• fröken 1981

Någon med erfarenheter av Puregon?

Hej!
    Har försökt få barn i lite mer än ett år nu. Eftersom jag har PCO så har vi ju fått en del hjälp. Har dock inte träffat de mest förstående läkarna med det är ju inte så lätt i en liten stad (finns ju inte så många att välja på). Men nu har jag fått träffa en kvinna som iaf verkar veta vard hon gör.

Jag har ätit några kurer med endast Pergotime, enkel och dubel dos utan att ens få mens av det. När den nya läkaren tog över fick jag prova att ta Primolut för att se om det gav någon mens, vilket det gjorde. Då fick jag en ny kur Primolut för att få ytterligare en mens och sen starta med Synarela och där är jag nu. Tanken är att jag ska börja ta Puregon-sprutor för att få en ägglossning framöver. Men vi ska försöka på egen hand, alltså ingen insemination eller ivf.

Nu undrar jag om det är någon som har genomgått liknande behandling och om ni lyckats? Tacksam för alla råd och tips jag kan få, då det inte känns som jag får så mycket från läkarna.

Tack på förhand!

/Fröken81

• Svar på tråden Någon med erfarenheter av Puregon?
  • Kinne79
    Vitros skrev 2010-02-07 20:38:20 följande:
    trulsa79: kul, det kommer säkert gå vägen! :) Som jag skrev så är det lite knixigt att få till lagom "dos" har jag förstått det som, så man kan behöva lite tålamod där, men förhoppningsvis skruvar de till rätt dos till dig på en gång :)
    Jag ska börja på 75ie i 6 dagar och hoppas såklart att det ska räcka.
  • Vitros

Trulsa79: vi hoppas det! men bli inte besviken om det inte har hänt så mycket än då. Jag började med 7 dagar och då hade det inte hänt ett smack, men sen gick det snabbt när det väl hände! Har man bra läkare så kommer de klura ut det där :)

Jag höll på i 19 dagar då mina tvillingar blev till, och nu som donator (med högre dos, men också MÅNGA fler ägg, mao inget som skulle funka för "egen verkstad" hemma...) så har jag tagit sprutor i 12 dagar. Tror 10-12 dagar någonstans är ganska vanligt.
  • Kinne79

Jag ska iväg på semester 1 mars, finns det risk att det kan ställa till problem? Men så länge ska jag väl inte kunna spruta?

• Vitros

Det finns kanske viss risk, men i såfall får du väl avbryta om det tar så lång tid - och det kan ju gå mycket fortare!

Om jag var du skulle jag börja på tisdag och hålla tummarna för att det går fortare :)
  • fröken 1981

Var hos läkaren idag och börjar spruta Puregon imorgon. Känns så spännande att se om detta fungerar på mig

• mno

Vad skönt att se att det finns fler som använder Puregon efter att ha använt Pergotime utan resultat. Har även jag testat Pergotime, enkel- dubbel- samt trippeldos, utan resultat och har nu påbörjat behandling med Puregon istället.
    Började med 75 IE i 7 dagar men fick reda på idag att det inte gett något resultat alls så nu har vi ökat dosen till 100 IE.
    Hur gick det för dig trulsa79, och hur har det gått för dig Fröken81? Lyckades ni hitta rätt dos direkt eller fick ni också justera dosen?
    Det var tungt att få beskedet att ingenting alls hade hänt, man hade ju hoppats på en liten reaktion iallafall, men jag försöker tänka på att det verkar ha varit samma sak för dig Vitros och där verkar det ju ha ordnat sig iallafall tillslut :)

• trav3lla

Hjälp vad skönt att läsa om några som lyckats med PCO och Puregon.. jag är ny här på sajten efter att fått ett starkt behov av att hitta några som FÖRSTÅR.

Vi har hamnat på S-hemmet i Sthlm och haft en misslyckad omgång Puregon-behandling med sprutor (50ie, 75 ie, 91 ie - cirka 3v), dvs ingen graviditiet.
    Nu när jag läst inläggen här har jag mer hopp.
    20% chans med Puregon-sprutor enligt S-hemsläkaren är i alla fall vart femte försök, det är inte helt tokigt!
    Andra omgången inledd från i måndags, nytt besök på måndag för ev justering av dos (börjat på 50ie igen).

Hoppas hoppas hoppas..! Tack för att ni skriver och finns därute och delar med er :) Guld värt!

• Sally86

Vad skönt det va att läsa här o få lite hopp i allt detta, har ätit trippelpergo o ska på vul på torsdag....e dock inte så hoppfull om att det ska ha hänt nåt denna gång heller. O om det inte hänt nåt ska jag börja med sprutor. Det känns omöjligt att få ägglossning o då kan man ju inte ens försöka få barn=(( Hoppas så på att sprutor ska fungera, men min läkare har sagt att med sprutor gäller det att ta tålamod för att hitta rätt dos...så det inte blir för många blåsor utan lagom. Det känns som allt detta kommer ta en evighet innan det fungerar....Kul o läsa om alla er som det gått bra för!!!

• mno

trav3lla, du skrev att du hade gjort ett misslyckat försök med Puregon, lyckades du få något ägg eller hur gick det försöket? 

Själv ska jag på vul imorgon och håller tummarna för att det ska visa något iallafall. Har som sagt höjt dosen en gång eftersom första dosen inte gav något resultat. Även om vi skulle få avbryta behandlingen för att för många ägg utvecklas så skulle det ändå kännas skönt att se att jag KAN utveckla ägg.

Vi håller tummarna och ser vad som händer! :)

• trav3lla

Sally86: usch jag vet, det är inte roligt att få justera och vänta men försök ha tålamod. Till sist hittas DIN dos för att äggblåsa (max 1-2 st är målet) växer till sig och kan skapa ett ägg.

Mno: en äggblåsa blev tillräckligt stor för ägglossningssprutan (hämtas ut samtidigt som man hämtar ut puregon och så har man med den varje ggn till S-hemmet), fick då ägglossningsspruta och så hemåt.. Vet inte om ägg bildades - det syns inte vid undersökningen utan det är ägglossningssprutan som ska skapa det - men jag blev inte gravid.
    Tog (OBS gör ej detta) utan bättre vetskap ett grav.test efter cirka 5 dgr som visade positivt MEN det är hormonsprutorna som gör detta resultat. Man ska vänta minst 2v!
    Efter 2 v exakt fick jag min mens, dvs ingen graviditet.

Enligt S-hemmet är hormonsprutorna & ägglossningssprutan ingen garanti för att ägg bildas men chansen finns (se mitt inlägg ovan) och den är cirka 20%.

Idag besök nr 2 i nästa omgång, får antagligen höja dosen från 50 ie till 75 (se mitt första inlägg ovan) så fortsättning följer för min del.

• 81JeN

hejsan tjejer, va glad jag blir att läsa över att detta funkar.. vi gjorde ett försökt  med pergotime, 3 kurer, utan resultat, sedan gick vi över till puregon, först 50, sedan 75 i två dagar, där de hjälpte till att ett ägg växte till 17, fick ta puregon en sista gång på 100 och sedan dagen efter ägglossningsprutan, detta var i lördags, så den 22 ska vi ta gravtest som forhoppningsviss då blir positiv.. läste en av inläggen då någon hade gjort gravtest tidigare,som då hade visat fel, va bra att du skrev detta, för det är nog lätt gjort bara för man vill så gärna veta... en sak som jag funderat på mycket är detta med MA, det är så mycket man går och tänker på , är rädd för, och hoppas på att det ska gå bra..

det är ju väldigt roligt att läsa att det har gått bra för många av er, och man hoppas ju på ett litet plus själv

• trav3lla

81JeN: lycka till :) kom ihåg att vänta minst 14 dagar som sagt för att inte få falska förhoppningar.

• MiraJ

När ska man börja ta sprutor i en menscykel? Spelar det någon roll?
    Jag har tagot två omgångar pergotime enkel och dubbel utan att äggen velat växa till sig. Så nu undrar jag om sprutor skulle vara något.

• Cat79
    MiraJ skrev 2010-04-23 14:38:19 följande:
    När ska man börja ta sprutor i en menscykel? Spelar det någon roll? Jag har tagot två omgångar pergotime enkel och dubbel utan att äggen velat växa till sig. Så nu undrar jag om sprutor skulle vara något.
    Jag har alltid börjat spruta på dag 3 men kan skilja sig, vet ej hur stor betydelse det har. Då du inte fått några äggblåsor av Pergotime tycker jag definitivt ska testa Puregon.

Jag har blivit gravid 2 gånger av Puregon, första gången MA men nu hoppas jag att det går hela vägen.

Lycka till!
  • MiraJ

Cat79:
    Tack för svar!
    MA det är missfall eller? Jag beklagar. Håller tummarna för dig denna gång. Hur långt gången är du?
    Kram

• Beyond
    Hej!
    Jag ahr försökt få barn i 1,6 år nu och började med pergotime, dubbeldos och sedan en kombination med metformin. Men inget hände. Min läkare sa att jag hade väldigt tröga äggstockar.
    Men för några veckor sedan började vi med puregon sprutor och det har gått bra! Lite föör bra hehe...Eftersom jag ahr tröfa äggstockar trodde jag inte att det skulle funka direkt men vi va där igår och jag det bildades 5 ägg som var 22 mm så det vart lite väl många så vi måste sänka dosen lite! Men jag är såå glad att det funkar över förväntan!
    Det kommer säker gå bra för dig!! =)
    I väntan på dig...
Svar på tråden Någon med erfarenheter av Puregon?