• erström

När gråten blir ett medel för kommunikation för min 6 åring!

Hejsan, vet inte ens vart jag skall börja men gör ett försök med att ge er bakgrundsinfo.

Har en son på 5½ år har varit ensam med honom sen han var 1 år men han har från början bott varannan vecka hos sin pappa för att sedan gå över till varannan helg då vi kände att han behövde en fast punkt så har det varit det senaste året och det har fungerat bra.

Problem 1 är att han ALLTID gråter till sig uppmärksamhet om man nu kan säga så, istället att förmedla det han vill med ord så gråter han och gråter och gråter och det slutar inte förns han är heelt utmattad, man frågar vad han vill, ger honom fler förslag inget duger, inte förns man prövar att gå ut ur rummet för hundraelfte gången då säger han helt plötsligt vad han vill å oftast så är det ett utav de förslag man tidigare givit.

Bör nämna att dessa grin attacker kommer på kvällen och natten när han ligger i sängen, när vi alla ligger i sängen. läser själv till lärare har läst många böcker där det står att man skall hjälpa barnen att sätta ord på sina känslor, att identifiera sina känslor om de drömt mardrömmar eller dylikt men det funkar inte heller. Det funkar inte heller att bara sitta där och låta han gråta klart! VAD ska jag göra vad beror detta på han säger ju inte vad som är fel utan bara gråter. håller på å bli tokig då detta sker nattetid och man själv är helt slut, dessa utfall håller på iallt från 10-40 minuter känner mig maktlös, detta har även blivit ett problem mellan mig och sambon då han tycker vi ska avvakta till sonen själv kommer upp och hämtar nån utav oss men det händer inte utan han ligger å gråter hysteriskt tills någon kommer, vilket blir jag för det skär i hela mig att höra å inte ens det hjälper! vad ska vi göra för att våra nätter inte ska vara fyllda av gråt!? å hur får vi honom att tala om direkt vad som är fel? Han har ett väl utvecklat språk och har inge språkliga bekymmer.

Här har vi även ett annat problem med gråten då han har det som medel för att få sin vilja igenom, så fort han inte får som han vill tar han till gråten detta är en medveten handling, han börjar med att låtsasgråta eller vad man ska säga det kommer inge tårar ända tills han märker att han inte får någon respons på det å då kommer de riktiga tårarna... Hans pappa har ofta givit honom respons på detta beteende i form av att han givit sonen det han velat men jag har valt att inte ge honom det han vill bara för att han gråter! detta har blivit ett problem då det alltid övergår till riktig gråt då han inte får sin vilja igenom! Har pratat med hans pappa om detta och han säger att han inte orkar lyssna på honom när han gråter tex. på affären så han får som han vill, alltså inget tålamod!

Hur får vi bukt med detta? jag vet att inte ge honom det han vill så fort han gråter kan vara något men det leder till att han får utbrott och gråter ännu värre!

Känner mig hjälplös! gråten har blivit ett medel att få sin vilja igenom, ett sätt för honom att kommunicera men det underlättar inte för oss föräldrar....

Dessa problem har blivit större sen han blev storebror dessutom... dock så trivs han som den DUKTIGE storebrodern! vi är väldigt noga med att lyfta honom och ge honom tid för att undvika syskonavundsjuka låter han känna sig som en storebror och man ser hur stolt han är men ja det går inte hela vägen hans trots mot mig har blivit värre än någonsin!

Vet att detta blev mycket men skulle uppskatta om man kunde få lite tips och råd, framför allt med hans gråt på nätterna detta är väldigt påtagligt speciellt då jag har en liten på 4 veckor att gå upp med på nätterna också.

tacksam för alla råd jag kan få!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-03 20:49
    Tack så jätte mycket nu har man fått lite tips som definitivt är värda att pröva.
    för några nätter sedan fick han ett utbrott och på morgonen efter frukosten så satte jag mig ner med honom i lugn och ro och pratade lite om hur han kände det och om han kan tala om hur det känns att bli så där ledsen som han blir på natten, och framför allt vad det var som fick honom att vara så ledsen.

Sa som jag alltid säger att vara ledsen ÄR okej men om jag ska kunna honom så är det bra om han kan tala om för mig vad det är som gör honom ledsen, för jag vill inte att han skall vara ledsen.
    Och det är som sagt inte alltid lätt att sätta ord på sina känslor.
    så därför får man göra vad man kan som förälder för att hjälpa dem att sätta ord på dem.
    Chansade på att fråga om det är så att han drömde en otäck mardröm, och det kändes direkt som att jag träffade en punkt för direkt så sa han att han drömt en mardröm...kanske det var så kanske inte, det spelar nog ingen roll det var ett stort steg att vi kan kommunicera om händelsen.
    Talade om för honom att om du vaknar på natten känner dig rädd eller bara vill att mamma skall komma så räcker det med om han ropar på mig eller till och med kommer in till mig och det tyckte han var jätte bra sen pratades det inte så mycket mer om det den dagen.
    Detta samtal gav resultat för sen samma natt så kom han mycket riktigt in och tala om att han drömt, vi gick upp och kissade tillsammans och sen så kröp vi ner tillsammans i våran stora säng, lille bror i sin säng och storebror mellan mamma och bonuspappa. En helt underbar natt måste jag säga. Natten därpå sov han i sin egen säng utan ett enda avbrott!
    måtte detta vara en positiv spiral vi är på väg in i då de har varit en väldigt negativ spiral vi tidigare var inne i.
    Kan det vara så att genom det lilla samtalet och det att han fick sova tillsammans med oss resulterade i en mer harmonisk och trygg pojke?! Kan ju hoppas, hur som haver så har detta givit mig en chans att ladda upp batterierna så om det skulle bli en jobbig natt igen så orkar jag ta itu med det då....

Tackar för de tips jag fått!
  • Svar på tråden När gråten blir ett medel för kommunikation för min 6 åring!
  • NinjaNina

Hej!
    Jobbigt Ni verkar ha det! Jag vet inte precis om jag har några råd eller tips, men funderar på de här nattliga gråtattackerna....vad händer om du bara tröstar, utan att kräva att han ska säga vad det är...för han vet kanske inte. Eller kan kanske inte sätta ord på det. Så kan jag känna mig själv ibland...att man inte riktigt vet varför man är ledsen! 
    Att vara runt 6 år är ingen lätt sak. Den tiden är jättejobbig för barnen, och för föräldrarna. Men att läsa på lite om just den fasen hjälper en lite i ens tänk.

Att ge honom valmöjligheter är kanske en sak att testa.....2 val räcker, (val som Du bestämmer, tycker är okej) Det kan du ju få in i nästan allt, från vilken tröja på morgonen, till större saker. Då får DE bestämma något och blir supernöjda!

Jag har själv haft det supertufft med min störste pojk som blir 7 i år....o vi är inte goda vänner jämnt kan jag säga....
    Men det jag vet, (när jag nu sitter här i lugn o ro) är att mycket handlar om bemötande!! Så du bemöter dina barn bemöter de oxå dig...kanske inte direkt, men det kommer ska du se...
    I situationen är det inte alltid lätt att hålla sig lugn, JAG om nån vet, men har oxå lärt mig att det blir såå mycket lättare för alla Om jag klarar det!

Har du chansen att gå en kurs som heter Aktivt Föräldraskap tycker jag att du ska göra det! Ett fantastiskt "tänk" som hjälpt mig mycket!!

Lycka till!

• canmamma

Hej, det är alltid svårt att ge råd så här utan att vara där, men det låter som om din son har fastnat i ett beteende som inte funkar så bra för honom. Jag menar det, är ju inget fel i att gråta eller vara ledsen, men att lära sig kontollera sina känslor lite och inte fastna i en negativ, utmattande cirkel är något positivt det med. Sedan ÄR det jobbigt att ha en 4 veckors bebis. Både för dig som mamma och för storebror. Men tillbaks till din 6-åring: skulle du kunna prata med honom om att försöka lära sig att återfå kontrollen när han blir så där hysteriskt ledsen? Poängtera förstås att det är viktigt och bra att kunna vara ledsen och att kunna gråta, men att du ska försöka lära honom några knep på hur man kan hantera dem så att de inte tar över helt. Du spenderar redan 10-40 minuter per kväll med att bli frustrerad på hans beteende så under en vecka kan du inte aktivt gå in och ge samma tid till att coacha honom igenom hans känslostormar och genom att visa hur man gör och inte minst att det går så kan han själv ta över eller i alla fall se om det finns mer konstruktiva sätt att tillbringa kvällarna? Prata om att känna igen tidiga tecken på att han håller på att förlora kontrollen så att han kan stoppa sig själv innan det har gått så långt. Fråga honom hur hans kropp känns före, under och efter en gråtattack. Lär honom några avslappningövningar som att andas djupt (blås ut "fingerljus"), slappna av i en kroppsdel i taget, tänka på något tryggt och trevligt, osv. Om du behöver vara mer hands on i början så ge honom en massage eller lek att han är en bebis eller ett bebidjur som du tar hand om och stoppar om. Försök lära honom att distrahera sig själv genom att inte låsa in sig och fokusera på det hysteriskt ledsna. I början går du in direkt och säger "Nu försöker vi bryta det här tillsammans. Kan du se något som är blått/mjukt/varmt/etc?" Eller så honom att fokusera på en bok eller favoritleksak. Vissa lugnar ner sig om de får något klurigt att tänka på som en gåta eller ett mattetal. Visst detta ger honom mycket MER uppmärksamhet och belönar kanske beteendet, men å andra sidan så är det positiv uppmärksamhet och ni lär honom något om att vara i kontroll och visar honom att det är möjligt innan ni ber honom att fixa det själv. Efter en vecka eller så kan ni se om det är möjligt att hjälpa till lite mindre. Nu har han kanske lite fler verktyg att använda sig av. Bara några tankar...

Svar på tråden När gråten blir ett medel för kommunikation för min 6 åring!