• fruganL

hur håller jag sonen?

Vi funderade både långt och länge med EC och hade tänkt börja med det nu ungefär - sonen blir tre månader nästa vecka. Dock funderar jag lite på hur man håller honom över handfatet till exempel...det är ju inte så att han kissar neråt snällt och beskedligt. Om vi skulle hålla honom runt låren och luta hans kropp mot våran överkropp så känns det som att han skulle kissa ner väggen och allt...

Tips och idéer?

• Svar på tråden hur håller jag sonen?
  • MissLillan

Du kan väl hålla upp benen mot magen som att han skulle sitta och ha snopen ner åt. 

• Kryssarinnan

Ja... vi håller ju så över handfatet och det ska erkännas att kranen och ibland även kakelväggen framför ofta får sig en liten dusch! Man får flytta tandborstar mm dit de är säkra.

Att luta honom framåt funkar ibland. Saken är den att när han är kissnödig så är snoppen svullen, så den är riktad mer framåt än nedåt... Eventuellt kan man försöka att peka ner den med ett finger.

Ett annat alternativ är att kissa honom i duschen eller över badkaret, men då riskerar man att det kommer bajs också, och då blir det lite av en mardröm :)

Fast på något sätt så tycker jag inte att bebiskiss är lika äckligt som vuxenkiss, så det känns inte som en katastrof. Det verkar vara mycket mindre koncentrerat, för det är vitt och luktar inget. Kom också ihåg att urin är steril, så det är inte farligt.

Men samtidigt så blir han ju tyngre (min son är 3 månader om en vecka, och väger ca 7 kg) så vi sätter honom på pottan också, för att avlasta ryggen. Men eftersom han inte är så stark i ryggen än så är det bara för korta kisspauser. När han ska bajsa efter lång amning så behöver han lite mer tid på sig, och då är det nog skönare i famnen.

Men jag har nu dessutom provat att sitta på toaletten med honom. Jag sätter mig långt bak och med benen brett isär, och håller honom framför mig, med visst stöd av sittringen. Det avlastar min rygg. Problemet då är att man inte ser eller hör lika bra om det kommer kiss. Men jag får nog övergå till det snart, för han börjar som sagt bli tung att hålla mer än ett par minuter.

Lycka till!

• fruganL

Jo, min son är också tre månader och han väger nog över sju kilo vid det här laget. Tror vi ska investera i en potta att ha på skötbordet och börja med att sätta honom varje gång vi byter och byta varje gång han "borde" kissa". Funkar random potta, eller finns det mindre pottor för bebisar?

Och det där med att "trycka ner" snoppen tror jag inte en milimter på, för ja, mer än en milimeter eller två är den faktiskt inte. Växer den inte till sig till tonåren så får han nog satsa stenhårt på teknik före storlek. *fnissar* (får man skämta så om sina bebisar?)

• Kryssarinnan

Här finns ett kort pott-test: forum.ecsweden.se/viewtopic.php som du kanske har sett förr. (Sidan är bra och har kortfattad info om EC, men forumet är tyvärr inte så aktivt.)

Jag har hört att andra köpt dock-pottor i leksaksaffärer, och det skulle jag vilja kolla upp! Bebisar tycker tydligen om att sitta med fötterna ordentligt ner i golvet.

Vi har två pottor: Klassisk/Little Potty samt Smart Potty från BabyBjörn. Smart Potty har en insats som man kan plocka ur så att det blir lättare att skölja ur innehållet i handfatet (liknande pottstolen från BB i testet nedan). Smart Potty har dessutom en lite smalare och mer oval skål, men min son gillar ändå bättre att sitta på Little Potty som är lägre och har ett bredare och nästan cirkulärt hål. Jag har köpt båda i babyaffärer, men bara ena modellen fanns på vardera...

En fördel med Smart (som Little saknar) är en gummilist undertill som gör att pottan inte halkar omkring lika lätt när man ska sätta ner bebisen och hans ben är lite stela. Det kan vara mycket irriterande att liksom jaga runt pottan på ett halt golv.

• Kryssarinnan
    fruganL skrev 2010-02-02 13:34:42 följande:
    Och det där med att "trycka ner" snoppen tror jag inte en milimter på, för ja, mer än en milimeter eller två är den faktiskt inte. Växer den inte till sig till tonåren så får han nog satsa stenhårt på teknik före storlek. *fnissar* (får man skämta så om sina bebisar?)
    Haha... hmm... jag tror att många mammor (och en del pappor) lite oroat har tänkt samma sak :)
  • fruganL
    Kryssarinnan skrev 2010-02-02 14:19:37 följande:
    (Sidan är bra och har kortfattad info om EC, men forumet är tyvärr inte så aktivt.)
    Har varit medlem på forumet i över ett år och jah...inte händer där något inte.

...och oroar mig gör jag knappast. Går ju inte att utläsa nu hur hans sexliv skulle vara om femton år liksom. Mycket kan hända tills dess och vem vet vilka fetischer det hinner skapas. *garvar* Dessutom är hela småbarnsåren och puberteten kvar. Som tremånaders får han vara preciiiiiis hur (o)välhängd han vill (och jag tänker då rakt inte starta någon jämförelsetråd!) det gör bara blöjbytet lättare för mig. Inte behöver jag peta snoppen åt rätt håll inte, det blir som det blir ändå.

Har nog sett den där pottjämförelsen när jag börjde läsa på om EC, men det är tröttsamt att navigera sig genom forumet IGEN när det så uppenbart är torka där, så jag tappade nog motivationen rakt av när jag nu skulle börja läsa på. Får nog ta mig i kragen!
  • PetraMunchen

Vi börja vid 2månader. Över badkaret. Men innan vår börja äta var ju alltid ev. bajs nedspolbart och gult... så det var liksom ingen fara. vår lilla vägde vid 6 månader ca 10 kilo och var ju rätt tung även innan det. Jag brukade stå med ena foten på badkaret och stötta armbågen när jag höll pga att det var så tungt. Numer kan han ju sitta själv eftersom han är 17 månader men vi har varit lata och han har oftast blöja fortfarande även om han nog skulle kunna gå utan för han säger oftast till när det är dags.

• MER82

Vi sätter vår son framför oss på toaletten, när han ska göra ifrån sig.
    Det är lätt bäst! Då slipper man krångla med pottor och så när man reser bort, eller är ute på stan. Började med det när han var 3½ månad. (Idag är han 8 månader)

Svar på tråden hur håller jag sonen?