• secca

Pergotime trots regelbunden menstruationscykel

Hej

Är det någon här som fått pergotime utskrivet trots regelbunden menstruation? Jag har fått det och har ätit en kur nyligen. Vi har försökt bli gravid med andra barnet i 1,5 år och det har resulterat i 3 missfall (varav 2 mycket tidiga). Min gynekolog tyckte att vi kunde försöka med pergotime. Nu känner jag mig dock osäker då jag trots allt har regelbunden mens och äl. Någon där ute som har liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Pergotime trots regelbunden menstruationscykel
  • secca
    Jaqi skrev 2010-02-04 10:24:47 följande:
    Jag blev ordinerad 2 tabletter direkt, har ingen aning om varför :/ Hoppas bara inte jag blir överstimulerad, lite rädd för det faktiskt. Känner mig groggy av tabletterna...Secca; fick du bättre värden efter Pergo, Har för mig du tagit din första kur?!
    de har inte kollat mina värden. det de har kollat är att allt ser bra ut. slemhinnan tjock och fin samt fin ägglossning på högra sidan. nu blir det en lång vänta till den 17 februari.

jag hade också svårt att få tag på tabletterna. dum som jag var tog jag bara ut en omgång. tänk om jag inte får tag på de till nästa gång. bäst att köpa så fort som möjligt.
  • Ett två tre

Hej på er! Har läst lite i tråden men inte skrivit något, ville vänta till mensen kom och jag visste 100% när jag skulle starta med pergo. Jag har fått utskrivet pergo trots egen äl och mens, jag har PCOS, men har trots det ganska regelbunden cykel dock med ovanligt kort lutealfas. Jag fick mf i december så jag kan ju tydligen bli gravid själv men det verkar lite svårt så läkaren skrev ut pergo för att se om det hjälper, om inte annat på lutealfasen.

Idag kom mensen så idag tänkte jag gå och kolla redan idag om apoteket har pergo här, ser flera av er har problem att få tag i pga att det är utsålt, ja vi får se. Jag ska ta en tablett per dag tror jag, jag läste inte vad det stog på receptet helt. Men jag undrar över en grej. Jag ska ta pergo på dag 5-9 som dom flesta andra (?), men jag började småblöda litegrann igår men blöder mer "vanligt" idag, räknas igår som dag 1 eller idag?

Massa lycka till allihop, håller tummarna för pluss för er alla!

☆.¸.?♫☆´¯`♪ ♥ ♪´¯`☆♫?.¸.☆
  • Jaqi
    kattm skrev 2010-02-04 19:28:15 följande:
    Dina, jag hade också svårt att få tag på pergo till min senaste kur. Jag åkte runt mellan olika apotek innan jag hittade en ask. På apoteket som jag var på först så sa de att de hade väntat sedan mitten på januari, och att det var slut hos leverantören. Dumt! Jag har egen äl men får pergo, äter en tablett. Jag har avslutat min tredje kur och väntar på äl. Jag har fått en del biverkningar, framförallt blodvallningar. Viktuppgången hoppas jag att jag kan skylla på pergon, för då kanske den försvinner när jag slutar... Jag fick 5 kurer utskrivna och skulle återkomma om det inte hjälpte. Jag börjar känna att tiden rinner iväg. Vi har gjort 14 försök när vi vet att vi inte missat äl, och jag fyller 34 nästa månad. Inga barn sedan tidigare för någon av oss. Jag har inte heller blivit kallad till VUL. Som jag har förstått det så är risken för överstimulering mindre om man har egen äl från början.
    Är risken mindre att bli överstimulerad när man har egen ÄL??? Underbart i så fall :)
  • Jaqi
    Ett två tre skrev 2010-02-05 07:34:29 följande:
    Hej på er! Har läst lite i tråden men inte skrivit något, ville vänta till mensen kom och jag visste 100% när jag skulle starta med pergo. Jag har fått utskrivet pergo trots egen äl och mens, jag har PCOS, men har trots det ganska regelbunden cykel dock med ovanligt kort lutealfas. Jag fick mf i december så jag kan ju tydligen bli gravid själv men det verkar lite svårt så läkaren skrev ut pergo för att se om det hjälper, om inte annat på lutealfasen. Idag kom mensen så idag tänkte jag gå och kolla redan idag om apoteket har pergo här, ser flera av er har problem att få tag i pga att det är utsålt, ja vi får se. Jag ska ta en tablett per dag tror jag, jag läste inte vad det stog på receptet helt. Men jag undrar över en grej. Jag ska ta pergo på dag 5-9 som dom flesta andra (?), men jag började småblöda litegrann igår men blöder mer "vanligt" idag, räknas igår som dag 1 eller idag? Massa lycka till allihop, håller tummarna för pluss för er alla!
    Min läkare sa att jag skulle räkna den dagen blodet kom som cd 1 oavsett mängd. Hoppas du får tag i Pergo, är riktigt dåligt att det är slut överallt!

Lycka till själv, i år är det vårt år :)
  • Dina

Nu har jag tagit en tablett till idag istället för två så får jag äta i fyra dagar istället med en start på 2.
    Jag får inte tag på läkaren och apoteket har inte ringt än..

Ja vi får väl se vilket resultat det blir =)¨

Välkommen Mathea..

• Ett två tre
    Jaqi skrev 2010-02-05 09:57:49 följande:
    Min läkare sa att jag skulle räkna den dagen blodet kom som cd 1 oavsett mängd. Hoppas du får tag i Pergo, är riktigt dåligt att det är slut överallt! Lycka till själv, i år är det vårt år :)
    Jag fick inte tag i pergo nånstans idag, apoteket sa det samma som nån hade fått info om här, att dom får in nästa vecka Då är det försent för oss tyvärr eftersom jag är på dag 2 idag. Så i så fall får jag väl börja nästa månad istället, känns lite surt. Ännu en månad att vänta... Ska ta en telefonrunda nu till alla apotek inom en timmes avstånd och se om nån har

Vet inte vad som händer med mensen, plötsligt har det inte kommit nånting sen imorse, suck, men så länge den kommer igång igen så tänker jag räkna gårdagen som dag 1 ändå.
  • Dina

Var är alla??

Mathea: Fick du tag på pergo??

Apoteket ringde aldrig så jag kör på en tablett tills de är slut vilket blir på söndag..

Igår låg jag med ont i huvudet o somna sju och sov till åtta idag.. Va längesen, är ganska trött nu men de beror nog på tiden, annars inga biverkningar..

Vad händer om man får blodvallningar??

• kattm

Blodvallningar innebär att man blir tokvarm. Jag får det framförallt på nätterna, och då vaknar jag av att jag är jättejättevarm och får kasta av mig täcket. Sen kallnar jag efter ett tag och börjar frysa istället.

• Jaqi

Har ni fått många symptom av tabletterna?

Själv har jag blodvallningar till och från så jag håller på att svettas bort, annars ont i äggstockarna av och till och är lite tröttare än vanligt.

• Ett två tre
    Dina skrev 2010-02-05 23:07:18 följande:
    Var är alla?? Mathea: Fick du tag på pergo?? Apoteket ringde aldrig så jag kör på en tablett tills de är slut vilket blir på söndag.. Igår låg jag med ont i huvudet o somna sju och sov till åtta idag.. Va längesen, är ganska trött nu men de beror nog på tiden, annars inga biverkningar.. Vad händer om man får blodvallningar??
     Nej ingen pergo för oss Utsålt överallt... Så då blir det ännu en månad med väntan {#lang_emotions_yell} Jag fick dom utskrivna bara nån vecka försent så jag inte kunde starta förra månaden och nu var dom utsålda, suck...
  • Dina

Någon som varit på något ultraljud för att se hur många ägg ni har??

• secca

jag var förra veckan men det tror jag att jag nämnt tidigare. det var bara ett och det såg bra ut. nu väntar jag med spänning på tisdag nästa vecka.

• Dina

Åh håller tummarna!!!

Jag ska på måndag.. Ska bli intressant.. Fast då finns det kanske inget ägg..

• Dina

Har varit hos läkaren idag och ett ägg som blir klart till helgen fanns..
    Han pratade om att slemhinnan såg lite klen ut men vet inte vad det innebär..
    När jag blir gravd ska jag få tabletter för att stärka slemhinnorna..

• akita06

Hej tjejer.
    Jag tog min första pergotablett idag!!  Har (nog) egen ägglossning, men har liksom många av er andra fått det utskrivet ändå. Ska på vul den 25/2.
    Spännande!

• secca

Hur går det för er pergotime-ätare här i tråden? Jag har ätit min andra kur. Var på kontroll i tisdags och då sa läkaren att jag troligtvis haft äl precis. Eftersom vi varit på semester har vi inte fått till nåt sex under den tiden, vi var två familjer i en villa. På morgonen på tisdagen fick vi till det hemma. Antagligen för sent.

• kattm

Jag har tagit uppehåll från pergo den här månaden, eftersom jag hade så mycket biverkningar förra månaden (under/efter min tredje kur). Det yttrade sig framförallt i torra och ömma slemhinnor som gjorde att det gjorde för ont att ha samlag, och det motverkar ju definitivt syftet. Blodvallningar har jag fortfarande, men inte lika mycket som förra månaden. Jag ska tillbaka till gynekologen 11 mars och fråga om hur jag kan gå vidare. Jag har ätit pergo i tre månader och har väl inget emot att försöka några månader till, men det känns som att jag vill veta vad nästa steg är och kanske skicka en eventuell remiss redan nu, eftersom det är så långa väntetider överallt. De två senaste pergokurerna så har jag inte fått något starkt utslag på äl-stickorna. Jag funderar på om det är så att hormontoppen blivit kortare av pergo, för det känns konstigt att äl skulle utebli just när jag äter stimulerande medicin för just det. Jag har fått streck som blivit nästan lika starka som referensstrecket.

• Malin F

Har bara läst TS.
    Har egen äl och regelbunden mens och har nu ätit två pergokurer. Tyvärr har jag blivit överstimulerad båda gångerna så pergo verkar inte passa mig så bra. (åt halv kur sist) Önskar dig lycka till!

~Cornelia~ängeln Vide~
  • Jaqi

Hej allesammans,

Tittar in med lite information om varför man kan få pergotime trots regelbunden menscykel, för min del var det för att testa mina FSH-värden, d v s kvaliteten på ägg och äggstockar. Det heter cloriformtest eller något liknande (osäker) och då tar man blodprov dag 3 och 10 i cykeln.

I annat fall handlar det nog bara om att förstärka den naturliga ägglossningen :)

Hoppas det går bra för er alla!
    Kram

Svar på tråden Pergotime trots regelbunden menstruationscykel