• Mara

När är det dags att börja tugga med stängd mun?

Vid vilken ålder börjar du få ditt barn att tugga med munnen stängd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-01 11:08
    Det kan hända att det finns barn som helt spontant tuggar med stängd mun från den dagen de börjar äta. Men det var inte riktigt det frågan gällde. Det jag undrade var när man som förälder bör försöka få barnet att tugga med stängd mun (och då är det alltså förutsatt att barnet inte självmant gör detta redan från början).
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När är det dags att börja tugga med stängd mun?
  • Frila2
    Stargirl skrev 2010-02-01 10:20:07 följande:
    Vi påminner om det till våran 3 åring sedan ett tag tillbaka. Man smaskar inte och man tuggar med stängd mun. 6 åringen får påminnelser ibland....8 åringen klarar det utmärkt. Tycker det tillhör gott bordsskick att tugga med stängd mun. Vet vuxna som smaskar och tuggar med öppen mun...antagligen för att ingen berättat för dem hur otrevligt det är. USCH!!!
    Ja, håller med dig helt! Det tillhör gott bordsskick att tugga med stängd mun, precis som att äta med bestick, hålla dem någolunda rätt och lägga ifrån sig besticken på ok sätt när man är klar. Jag klarade alltihop vid knappt 5 års ålder så varför skulle inte mitt barn kunna samma när hon är i samma ålder?
    Jag kommer börja påminna dottern om att inte smaska och att äta med stängd mun när hon är runt 3. 
  • Tant Green

Min 4-åring säger alltid åt mig att äta med stängd mun Jag tycker att jag gör det, men det händer kanske att munnen åker upp någon gång... i synnerhet när jag är snorig och behöver andas lite snabbt. Själv är hon inte så jättebra på det.

• Aiwendil

Tycker också det är äckligt att äta med öppen mun men att påminna en ettåring(!) är för mig väldigt... konstigt...

• Mara
    Aiwendil skrev 2010-02-01 11:41:08 följande:
    Tycker också det är äckligt att äta med öppen mun men att påminna en ettåring(!) är för mig väldigt... konstigt...
    Ja, jag undrar jag med. Ska man tolka det som att de som har svarat 1 år driver med oss, eller försöker man verkligen aktivt få en 1-åring att tugga med stängd mun?
  • Aiwendil
    Mara skrev 2010-02-01 11:52:39 följande:
    Ja, jag undrar jag med. Ska man tolka det som att de som har svarat 1 år driver med oss, eller försöker man verkligen aktivt få en 1-åring att tugga med stängd mun?
    Ja, man undrar ju!
    Minus 10,6 kg
  • Stargirl
    Mara skrev 2010-02-01 11:52:39 följande:
    Fast bara för att man inte tror att barnet förstår kan man ju börja med att lära. Det finns 6 månader gamla barn som kan kissa på pottan.....Det finns säkert barn som är närmare 2 år (men fortfarande 1) som kan förstå att man ska tugga med stängd mun. Nu är ALLA barn olika och likaså kan vissa barn förstå saker tidigare än andra. Min dotter klagade över långa naglar när hon var runt året. Hon ville alltså klippa sina naglar när de blev långa. Det trodde jag aldrig att barn skulle göra i den åldern då mina killar skiter fullständigt i det även nu som 6 och 8 år gamla.
    ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Mara
    Stargirl skrev 2010-02-01 15:37:20 följande:
    Fast bara för att man inte tror att barnet förstår kan man ju börja med att lära. Det finns 6 månader gamla barn som kan kissa på pottan.....Det finns säkert barn som är närmare 2 år (men fortfarande 1) som kan förstå att man ska tugga med stängd mun. Nu är ALLA barn olika och likaså kan vissa barn förstå saker tidigare än andra. Min dotter klagade över långa naglar när hon var runt året. Hon ville alltså klippa sina naglar när de blev långa. Det trodde jag aldrig att barn skulle göra i den åldern då mina killar skiter fullständigt i det även nu som 6 och 8 år gamla.
    Visst kan man ju börja att lära barn vad som helst vid vilken ålder som helst, men om de inte klarar av det man vill lära dem kan det kanske ses som lite bortkastat att påminna 1-åringen om att stänga munnen när han/hon tuggar.

Vad gäller 6-åringar som kissar på pottan så tror jag snarare att det är föräldrarna som har lärt sig att vara observanta när bebisen behöver kissa.
  • Mara

Alltså, vad jag var ute efter med min fråga var när man som förälder tycker att barnet börjar bli så stort att man tycker att barnet borde sluta tugga med öppen mun. Begär man av en 1-åring att han/hon ska tugga med stängd mun så röstar man på 1 år.

• Lady Dahmer
    när barnet förstår konceptet samt kan kontrollera det. Det borde komma vid två- treårsåldern

Jag jobbar inom förskolan och "mina" tre och fyraåringar vid mitt bord tuggar samtliga med stängda munnar. Därför att jag uppmuntrar det och påminner om det.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Stargirl
    Lady Dahmer skrev 2010-02-01 16:08:27 följande:
    när barnet förstår konceptet samt kan kontrollera det. Det borde komma vid två- treårsåldernJag jobbar inom förskolan och "mina" tre och fyraåringar vid mitt bord tuggar samtliga med stängda munnar. Därför att jag uppmuntrar det och påminner om det.
    Det tog ungefär 1 år för min dotter att lära sig att tugga med stängd mun hon blir påmind av det precis som av andra viktiga saker kring skick vid matbordet. Hon fyller snart 3. Men jag menar att det finns säkert smarta ungar som klarar av sådant tidigare. Sen har man ju olika krav på sina barn. Vissa bla BVC tror inte att 2 åringar kan vara både natt och dagtorra men det klarade min dotter galant. De sa att en 2 åring är inte redo att vara utan blöja på natten. Tji....
  • Livelovelearn

Hmmm
    Mycket intressant att läsa denna tråd.

Min sambos dotter, 9 år fyllda, har vissa ovanor vid matbordet. Hon smackar när hon tuggar, stoppar gärna sina fingrar i maten (och torkar oftast händerna på tröjan eller byxorna) och har stora problem att använda kniven (hon använder gaffeln och fingrarna)... Min sambo säger inget till henne men han måste märka det han också (vi har barnen vh, så han påpekar inte gärna deras ovanor för dem). Jag finner det här märkligt! Hade det varit min dotter hade jag tagit tag i det för länge sedan. Nu säger jag till, på ett vänligt och pedagogiskt sätt, då och då. Men jag ser inte direkt någon förbättring. Jag misstänker att hon, för att hon är "minstingen", har en bit av navelsträngen kvar... Gynnar inte flickan direkt. Hon beter sig allmänt som yngre än sin ålder. Ett gott bordsskick är absolut viktigt. Man pillar inte med fingrarna i maten (inte när man är skolbarn åtminstone), man äter med både kniv och gaffel. Man torkar av sig på en servett el en bit hushållspapper, inte på kläderna.

Tycker det är bra att de flesta av er tycker att man relativt tidigt kan begära goda matbordsvanor av barnen. Känns lite bekymmersamt att en 9-åring inte riktigt behärskar den delen. Och verkar inte ett dugg medveten om problemet... Är det lätt att man "glömmer" att lära barn nr 2 allt som man var noga med med nr 1? Tidsbrist, stress, trötthet... Men är inte sådana saker lika viktiga för alla barnen?

• Stargirl
    Livelovelearn skrev 2010-02-02 10:24:19 följande:
    Hmmm Mycket intressant att läsa denna tråd.Min sambos dotter, 9 år fyllda, har vissa ovanor vid matbordet. Hon smackar när hon tuggar, stoppar gärna sina fingrar i maten (och torkar oftast händerna på tröjan eller byxorna) och har stora problem att använda kniven (hon använder gaffeln och fingrarna)... Min sambo säger inget till henne men han måste märka det han också (vi har barnen vh, så han påpekar inte gärna deras ovanor för dem). Jag finner det här märkligt! Hade det varit min dotter hade jag tagit tag i det för länge sedan. Nu säger jag till, på ett vänligt och pedagogiskt sätt, då och då. Men jag ser inte direkt någon förbättring. Jag misstänker att hon, för att hon är "minstingen", har en bit av navelsträngen kvar... Gynnar inte flickan direkt. Hon beter sig allmänt som yngre än sin ålder. Ett gott bordsskick är absolut viktigt. Man pillar inte med fingrarna i maten (inte när man är skolbarn åtminstone), man äter med både kniv och gaffel. Man torkar av sig på en servett el en bit hushållspapper, inte på kläderna.Tycker det är bra att de flesta av er tycker att man relativt tidigt kan begära goda matbordsvanor av barnen. Känns lite bekymmersamt att en 9-åring inte riktigt behärskar den delen. Och verkar inte ett dugg medveten om problemet... Är det lätt att man "glömmer" att lära barn nr 2 allt som man var noga med med nr 1? Tidsbrist, stress, trötthet... Men är inte sådana saker lika viktiga för alla barnen?
    Alla tycker olika saker är viktigt....jag anser det extremt viktigt att kunna föra sig från tidig ålder medan andra är "fria" med sådant och anser att barnen lär sig det när det blir ett problem. Jag är kanske lite tjatig men hör ofta att mina barn uppför sig exemplariskt och har goda vanor. Men det kommer inte gratis utan jag får jobba hela tiden med att påminna när de är små. Men för mig är det viktigt och andra gillar inte att tjata.
  • hannis

Runt 3-årsåldern borde de flesta barn kunna klara av det tycker jag. (Fast det finns ju många vuxna som tydligen inte fixar det så det kanske inte är så realistiskt)

• tessi3h

Jag valde 6 år. Men jag har precis börjat förklara det för min 4:a- åring men runt 6 tror jag alla barn kan fixa. Som tidihare sagt, vem säger ett år?

• Stargirl
    hannis skrev 2010-02-02 11:40:25 följande:
    Runt 3-årsåldern borde de flesta barn kunna klara av det tycker jag. (Fast det finns ju många vuxna som tydligen inte fixar det så det kanske inte är så realistiskt)
    Jag tror att de vuxna inte vet om hur äckligt det är och att de gör det. Jag har en väninna som äter med stor öppen mun och smaskar. Jag ville inte säga ngt men tyckte det var oerhört äckligt. Sedan träffade jag hennes familj....alla äter med munnen öppen, sörplar kaffe från en sked och är allmänt äckliga. Svullar i sig tårta som de aldrig sett mat förr om  man säger så. Jag tror att de människor inte vet om att de tuggar med öppen mun. Om man har som regel att säga till sitt barn att de smaskar eller tuggar med öppen mun är de medvetna om det.
  • Livelovelearn
    Stargirl skrev 2010-02-02 11:35:37 följande:
    Alla tycker olika saker är viktigt....jag anser det extremt viktigt att kunna föra sig från tidig ålder medan andra är "fria" med sådant och anser att barnen lär sig det när det blir ett problem. Jag är kanske lite tjatig men hör ofta att mina barn uppför sig exemplariskt och har goda vanor. Men det kommer inte gratis utan jag får jobba hela tiden med att påminna när de är små. Men för mig är det viktigt och andra gillar inte att tjata.
    Ja, så är det ju med mycket. Jag är också av åsikten att det är viktigt och skulle lära mina barn det tidigt. Det är inte alls särskilt "gulligt" när stora barn inte kan föra sig ordentligt vid matbordet. I vårt fall är det bara den yngsta som beter sig så , ingen av oss andra äter med fingrarna eller smackar när vi tuggar. Borde inte vara en fråga om fri uppfostran i det här fallet. De är väl uppfostrade men den yngre har plockat upp en del ovanor iaf (som ju många barn gör). Tar tex flingor ur paketet med händerna, stoppar ner fingret i honungsburken, sedan in med fingret i munnen osv. Hon borde veta vid den åldern att det inte passar sig att göra så.
  • Stargirl
    Livelovelearn skrev 2010-02-02 13:35:19 följande:
    Det är inte heller gulligt när småbarn uppför sig illa. Alla är ursäktade om de blir tillrättavisade. Men vi hade en unge hos oss som slickade sina fingrar rent. Mamman sa INGET. Jag föreslog en våtservett eller gå och tvätta händerna, det går så bra på det viset sa mamman....xcuse me. Inte i mitt hem....
  • helena29

Det som egentligen irriterar mig är min mans bror och fru. De har ett barn som är 5 1/2 och ett på 4 år. Jag kunde knappt sitta bredvid 5 åringen då han åt, då det smckade och klafsade nåt enormt! ALDRIG att jag hört föräldrarna att säga åt dem att man ska äta med stängd mun. Han kan såklart inte veta om ingen säger åt honom. Det är egentligen det jag blir mest störd på! Varför säger de inte till honom?
    Jag tappade aptiten totalt....kan inte hjälpa det, jag vet att han bara är ett barn. Men det är ju inte min och min mans uppgift att tala om det för barnen. Eller?
    4-åringen smackar också givetvis.
    Vad ska vi göra? Kanske ett lyxproblem...

Svar på tråden När är det dags att börja tugga med stängd mun?