång" Gissa vad han gör?! Säger "ja hejdå" och slänger på luren.
Jag kan tala om att JAG tänker inte ringa honom om det inte är absolut nödvändigt för nu är det han som beter sig som en skit igen och inte jag. Fan, han kan väl tala om vart han varit. Tror han tilliten ökar när han bara säger att han varit borta? Tur E talade om vart han skulle iaf.
Får väl se om vi kommer iväg på lördag för han gnällde igår om att det inte kändes bra att åka på semester när det blev så här lugnt. Jag blir så jäkla trött och less så jag orkar inte bry mig när han är så här. Det värsta av allt är att killarna frågar inte ens efter honom längre när han inte är hemma på kvällarna :(
Vi kanske ska fortsätta vår konversation på FB i stället för här? Vad tror ni om det?