• Isanje

Finns det något som skulle kunna rättfärdiga kvinnomisshandel??

Blev inspriderad av ett påstående. Så vad tycker ni män och kvinnor därute. Finns det något som rättfärdigar att en man slår en kvinna?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Finns det något som skulle kunna rättfärdiga kvinnomisshandel??
  • Isanje
    Suck och suck skrev 2010-01-31 13:11:32 följande:
    Är jag den enda som tycker att örfilar är JÄTTEOTÄCKA! Jag tycker det är superLÄSKIGT att slå mot någons huvud. Själv är jag så himla känslig och har tinnitus och massa problem kring huvudtrakten. Jag skulle aldrig klara av en örfil. Fast jag har aldrig fått en, men jag tycker det verkar så himla otäckt.
    Samma här... fick en örfil i ögat en gång... inte trevligt alls.
  • VulgusProfanum

Nej annat:
    Det finns_inget_som kan rättfärdiga våld i en relation. Oavsett vem som slår. Det går inte ens att rättfärdiga om båda slår.

Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • RosaNapp

Jo, men det är klart, kvinnan (eller mannen behöver väl fostras då kanske?) *ironi*, men det är ju en dels synsätt på barn...

Nen, misshandel är aldrig ok. Självförsvar och misshandel är inte samma sak. Förståelse, javisst, men ok, nej.

• Epeemaster
    www.thesecret.tv

Kan det vara så att de som råkar ut för våld och kränkningar attraherar det genom att fokusera på sina rädslor?

Mina observationer och fördomar säger mig att det ofta är samma kvinnor som gång på gång blir misshandlade av sin partner. Hur kommer det sig att dessa kvinnor ständigt söker efter nya misshandlande män? Jag har sett det i bekantskapskretsen och begriper helt enkelt inte.
  • TessaS

Nej, misshandel är aldrig ok, oavsett vem som gör det och vem som tar emot.

• Triskele
    Epeemaster skrev 2010-01-31 23:46:04 följande:
    www.thesecret.tv Kan det vara så att de som råkar ut för våld och kränkningar attraherar det genom att fokusera på sina rädslor? Mina observationer och fördomar säger mig att det ofta är samma kvinnor som gång på gång blir misshandlade av sin partner. Hur kommer det sig att dessa kvinnor ständigt söker efter nya misshandlande män? Jag har sett det i bekantskapskretsen och begriper helt enkelt inte.
    http://www.bennett.com/ptv/ Den här boken gav mig en större förståelse för dom komplexa mekanismer som ligger bakom våld och varför vissa verkar mer benägna än andra att hamna i våldsamma relationer.
  • Bedan

Självförsvar, men då måste ju försvaret stå i proportion till det man utsätts för, och det handlar ju bara om att få stopp på angreppet, inte att banka skiten ur angriparen för då jävlar åker man dit oavsett om det är frugan eller en rånare man ger sig på. Man får alltså inte ta i mer än nöden kräver.
    Fast jag tycker inte att självförsvar räknas som misshandel. Då skulle man ju vara en mördare ifall man "måste" döda någon i självförsvar, och det är man ju inte.

• Bedan
    www.thesecret.tv Kan det vara så att de som råkar ut för våld och kränkningar attraherar det genom att fokusera på sina rädslor? Mina observationer och fördomar säger mig att det ofta är samma kvinnor som gång på gång blir misshandlade av sin partner. Hur kommer det sig att dessa kvinnor ständigt söker efter nya misshandlande män? Jag har sett det i bekantskapskretsen och begriper helt enkelt inte.
    Ett (oempatiskt och osympatiskt) ex till mig upplyste mig om detta när jag berättade för honom att min första kille slog mig och jag har nog aldrig någonsin blivit så jävla förbannad som jag blev då! Precis som att det skulle ha varit MITT fel!
    Men å andra sidan gäller det väl inte mig eftersom jag bara fick stryk av mitt psyko till första kille när jag var tonåring och sen det tog slut för ca 10 år sen har definitivt ingen annan kille lagt en hand på mig för att göra mig illa. Enligt mig var hans våldsamma beteende bara hans problem och det hade egentligen inget med mig som person att göra, ja förutom att jag inte gjorde som han ville men det tycker jag var rätt av mig!
  • Isanje
    När blev det kvinnornas fel att männen misshandlar dem då?
  • Zimlis

Misshandel är ALDRIG ok och misshandel och självförsvar är långt ifrån samma sak - misshandel är en (oftast om inte personen är på riktigt psykiskt sjuk) medveten handling som inte behöver utföras.
    Självförsvar gör man för att skydda sej själv, för att kunna ta sej därifrån

Dessutom så tycker jag att misshandel är en aggressiv handling, det kan tom handla om njutning av utövaren - medan självförsvar är en handling utförd i rädsla

• smoothiz
    TessaS skrev 2010-02-01 11:52:28 följande:
    Nej, misshandel är aldrig ok, oavsett vem som gör det och vem som tar emot.
    precis..det gäller inte bara för misshandel av kvinnor, det gäller ALLA...
    I would rather die standing up, than live life on my knees...
  • MILLA40

Sjävklart kan man aldrig någonsin rättfärdiga ett så sjukt beteende:(

Svar på tråden Finns det något som skulle kunna rättfärdiga kvinnomisshandel??