• Anonym

Hur gör jag

Hej!

Jag undrar om du har något tips på hur man bäst blir av med sin nervositet? Jag tycker tex att det är jättekul att tävla men mina nerver verkar inte tycka samma som jag, så har du något bra tips för hur man ska lyckas hålla sig fokuserad och lugn?

Tack på förhand =)

• Svar på tråden Hur gör jag
  • Mental tränare

Hej,

Precis innan tävling eller andra nervösa eller spända situationer så tycker jag att en snabbavslappning är toppen. Använd den gärna ofta för då ger den mer effekt och den tar bara ca 15 sek.

Sätt ihop tummen med pekfingret och långfingret på vänsterhanden om du är högerhänt och tvärtom om du är vänsterhänt.
    - Ta ett djupt andetag och håll andan.
    - Andas långsamt ut och slappna samtidigt av i vänsterhanden så att fingrarna släpper kontakten.
    - Upprepa några gånger.

En annan sak som är bra att göra (som tar lite längre tid) och som är centralt i mental träning är att börja notera var stressen finns.

Gör följande:

1. Tänk på en situation när du var väldigt nervös.

2. Om du skulle vara nervös nu, notera var i kroppen du skulle känna av nervositeten mest? I benen? Armarna? Magen? Eller kanske bröstet?

3. Lägg handen där du känner av nervositeten och notera om du kan känna att känslan rör sig på något sätt eller inte.

4. Ta nu handen och "lyft ut" nervositeten ur kroppen. Se och känn hur du får bort den nervösa känslan. 

När du övat på detta kontinuerligt så kommer du vid det konkreta tillfället då du är nervös att kunna se dig själv ta bort din nervositet genom att bara blunda med ögonen under en kort stund, med fördel efter att du gjort den snabbavslappning som jag tipsade om ovan.

Mvh,
    Catharina

Svar på tråden Hur gör jag