• Anonym

Vill ha andra barnet.

Hej.
     Vi har  varit gift snart 5 år.Livet är ibland upp-ner, men vi är tillsammans.
    Vi har en 4 årig dotter.När hon föddes, började jag fråga min man, när han vill ha syskon till henne.Då svarade honom , att när dotter är 3-4 år.Nu började igen förra sommaren, då svarade han att efter nyår.Nu för några dagar sen sa jag direkt, att jag vill ha syskon till dotter.Han svarade , att inte nu , jag är inte redo.Sen blev jag besviken, ville inte prata med honom.Och nu idag frågade honom, om han vill ha andra barnet i framtiden.Och han sa, att han vet inte.Nu är jag så besviken och slut om det allt.Jag vet inte om jag orkar vänta honom, när han ska bli redo eller inte.
    Jag blev gravid med minipiller, när dotter var ca 1,5 år gammal, då ville inte ha min barn , då gjorde jag abort, (Ångrar mig , att jag gjorde det).Nu bara känner, att han vill inte ha mera barn, och han vill inte säga, att jag inte ska bli besviken.
    Jag är 33år, han 30år, min klocka går, vill bara ha ett till barnet nu.
    jag vet inte vad ska jag göra.Hur kan jag prata med honom, när han svarar-jag vet inte.
    Känner att vill bara dö nu , vill inte leva här.men måste tänka på dotter.

• Svar på tråden Vill ha andra barnet.
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Ni behöver verkligen prata med varandra om den här frågan. Ta er tid, sitta ner, lyssna på varandra, försöka förstå, ha en bra dialog. Stressa inte fram lösningar utan låt det ta tid. Det är en så viktig fråga. Fastna inte i olika positioner, för eller emot utan försök att diskutera fördelar och nackdelar. Jag undrar vad det står för när din man säger att han inte vet. Han behöver förklara det bättre för dig. Hur har ni det i er relation? Har ni i övrigt förtrolighet, närhet, gemenskap eller behöver ni kanske tänka på att komma varandra närmre först innan ni skaffar nästa barn?
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Vill ha andra barnet.