Hmmm
Mycket intressant att läsa denna tråd.
Min sambos dotter, 9 år fyllda, har vissa ovanor vid matbordet. Hon smackar när hon tuggar, stoppar gärna sina fingrar i maten (och torkar oftast händerna på tröjan eller byxorna) och har stora problem att använda kniven (hon använder gaffeln och fingrarna)... Min sambo säger inget till henne men han måste märka det han också (vi har barnen vh, så han påpekar inte gärna deras ovanor för dem). Jag finner det här märkligt! Hade det varit min dotter hade jag tagit tag i det för länge sedan. Nu säger jag till, på ett vänligt och pedagogiskt sätt, då och då. Men jag ser inte direkt någon förbättring. Jag misstänker att hon, för att hon är "minstingen", har en bit av navelsträngen kvar... Gynnar inte flickan direkt. Hon beter sig allmänt som yngre än sin ålder. Ett gott bordsskick är absolut viktigt. Man pillar inte med fingrarna i maten (inte när man är skolbarn åtminstone), man äter med både kniv och gaffel. Man torkar av sig på en servett el en bit hushållspapper, inte på kläderna.
Tycker det är bra att de flesta av er tycker att man relativt tidigt kan begära goda matbordsvanor av barnen. Känns lite bekymmersamt att en 9-åring inte riktigt behärskar den delen. Och verkar inte ett dugg medveten om problemet... Är det lätt att man "glömmer" att lära barn nr 2 allt som man var noga med med nr 1? Tidsbrist, stress, trötthet... Men är inte sådana saker lika viktiga för alla barnen?