• Millan77

hur ska jag göra med dotterns "kompis" som snor saker här?

Blir så lessen av att min dotters kompis snor olika saker av min dotter. Inte bara när hon e hos mig utan även när dom e hos dotterns pappa.

Vet att denna "kompis" e hemma mycket själv (skilda föräldrar, o en pappa som jobbar väldigt länge på kvällarna)
    Hon bor hos sin pappa o VH hos sin mamma.

När hon har varit här har det försunnit pengar o andra saker som min dotter har på sitt rum. Pengarna e ca 40-60kr i olika omgångar o varje gång det saknas saker kommer hon inte hit på ett tag.

Igår upptäckte pappan att dotterns örhängen saknades hemma hos honom. Dottern hade oxå sett att "kompisen" hade sånna på sig i skolan igår.

Hur hade ni gjort?

Ska jag kontakta pappan som aldrig e hemma?
    Ska jag bara prata med "kompisen"?
    "Kompisen" e inte välkommen hit eller till mitt ex mer, fast det vet hon inte om än.

Hjälp mig

• Svar på tråden hur ska jag göra med dotterns "kompis" som snor saker här?
  • Millan77

Jag var uppe i skolan idag o pratade med fröknarna.

Töserna går i 2:an. Pappan hade varit i skolan i fredags, men jag vet inte riktigt vad dom hade sagt, det fanns liksom inte tid o rum för att ta det idag med så mycket barn runtomkring.

Min dotter har fått tillbaka sina örhängen. Tror dock inte att Fille bett om ursäkt.

Flickan som Fille säger sig fått dom från har inte hål i öronen ens.....

• Bedan

Skönt att hon fick tillbaka sina örhängen iallafall. Man kan ju hoppas att tjejen blivit tillräckligt omskakad för att inte göra om det igen.

• Millan77

ja det hoppas jag.

Hoppas oxå att pappan tagit detta till sig ordentligt. Det e ju synd om systrarna som aldrig har pappa hemma.

Jag pratade ju bara med den ena fröken idag, fick intrycket av att den andra blev lite stött av att jag diskuterade detta med dom.

nu hopps jag att min yngsta (4 veckor imorgon) har somnat för natten. ska försöka gå in o lägga oss nu iaf. annars e jag väl uppe till 1 inatt igen

• Millan77

Jag vet inte, men e det bara jag o mina kompisar o min mamma som tycker att iaf pappan borde ringa o be om ursäkt över detta??

Jag hade nog skämts, men jag hade aldrig mer kunnat skicka hem mina barn till den personen igen.

Nu har ju dottern börjat leka med våra grannar här istället. Så det känns lite roligt. Dom e 5 barn i den familjen. o en hund. {#lang_emotions_wink}

• Bedan
    Millan77 skrev 2010-02-03 11:25:07 följande:
    Jag vet inte, men e det bara jag o mina kompisar o min mamma som tycker att iaf pappan borde ringa o be om ursäkt över detta?? Jag hade nog skämts, men jag hade aldrig mer kunnat skicka hem mina barn till den personen igen. Nu har ju dottern börjat leka med våra grannar här istället. Så det känns lite roligt. Dom e 5 barn i den familjen. o en hund.
    Det är klart han borde göra det, men dels så kanske han inte fattar att han borde det och dels kanske han skäms. Alla människor har inte koll på vad de borde göra ifall de inte har någon som säger till dem.
    Kul att din dotter hittat nya kompisar :)
  • Millan77
    Bedan skrev 2010-02-03 11:40:58 följande:
    Det är klart han borde göra det, men dels så kanske han inte fattar att han borde det och dels kanske han skäms. Alla människor har inte koll på vad de borde göra ifall de inte har någon som säger till dem.Kul att din dotter hittat nya kompisar :)
    Ja man vet ju inte om han hade behövt bli tillsagd.
    Grannarna e jättegulliga o det e lite kul nu när det e så mycket snö ute. Igår var dom ute hela eftermiddagen o lekte. {#lang_emotions_laughing}
  • Mad as snow

Rent generellt skulle man kunna säga att en person som stjäl på det viset gör det för att gottgöra sig själv, för att någonting saknas och man anser att man är värd att få andras saker. Om problemet och grunden till den saknaden finns i hemmiljön så är det inte så konstigt att pappan inte ringer och ber om ursäkt. 

Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Millan77
    Mad as snow skrev 2010-02-03 12:12:34 följande:
    Rent generellt skulle man kunna säga att en person som stjäl på det viset gör det för att gottgöra sig själv, för att någonting saknas och man anser att man är värd att få andras saker. Om problemet och grunden till den saknaden finns i hemmiljön så är det inte så konstigt att pappan inte ringer och ber om ursäkt. 
    Det e ju lite det jag e rädd för.
    Jag vet ju att pappan jobbar extremt länge på kvällarna (för att ha 2 barn hemma) o när Fille brukade vara här fick hon ju alltid mat här, o då visade det säg att hon kom  bara hit för att få mat, för precis efter maten skulle hon alltid gå hem....

Jag hoppas bara att han tar till sig det o att han kanske borde vara hemma eller på nåt sätt fixa så någon e hemma med barnen.
    Dom har ju en mamma som bor här på (gården) 2 hus längre bort. Men barnen vill inte vara där eller om dom inte får jag vet inte.
  • MrsMia

Min pappa var alkoholist och jobbade mycket, mamma var sjuk, så jag mådde dåligt och började stjäla småsaker från mina klasskompisar och vänner. Suddgummin, småmynt, godis.. Tror jag var i lågstadiet när det började. Minns att det kändes som om jag sabbade lite, litegrann, för de som enligt mig hade det så bra när jag hade det så pissigt. Det blev som ett slags beroende. Och garanterat ett rop på hjälp.
    Det kändes naturligtvis hemskt när jag så småningom blev påkommen, jag blev utfryst och fick skämmas.
    I efterhand hade jag önskat att jag kunnat få ett samtal med någon lärare eller så, att få en chans att göra rätt för mig, istället för att bara bli anklagad.
    Det här var så länge sedan, men jag minns så väl.. Den här tjejen behöver hjälp, förlåtelse, förståelse. Och ett riktigt allvarligt samtal med få personer inblandade så att ni hjälper henne att bryta mönstret.

• mammaNena
    Millan77 skrev 2010-02-03 11:25:07 följande:
    Jag vet inte, men e det bara jag o mina kompisar o min mamma som tycker att iaf pappan borde ringa o be om ursäkt över detta?? Jag hade nog skämts, men jag hade aldrig mer kunnat skicka hem mina barn till den personen igen. Nu har ju dottern börjat leka med våra grannar här istället. Så det känns lite roligt. Dom e 5 barn i den familjen. o en hund.
    jätte kul för din dotter att hon har hittat nya kompisar, men undra hur det går för den där Fille. stackars tjej så ensam hon kommer vara!
  • Millan77

Fille har kompisar, hon har bla  Emelie som hon påstod ha fått örhängena ifrån.
    Dom e lite samma skrot o korn....

Samtidigt som jag tycker synd om henne så vill jag inte ha henne här rännande varje dag. Det hade väl varit en sak om min dotter fått vara hemma hos Fille o ätit där nån gång, men eftersom inte hennes pappa e hemma så vill inte jag föda upp henne oxå.

Jag har liksom 3 barn redan o vill inte försörja henne med. Sen e det ju faktist alltid ett barn här som min dotter ALLTID frågar om dom får äta här.

Ska prata med fröknarna på måndag eller fredag om dom pratat om det med Fille.

• Millan77

Herregud, det har gått ett helt år o flickan har inte blivit bättre, snarare sämre.

Hon tar väl inte saker längre, kanske. men det vet jag ju inte, eftersom hon inte är välkommen hit ff.

Dom har bråkat en del om sina "pettisar" som dom bytt o som Fille ville byta tillbaka o ha en massa fler än hon hade från början, hon skickade sin pappa att ringa mig, då hon berättat att hon var "rädd" för mig, vilket jag kan förstå att hon ärFlört

Fröken har plaserat flickorna tillsammans i klassen för att hon vill att dom ska "lösa" problemet.
    Min dotter verkar mest irreterad över att hon måste sitta brevid henne.

Jag vill inte att dom leker ihop o det säger min dotter att hon inte heller vill.

Ett annat problem e att min dotter o Fille bråkar om vem som ska vara med en grannflicka nu.
    Så jobbigt, man vet ju inte hur mycket man vill säga till om.

• Doodies
    Millan77 skrev 2011-02-17 14:39:02 följande:
    Herregud, det har gått ett helt år o flickan har inte blivit bättre, snarare sämre.

Hon tar väl inte saker längre, kanske. men det vet jag ju inte, eftersom hon inte är välkommen hit ff.

Dom har bråkat en del om sina "pettisar" som dom bytt o som Fille ville byta tillbaka o ha en massa fler än hon hade från början, hon skickade sin pappa att ringa mig, då hon berättat att hon var "rädd" för mig, vilket jag kan förstå att hon ärFlört

Fröken har plaserat flickorna tillsammans i klassen för att hon vill att dom ska "lösa" problemet.
    Min dotter verkar mest irreterad över att hon måste sitta brevid henne.

Jag vill inte att dom leker ihop o det säger min dotter att hon inte heller vill.

Ett annat problem e att min dotter o Fille bråkar om vem som ska vara med en grannflicka nu.
    Så jobbigt, man vet ju inte hur mycket man vill säga till om.
    Trist att det inte verkar ha gått åt rätt håll. På vilket sätt känner du att hon blivit sämre?
    Eftersom du skriver att hon kanske inte tar saker längre .. men du vet egentligen inte eftersom du inte träffar henne? Så hon kan lika gärna ha slutat med det?
    Vet inte vad "pettisar" är för något .. men det är väl krafs som pokemon o annat skräp killarna håller på med?

Min son har problem med 2 andra killar i klassen. Dom 3 kommer inte överens och dom är som tjejer nästan. Bara vara 2 och 2. Jag har sagt att sonen inte ska leka med den killen som bor tvärs över gården. Dom gör inte annat än säger taskiga saker till varandra och det blir ingen bra lek i slutändan ändå.
    Men fröken har försökt att få dom att leka ändå. Jag är lite skeptisk till det där. Nu har dom istället försökt att få in fler barn och att dom inte ska låsa sig vid vissa barn. Och det har funkat bättre. Kanske något för er också? Ta upp det med fröken att sära på dom och försök att få in andra tjejer eller killar att leka med? Att det är det bästa för din dotter och Fille?
  • Millan77

Hej,

Ja det hade nog varit jättebra om fröken introduserat en massa barn istället för att dom bara ska vara 2 o 2.
    Får ta upp detta med fröken.

Denna flickan dom "bråkar" om min dotter o Fille, säger att hon inte e så snäll o hon vill inte leka med henne. Men hon kan väl inte säga  nej, Mamman o pappan till Bella (flickan som bor här,som dom bråkar om) dom vill inte att deras flickor leker med varken Fille eller hennes storasyster. Men dom vill väl att flickorna tar det själva.
    Att inte dom ska gå in o bestämma vilka dom ska vara med.
    Fille o hennes syster e som 2 iglar, Dom e alltid hemma hos Bella o ska alltid ha mat där, jag hoppas att mamman där har sagt ifrån. Det har jag.

Pratade med mamman själv om flickorna i julas o då uttryckte mamman sig som så att "dom där flickorna, dom e INTE trevliga o dom e ju här som mina egna barn"

Svar på tråden hur ska jag göra med dotterns "kompis" som snor saker här?