• VildaVackraVilja

Vad tycker ni om namnet Lovis?

Lovis som i Ronja Rövardotters mamma.
    Vi har döpt vår dotter till det och jag har faktiskt blivit förvånad över vilka problem folk verkar ha med det namnet.
    Det är många som tror att det är en pojke som heter Lewis eller så lägger dom betoningen på i:et så det blir loviiis. Eller blir det Louise. Många tycker att det är ett konstigt namn.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Lovis?
  • ajmaj

Ett av de finaste namnen jag vet! Vill själv gärna döpa en eventuell dotter till det.

• siamusen

Fint

Har sjâlv en son som heter Clovis sa det paminner mig om det.

• gullehjärtat

Jag ÄLSKAR Lovis!!
    Tyvärr heter min systers dotter Lowa , så de skulle bli alldeles för likt att döpa min dotter till de, om jag överhuvudtaget får en dotter :)

• My05

Kanon! En stark och vacker (rövar)kvinna..Ronjas mamma...

• Alcaviola

Tycker det är superfint ja :)

• karet

Jag tycker såklart att det är ett superfint namn eftersom min dotter heter det :)

Jag har inte stött på så mycket problem, därimot verkar folk tro att det är "ett sånt där nytt påhittat namn" varpå man får berätta att det faktiskt är ett gammalt namn.
    Det kan även bli lite problem när det utländska människor har jag märkt, men det är inget som stör mig direkt.

Anledningen att folk säger LovIs är väl för att de tror att det är Lovisa och då bara plockar bort a:et eller nåt.

• Lowizstenberg

Jag är jätte nöjd med mitt namn "Lowiz" stavas dock lite Annorlunda men uttalas samma! Det är vackert

• Tamousha84
    My05 skrev 2010-03-16 17:12:30 följande:

Kanon! En stark och vacker (rövar)kvinna..Ronjas mamma...

Precis! Ett namn kan ju också ha en djupare innerbörd eller skapa en positiv association till någon/något. Och det gör ju verkligen Lovis- vilken kvinna! Lovis är ett namn som hon kan vara stolt över. Hade också det på listan tillsammans med Ronja- men jag fick en pöjk istället Skrattande 
  • VildaVackraVilja

Oj, tack för era svar! Vad kul att ni ändå är några som tycker om det! Och vad kul att tråden vaknade till liv igen efter nästan 4 år ;)
    Vi valde namnet mycket efter innebörden eller vad man ska säga.. Lovis, (Ronjas mamma var en stark och envis kvinna)
    Det har vår Lovis levt efter med råge då hon är hjärtsjuk och det inte upptäcktes förrän hon var 1.5 år. Hon var svårt sjuk men gav inte upp och idag är hon en pigg liten glädjespridare som sprudlar av lycka! :)

• lovisehrling

Jag heter Lovis och är snart 14. Min storebror som då var 4/5, när jag föddes sa att jag skulle heta Lovis. Mina föräldrar var osäkra och ville se mig först. När jag väl kom til livet så hade jag gulsot och hade långt krulligt blont hår. En riktig troll unge. Så då blev det Lovis.

• lucylovis

Jag heter också Lovis, har alltid fått frågan "Heter du det på riktigt?" och folk uttalar det oftast "Loviiis". Men det är ett fint namn! Glad

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Lovis?