• Lillasnigel07

Hjälp! Hur fästa barnstol i nyare renault megane (04 och framåt)

Nån som vet om det går att fästa utan isofix. Går inte att sätta remmarna runt stolen (mellan stolsrygg o sits)

• Svar på tråden Hjälp! Hur fästa barnstol i nyare renault megane (04 och framåt)
  • MissLillan

i öglor i golvet eller i stången under stolen?

• Joico

Varför går det inte mellan sätet och sitsen?

I skenorna som stolen framför glider på när man justerar den annars.

• Cirkusmamman

Du måste köpa öglor, gissar jag. Så är det på toyota. ring en renaulthandlare o fråga hur det fungerar. De kan beställa hem öglor också.

• Lillasnigel07

P.g.a. klädseln kan man inte stoppa bältet emellan rygg o sits. Svårt att förklara! Får man fästa i skenorna då? Har läst nånstans att man inte får det!

• Cirkusmamman

Det är därför du måsta ha öglor, det brukar finnas speciella för varje bilsort :)

• Joico
    Lillasnigel07 skrev 2010-01-27 23:00:53 följande:
    P.g.a. klädseln kan man inte stoppa bältet emellan rygg o sits. Svårt att förklara! Får man fästa i skenorna då? Har läst nånstans att man inte får det!
    Ja det går man. Har du läst instruktionsboken för bilstolen?

Det du hört om att man inte får, skulle det gälla bara Renault då eller?
  • Lillasnigel07
    Joico skrev 2010-01-28 21:17:48 följande:
    Ja det går man. Har du läst instruktionsboken för bilstolen? Det du hört om att man inte får, skulle det gälla bara Renault då eller?
    Det står bara om isofix i instruktionsboken. Pratade med Babyproffsen som sa att man inte får sätta i skenan om den har vassa kanter eller man riskerar att skjuta stolen så bältet kommer i kläm, så nu ska vi göra så!
  • Cirkusmamman

Vi har också isofix i vår toyota, men som jag sa så finns det speciella öglor som man skall skruva fast i ändarna av skenorna (i befintliga skruvar), just för att man inte får fästa under skenorna där man kör stolen fram och tillbaka.

Men isofix är ju helt klart smidigast om man köper sådan, så kör på! :)

• Joico
    Lillasnigel07 skrev 2010-01-29 19:42:19 följande:
    Det står bara om isofix i instruktionsboken. Pratade med Babyproffsen som sa att man inte får sätta i skenan om den har vassa kanter eller man riskerar att skjuta stolen så bältet kommer i kläm, så nu ska vi göra så!
    Hm, vad har ni för stol?! En Isofix-stol?

Ja jo det stämmer ju. Så ni ska fästa i skenan ändå?
  • Lillasnigel07
    Joico skrev 2010-01-29 20:26:13 följande:
    Hm, vad har ni för stol?! En Isofix-stol? Ja jo det stämmer ju. Så ni ska fästa i skenan ändå?
    Trodde du menade instruktionsboken för bilen ;) Nä, vi har ingen isofix. En vanlig acta graco. Vi ska se hur v gör!
  • Joico
    Lillasnigel07 skrev 2010-01-29 22:01:15 följande:
    Trodde du menade instruktionsboken för bilen ;) Nä, vi har ingen isofix. En vanlig acta graco. Vi ska se hur v gör!
    Men jag skrev ju " Har du läst instruktionsboken för bilstolen?"

Jag har då alltid monterat i skenorna om stolen placerats bak. Och många med mig.
  • Lille Mammsen
    Lillasnigel07 skrev 2010-01-27 21:23:20 följande:
    Nån som vet om det går att fästa utan isofix. Går inte att sätta remmarna runt stolen (mellan stolsrygg o sits)
    Hoppas på samma INFO pga sitter i samma sits 
Svar på tråden Hjälp! Hur fästa barnstol i nyare renault megane (04 och framåt)