• Vädur 78

gravid med ivf och bf sommaren 2010 del 2

vi som gjort ivf och äntligen har fått vårt efterlängtade plus

• Svar på tråden gravid med ivf och bf sommaren 2010 del 2
  • Vädur 78
    mammaNena skrev 2011-05-18 09:46:04 följande:
    Vädur: hoppas verkligen ni lyckas denna gången! jobbigt nog att inte få plus på naturlig väg, men har man då upp till genomgått IVF med allt va det innebär.. nä fy! Men jag håller alla tummar jag kan hitta!

Dipsy: Vi ska inte ha fler. vi har ju iof 2, men innan vi får reda på vad det är john har, så ska vi inte chansa! om det är något genetiskt tänker inte jag spela det spelet igen och kanske dra "nit lotten"
    Skulle det nu inte vara något genetiskt, så vet jag att min man GÄRNA skulle försöka på 1 till.. suck.. Har verkligen ingen lust att gå igenom en graviditet till och inte heller det första året hemma. jag har varit hemma så himla länge nu och aldrig haft ett riktigt jobb. bara varit vikarie osv och då blir man inte en i gruppen på samma sätt. Så jag tänkte plugga till usk till hösten och sen skaffa mig ett eget jobb

John är nästan alltid glad så det är kul. har lagt in 2 bilder i galleriet på hans nya åk Det är en matstol, som han även kan sitta i när vi t.ex. lagar mat, plockar in i diskmaskinen osv. MEN han får inte sitta där hela tiden.
    vi fick den i går em och jag känner redan nu att jag inte alls är så trött i kroppen som jag brukar.
    Vi ska även in och prova ut 2 olika gåstolar.
    Så äntligen rullar det i våran riktning!
    Tack vännen de tror att det är min äggkvalité som är dålig. SÅ nu vill de få ut många ägg igen för att förhoppningsvis få ut något med bra kvalité.
    Hur är det med John?
    ♥♥♥
  • mammaNena
    Vädur 78 skrev 2011-05-18 12:20:17 följande:
    Tack vännen de tror att det är min äggkvalité som är dålig. SÅ nu vill de få ut många ägg igen för att förhoppningsvis få ut något med bra kvalité.
    Hur är det med John?
    ja men det är ju konstigt att de gick ifrån den behandlingen som fungerade! Men man har ju inte direkt mycket att säga till om inom sjukvården. dom gör ju ändå som de vill i slutenden.
    Men som sagt. alla tummar till er!

Jo det är bra med john! i går tog han sina "första steg" (stop i backen nu, för det är inte riktigt så bra som det låter ) Det va när man höll honom under armarna, alltså höll runt bröstkorgen. men fötterna flyttade sig framåt! Det har han inte lyckats med innan. hur mycket man ens har lutat han framåt så har fötterna stått som fast limmade, men igår staplade han framåt man får vara glad för det lilla!

Vi har det bara ganska jobbigt med familj och släkt på olle sida. dom vill inte se att det ÄR något som inte stämmer med john. så vi får hela tiden höra att han bara är LAT! Om ungen bara fattar att han måste jobba lite för att ta sig någonstans så kommer han snart va som vem som helst..
    Vi har tagit upp detta med neurologen, sjukgymnasten och när vi hade samtal med kuratorn och psykologen och INGEN säger att han är lat. och visst vet jag det jag med, det finns väll fasen inga lata bebisar.. men det tar hårt när man får höra en sån sak ältas i det oändliga från de som ska stå en närmast.

Vi har pratat med psykolog och kurator 1 gång än så länge, har 2 ggr kvar, och det va väldigt skönt. det är standard att man får prata med dom när allt inte är som det "borde" och dom vet ju precis vad dom ska fråga osv. vi satt där i 1 timme och det kändes som 5 minuter

Hur är det med milo?
  • Vädur 78
    mammaNena skrev 2011-05-18 13:25:02 följande:
    ja men det är ju konstigt att de gick ifrån den behandlingen som fungerade! Men man har ju inte direkt mycket att säga till om inom sjukvården. dom gör ju ändå som de vill i slutenden.
    Men som sagt. alla tummar till er!

Jo det är bra med john! i går tog han sina "första steg" (stop i backen nu, för det är inte riktigt så bra som det låter ) Det va när man höll honom under armarna, alltså höll runt bröstkorgen. men fötterna flyttade sig framåt! Det har han inte lyckats med innan. hur mycket man ens har lutat han framåt så har fötterna stått som fast limmade, men igår staplade han framåt man får vara glad för det lilla!

Vi har det bara ganska jobbigt med familj och släkt på olle sida. dom vill inte se att det ÄR något som inte stämmer med john. så vi får hela tiden höra att han bara är LAT! Om ungen bara fattar att han måste jobba lite för att ta sig någonstans så kommer han snart va som vem som helst..
    Vi har tagit upp detta med neurologen, sjukgymnasten och när vi hade samtal med kuratorn och psykologen och INGEN säger att han är lat. och visst vet jag det jag med, det finns väll fasen inga lata bebisar.. men det tar hårt när man får höra en sån sak ältas i det oändliga från de som ska stå en närmast.

Vi har pratat med psykolog och kurator 1 gång än så länge, har 2 ggr kvar, och det va väldigt skönt. det är standard att man får prata med dom när allt inte är som det "borde" och dom vet ju precis vad dom ska fråga osv. vi satt där i 1 timme och det kändes som 5 minuter

Hur är det med milo?
    Ja det är konstigt de ändrade om så mycket i min behandlng men men det är bara att ta nya tag i höst.
    Vad jobbigt att de närma inte förstår....lat bebis tror jag inte finns Hoppas de bättrar sig!
    Härligt John gör framsteg!
    Milo är det fullt ös på nu. Han är överallt och river ut allt han kan Han går inte än men springer runt bord, längs med soffan och väggar, skjuter stolar framför sig.... men när det gäller att gå själv då är han jättefeg, men det kommer väl när han är mogen
    ♥♥♥
  • mammaNena
    Vädur 78 skrev 2011-05-18 14:38:59 följande:
    Ja det är konstigt de ändrade om så mycket i min behandlng men men det är bara att ta nya tag i höst.
    Vad jobbigt att de närma inte förstår....lat bebis tror jag inte finns Hoppas de bättrar sig!
    Härligt John gör framsteg!
    Milo är det fullt ös på nu. Han är överallt och river ut allt han kan Han går inte än men springer runt bord, längs med soffan och väggar, skjuter stolar framför sig.... men när det gäller att gå själv då är han jättefeg, men det kommer väl när han är mogen
    ett riktigt yrväder hör jag
    Mia började gå först när vi flyttade från en 2:a till hus. då hade vi helt plötsligt så lite möbler så hon kunde inte gå och hålla sig längre. så det va bara att välja på att släppa taget och gå, eller krypa Hon valde gå.
    Men vi hade sån tur med henne så hon pillade aldrig på något eller rev inte ut något. så vi behövde aldrig plocka bort allt under 1 meter från golvet. det va skönt! värre va det när vännernas barn, som va plliga, kom hem och det blev rena "ta fatt" hemma med allt dom skulle ta

Jag tänkte att vi nu med john skulle få värre än värst! att vi skulle få allt ggr 2 nu när mia va så lätt. men än verkar det ju inte så =/ Men men, det får man väll vara glad för på ett vis..
  • Vädur 78
    mammaNena skrev 2011-05-18 14:46:47 följande:
    ett riktigt yrväder hör jag
    Mia började gå först när vi flyttade från en 2:a till hus. då hade vi helt plötsligt så lite möbler så hon kunde inte gå och hålla sig längre. så det va bara att välja på att släppa taget och gå, eller krypa Hon valde gå.
    Men vi hade sån tur med henne så hon pillade aldrig på något eller rev inte ut något. så vi behövde aldrig plocka bort allt under 1 meter från golvet. det va skönt! värre va det när vännernas barn, som va plliga, kom hem och det blev rena "ta fatt" hemma med allt dom skulle ta

Jag tänkte att vi nu med john skulle få värre än värst! att vi skulle få allt ggr 2 nu när mia va så lätt. men än verkar det ju inte så =/ Men men, det får man väll vara glad för på ett vis..
    Ja han är ett riktigt yrväder Går inte att ha mycket framme nu
    ♥♥♥
  • mammaNena

hej cyber vänner. nu har jag börjat blogga om john, blir lite väl mycket att skriva ut på internet, i alla trådar och på alla sidor jag är med i..
    men om ni vill så får ni gärna läsa
    johnsliv.bloggplatsen.se/
    Kram

johnsliv.bloggplatsen.se/ en sida om våran muskelsvaga john
  • Dipsy

jag brukar tänka emellan åt hur det går för er och lille john...spännande med en blogg lägger genast till den som favorit....

här går dagarna fort alleles för fort...min sessa fyller 1 år nästa vecka....
    en tjej som växer och utveclas och är alleles mammakär....inte så konstigt kanske med tanke på att det är jag som är hemma mesta dels då pappan jobbar mycket borta på annan ort...
    en väldigt bestämd tjej som vet vad hon vill ...
    vi har kört 5 miuters metoden vid sovdags och jag vågar nästan inte säga det men det funkar så bra så även på dagarna är det bara att lägga henne i sängen när det är tid för det...ni som har det jobbigt vid nattning och liknande rekomenderar jag det verkligen...det är några jobbiga kvällar med skrik men redan efter andra försöket så märker man skillnad....

hur går det för er andra???

• Vädur 78
    Dipsy skrev 2011-06-22 17:24:24 följande:
    jag brukar tänka emellan åt hur det går för er och lille john...spännande med en blogg lägger genast till den som favorit....

här går dagarna fort alleles för fort...min sessa fyller 1 år nästa vecka....
    en tjej som växer och utveclas och är alleles mammakär....inte så konstigt kanske med tanke på att det är jag som är hemma mesta dels då pappan jobbar mycket borta på annan ort...
    en väldigt bestämd tjej som vet vad hon vill ...
    vi har kört 5 miuters metoden vid sovdags och jag vågar nästan inte säga det men det funkar så bra så även på dagarna är det bara att lägga henne i sängen när det är tid för det...ni som har det jobbigt vid nattning och liknande rekomenderar jag det verkligen...det är några jobbiga kvällar med skrik men redan efter andra försöket så märker man skillnad....

hur går det för er andra???
    M har ju somnat i våran famn och nu för ett tag sen så kände vi att han började bli för stor för det. Han kom inte riktigt till ro. Men han skrek som bara den och blev inte bättre på några dagar heller så nu har vi suttit jämte honom i rummet och ibland går det snabbt men ibland tar det flera timmar innan han* *som-nar--......nnu vill han vara med och skriva
    ♥♥♥
  • Dipsy
    Vädur 78 skrev 2011-06-22 17:58:12 följande:
    M har ju somnat i våran famn och nu för ett tag sen så kände vi att han började bli för stor för det. Han kom inte riktigt till ro. Men han skrek som bara den och blev inte bättre på några dagar heller så nu har vi suttit jämte honom i rummet och ibland går det snabbt men ibland tar det flera timmar innan han* *som-nar--......nnu vill han vara med och skriva
    ja man gör ju de mest tokiga saker för att allt ska "flyta" på smidigt...ja man har ju både sövt barnen och legat bredvid i mörkt rum vilket oftast slutat med att man själv somnat och vaknar flera timmar senare och inser att de ändå är dags att gå sova...ibland har man åkt ut med bilen och lyft in sovande barn...ja allt möjligt...men man inser ju att man behöver lite tid på kvällen att "ta igen " sig lite tid för åter hämtning efter oftast den energi fyllda dagen...och framför allt tid tillsammans med sin partner när barnen har somnat...så denna 5 minuters metod har funkat super för oss...men det är inte lätt de första dagarna...men har man väl bestämmt sig så är det bara att köra...som sagt nu somnar våran tjej utan gnäll i egen säng...med tutte och en kram och godnatt...helt otroligt att det funkar tänker man ju varje kväll.....*viskar* och hon sover heeeela natten....*pepper peppar*..
  • Vädur 78
    Dipsy skrev 2011-06-22 21:01:22 följande:
    ja man gör ju de mest tokiga saker för att allt ska "flyta" på smidigt...ja man har ju både sövt barnen och legat bredvid i mörkt rum vilket oftast slutat med att man själv somnat och vaknar flera timmar senare och inser att de ändå är dags att gå sova...ibland har man åkt ut med bilen och lyft in sovande barn...ja allt möjligt...men man inser ju att man behöver lite tid på kvällen att "ta igen " sig lite tid för åter hämtning efter oftast den energi fyllda dagen...och framför allt tid tillsammans med sin partner när barnen har somnat...så denna 5 minuters metod har funkat super för oss...men det är inte lätt de första dagarna...men har man väl bestämmt sig så är det bara att köra...som sagt nu somnar våran tjej utan gnäll i egen säng...med tutte och en kram och godnatt...helt otroligt att det funkar tänker man ju varje kväll.....*viskar* och hon sover heeeela natten....*pepper peppar*..
    Får testa igen Det är ju skönt sen när det fungerar!
    Just nu har han hög feber, har haft det sen i måndags, hoppas det går över snart! Kram 
    ♥♥♥
  • mammaNena

dipsy: va härligt att det funkar för er! vi testade den metoden med mia SÅ många ggr, men hon är envis som en gammal åsna! så hon har alltid somnat när hon vill! och nu vid 5½ år så orkar vi oftast inte bråka..
    Har även funderat på andra sovrutiner för john. han somver i mellan oss, har gjort sen han fick sin hosta i januari. innan dess sov han BARA i egen säng, kunde inte somna annars. men man vänjer ju dom fort! Men känner att det hade varit SÅ skönt att få en egen säng igen! Dock vill jag inte flytta ut honom i annat rum, då han har lite konstigheter för sig, med andningen, när han sover. Så på det viset är det skönt att ha honom i mellan, känns som mer uppsikt då... ja ja.. vi får se när/hur vi tar tag i detta..

Vi ska snart hämta ut hans sandaler från ortopedtekniska. sådär lite på tal om annat 300 får vi betala och landstinget står för resten. så man kan ju fundera på vad de egentligen kostar..
    Kände även att det roslade i hela bröstkorgen på honom igen, så det blir mer ventolin, så det inte blir lunginflammation av det igen

Glad midsommar allihopa, om vi inte hörs innan!

(har haft en "ful" tanke. Nu när vi fick betala så mycket pengar för john, borde man då inte få en som är frisk , borde väll finnas garanti på dom Nä skoja bara, vi älskar våran lille john, men tung är han!)

johnsliv.bloggplatsen.se/ en sida om våran muskelsvaga john
Svar på tråden gravid med ivf och bf sommaren 2010 del 2