• Kryssarinnan

    Nytt forum!

    Jag hoppas att många av de föräldrar som idag håller på med EC med sina bebisar hittar hit till detta nya forum.

    Det är alltså tänkt för oss som har som ambition att låta våra bebisar vara utan blöja 1-100% av tiden, och låta dem göra sina behov på potta eller liknande istället. Det är alltså inte ett forum om "vanlig" potträning.

    Kanske vi kan presentera oss själva lite kort?

    Jag har praktiserat EC med min son (mitt första barn) från födseln. Han är idag snart 3 månader gammal. Det har skett med viss utveckling: från att först bara ha gjort ljud, sedan börjat hålla honom över handfatet till att han idag kissar på potta och är utan blöjor minst en stund varje dag. Vi använder dock fortfarande blöjor en stor del av tiden, även om det bara kommer kiss i dem.

    En utmaning jag gärna vill diskutera med er andra är hur man gär när man är ute. Utomhus är det väl för kallt nu, men när man t.ex. är på kafé - hur gör ni då? Som det är nu har jag honom i blöja då, men tror att han ibland blir väldigt ledsen just för att han inte får gå på toa som vanligt efter amning, så som vi har som rutin hemma.

  • Svar på tråden Nytt forum!
  • Kryssarinnan

    Jag har startat en tråd under detta forum (Blöjfri bebis - EC, alltså) som heter:
    "Vad är EC? Här finss information!"

    Där finns länkar, boktips och jag kan nu skriva en kort introduktion också och fylla på efterhand. Jag gör det inte för att jag är bäst och kan allt om EC, utan hoppas att andra ska fylla på med mer information om tips. Dessutom är det en sak att kunna en sak i teorin, och en annan att kunna eller orka praktisera i verkligheten :)

  • Ecorelle

    Vad roligt med ett eget forum för EC. Mina två yngsta har jag kört blöjfritt med och det har gått jättebra ( de är nu 5 och snart 3 år ). Nu står jag dock inför min stora utmaning, jag väntar tvillingar! Ska bli väldigt intressant att se hur det ska gå,

  • Vic2ria

    varhittar jag en billigare resepotta. har länge varit ute efter en

  • Pregzie

    HEJSAN!
    Vilket kul forum! Själv hade jag aldrig (innan jag hittade detta forum igår) hört om EC, men har faktiskt praktiserat det ändå sedan lillan var född :)  Nu är hon 7 1/2 månad och eggad som jag blev när jag läste era inlägg igår så gick jag och köpte en potta (har liksom trott att det vart "för tidigt", dum tanke) och i morse kissade dottern STOLT i den själv (och nu när hon vaknat från sin tupplur, så ska "vi" gå o kissa igen)! Ska också försöka tajma nästa bajs, har gjort det många gånger tidigare och då lyft henne över handfatet (haha, ibland givetvis med bajsspår in på toan)! Har henne i princip alltid blöjfri hemma nu och visst, ibland får man torka lite kiss, men so what, hon har ALDRIG haft någon slags eksem eller likande i rumpan, som alla våra bekantas bebbar nästan konstant har (ajaj) och vi lär ju ha sparat MYCKET pengar (och miljö) på detta! Nu när hon sover på dagarna har jag henne också alltid blöjfri (eftersom hon aldrig kissar då, utan bara på en gång när hon vaknat sen). Har nu redan fått lite kommentarer att det är ju lite tidigt med potträning, men vem bestämmer sånt?
    Kul med stöd härifrån!!!!

  • Ecorelle
    Vic2ria skrev 2010-02-24 10:25:39 följande:
    varhittar jag en billigare resepotta. har länge varit ute efter en
    Insatsen till stora Baby Björn pottan ( den som ser ut som en stol ) kan man köpa separat och är en perfekt liten resepotta. Den är billig och hyfsat liten så att man kan ha den i handväskan eller ryggsäcken, . Här finns den att köpa på Coop Forum i alla fall.
  • Ecorelle
    Pregzie skrev 2010-02-24 12:56:17 följande:
    HEJSAN!Vilket kul forum! Själv hade jag aldrig (innan jag hittade detta forum igår) hört om EC, men har faktiskt praktiserat det ändå sedan lillan var född :)  Nu är hon 7 1/2 månad och eggad som jag blev när jag läste era inlägg igår så gick jag och köpte en potta (har liksom trott att det vart "för tidigt", dum tanke) och i morse kissade dottern STOLT i den själv (och nu när hon vaknat från sin tupplur, så ska "vi" gå o kissa igen)! Ska också försöka tajma nästa bajs, har gjort det många gånger tidigare och då lyft henne över handfatet (haha, ibland givetvis med bajsspår in på toan)! Har henne i princip alltid blöjfri hemma nu och visst, ibland får man torka lite kiss, men so what, hon har ALDRIG haft någon slags eksem eller likande i rumpan, som alla våra bekantas bebbar nästan konstant har (ajaj) och vi lär ju ha sparat MYCKET pengar (och miljö) på detta! Nu när hon sover på dagarna har jag henne också alltid blöjfri (eftersom hon aldrig kissar då, utan bara på en gång när hon vaknat sen). Har nu redan fått lite kommentarer att det är ju lite tidigt med potträning, men vem bestämmer sånt? Kul med stöd härifrån!!!!
    Jag har fått många lustiga kommentarer från folk genom åren, men jag brukar göra klart för dem att det inte handlar om potträning, alltså att barnen är duktiga för att de kissar/bajsar i pottan utan att det helt enkelt handlar om att tyda barnens signaler och låta dem uträtta sina behov någon annanstans än i blöjan. Hur kul är det att sitta i sitt eget bajs och kiss liksom?
      Speciellt med tjejer tycker jag det är underbart, aldrig bajs i snippan! Hur bra som helst!
  • Vic2ria

    aha ok har en babybjörn men njae hade väl väntat mig en liten smidigare sak att släpa på =) min son är ju nu 14 mån oxå så den står kanske inte så stadigt? han har svårt för att gå på toaletten, kan inte slappna av riktigt

  • Pregzie
    Ecorelle skrev 2010-02-24 13:37:47 följande:
    Jag har fått många lustiga kommentarer från folk genom åren, men jag brukar göra klart för dem att det inte handlar om potträning, alltså att barnen är duktiga för att de kissar/bajsar i pottan utan att det helt enkelt handlar om att tyda barnens signaler och låta dem uträtta sina behov någon annanstans än i blöjan. Hur kul är det att sitta i sitt eget bajs och kiss liksom?  Speciellt med tjejer tycker jag det är underbart, aldrig bajs i snippan! Hur bra som helst!
    TOPPEN svar, ska komma ihåg att utrycka mig så :) 
    JA härligt med en frisk och glad liten rumpa (villket resulterar in en frisk o glad liten tös) tycker jag!!! Och jag tycker också att det verkar som om hon kan röra på sig så mycket mer obehindrat (full fart på krypningen här nu) utan blöja- och det är ju förståeligt, hahaha, kom just att tänka på de där jättebindorna man fick efter förlossningen och hur bökigt det var att gå runt med de :) hahaha!
     Du som verkar ha erfarenhet, hur har ni gjort när ni är hemma hos folk? Det beror såklart på hur nära man är/ hur de är osv, men hos vissa nära bekanta o familj tar jag gärna av blöjan där också, vill ju inte att hon bara ska få ha det skönt hemma... Men när det blir kissdags, är det i handfatet eller över toan då som gäller? Vissa kan ju vara känsliga för sånt tyvärr (har en bekant som sa att jag inte fick skölja av rumpan i handfatet... VA?!)... Tips?
  • Ecorelle
    Vic2ria skrev 2010-02-24 14:01:12 följande:
    aha ok har en babybjörn men njae hade väl väntat mig en liten smidigare sak att släpa på =) min son är ju nu 14 mån oxå så den står kanske inte så stadigt? han har svårt för att gå på toaletten, kan inte slappna av riktigt
    Men har du en vanlig baby björn potta eller har du själva stolen? Det är liksom bara den lilla insatsen till stolen man ska köpa, om man vill ha en liten potta. Den står dock inte stadigt själv, så du får typ ha sonen i knät med potta eller stötta lite. Men eftersom du har en pojk kan du också försöka få honom att kissa i en flaska, smidigare och billigare finns väl inte, .
  • Ecorelle
    Pregzie skrev 2010-02-24 14:16:28 följande:
    TOPPEN svar, ska komma ihåg att utrycka mig så :)  JA härligt med en frisk och glad liten rumpa (villket resulterar in en frisk o glad liten tös) tycker jag!!! Och jag tycker också att det verkar som om hon kan röra på sig så mycket mer obehindrat (full fart på krypningen här nu) utan blöja- och det är ju förståeligt, hahaha, kom just att tänka på de där jättebindorna man fick efter förlossningen och hur bökigt det var att gå runt med de :) hahaha! Du som verkar ha erfarenhet, hur har ni gjort när ni är hemma hos folk? Det beror såklart på hur nära man är/ hur de är osv, men hos vissa nära bekanta o familj tar jag gärna av blöjan där också, vill ju inte att hon bara ska få ha det skönt hemma... Men när det blir kissdags, är det i handfatet eller över toan då som gäller? Vissa kan ju vara känsliga för sånt tyvärr (har en bekant som sa att jag inte fick skölja av rumpan i handfatet... VA?!)... Tips?
    Ja, det där med att de kan röra sig bättre är ju liksom en bonus som man kanske inte riktigt har tänkt på innan ( i alla fall inte jag ). Mina två blöjfria barn har varit väldigt rörliga, det största problemet är att alla byxor är sydda med blöjmån så att när min dotter ( som var lite smal om midjan ) började ställa sig upp så kunde byxorna åka ner till knäna - och då blev det många förvånade utrop bland alla andra föräldrar på typ öppna förskolan, .

    Angående att vara hemma hos folk så har jag helt klart delat in dem i folk som jag känner mig lugn hos, och folk som jag inte känner mig lugn hos. Folk som jag känner mig lugn hos, mina vänner och min mamma tex har jag haft barnen utan blöja, för att skulle jag missa har det inte varit hela världen. Men andra, som släktkalas och dylikt, har jag antingen haft blöja eller en sån där liten "träningsblöja" som man använder för att få större barn torra. Risken har nämligen varit att jag har blivit nervös av att vara bland en massa folk som inte visar någon större förståelse, och då kan det bli att jag börjar försöka kissa barnet stup i kvarten för att "vara på den säkra sidan", vilket oftast resulterar i att barnet tvärvägrar att kissa och att kalaset inte blir så roligt. Då har det varit bättre att ha blöja och kissa efter signal som både jag och barnet är vana vid, speciellt när de är i krypåldern och ofta inte har tid att kissa utan bara blir arga när man försöker, fast man "vet" att det är dags.
      Jag brukar kissa i handfatet innan barnen börjar äta ordentligt, sedan håller jag över toan eller tar med en egen potta, ingen har sagt till mig att inte tvätta mina barn i handfatet hittills.
  • Vic2ria

    ok jo jag har hela stolen =) har dock en bajsunge som bajsar minst 3-4 ggr per dag så det där med flaska är nog inte att tala om, bra ide annars =) får fortsätta prova mig fram o vänja vid toa.

    på måndag börjar förskola så vi får väl se hur det går då med det hela =)

  • PetraMunchen

    Vi har också kissat i handfat, toaletter och badkar hela Nils uppväxt, nu är han snart 18 månader och sa faktiskt till själv igår att han var kissnödig. Han har tom gått själv till pottan när han varit utan blöja och sen kommit springande för att visa kisset efteråt – överlycklig... J

    Vi har kissat (och bajsat) i manga handfat... men man far ju göra rent efter sig sa klart!

  • Infina
    Kryssarinnan skrev 2010-01-29 16:14:50 följande:
    Jag hoppas att många av de föräldrar som idag håller på med EC med sina bebisar hittar hit till detta nya forum. Det är alltså tänkt för oss som har som ambition att låta våra bebisar vara utan blöja 1-100% av tiden, och låta dem göra sina behov på potta eller liknande istället. Det är alltså inte ett forum om "vanlig" potträning. Kanske vi kan presentera oss själva lite kort? Jag har praktiserat EC med min son (mitt första barn) från födseln. Han är idag snart 3 månader gammal. Det har skett med viss utveckling: från att först bara ha gjort ljud, sedan börjat hålla honom över handfatet till att han idag kissar på potta och är utan blöjor minst en stund varje dag. Vi använder dock fortfarande blöjor en stor del av tiden, även om det bara kommer kiss i dem. En utmaning jag gärna vill diskutera med er andra är hur man gär när man är ute. Utomhus är det väl för kallt nu, men när man t.ex. är på kafé - hur gör ni då? Som det är nu har jag honom i blöja då, men tror att han ibland blir väldigt ledsen just för att han inte får gå på toa som vanligt efter amning, så som vi har som rutin hemma.
    Hej, min lille minsting är född i slutet på november och jag har EC:at honom sen han var 2 månader (eller började jag tidigare?).
    Nu är han 5 månader (i morgon!), och det funkar jättebra. Har oftast en tygblöja på sig, men kissar och bajsar på pottan.
    Nätterna är allra lättast för då finns inget annat som distraherar, men det funkar bra på dagarna med.
    Första vakna timmen så kissar han en gång i kvarten och bajsar en gång, men annars går det ca 1 timmma mellan kissningarna (längre när han sover förstås).

    Vaknar han under promenaden så har jag fram tills idag inte tagit upp honom för att kissa ute, men idag var det så varmt och gott så han fick komma upp och kissa i gräset.

    En del undrar varför man håller på med detta - men jag undrar: Varför inte?
    EC
  • sarahl

    måste fråga hur man lyckas tyda singnalerna på de små bebisarna!

Svar på tråden Nytt forum!