• vindil

Ingen blir äldre än 40 men heller inte yngre?

Om det var möjligt och valet fanns, hade du velat att maxåldern för en människa var ca 40 år, i utbyte mot att inga barn eller ungdomar dog i sjukdomar och katastrofer? (Mord går ju inte att förhindra på samma sätt, så jag drar gränsen när någon aktivt tar liv)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ingen blir äldre än 40 men heller inte yngre?
  • Manchester

Nej, absolut inte. Då skulle jag dö nu och lämna mina barn på fyra och sju år moderlösa. Min man skulle dö om tre år och vem skulle sedan ta hand om dem? I min bekantskapskrets finns ingen som fått barn före 25, få som fått före 30. Det skulle därför betyda att de flesta barn blev föräldralösa senast i tioårsåldern. Det är naturligtvis inte OK att barn dör, men att barn förlorar sina föräldrar är nog inte ett dugg bättre.

En bekant dog som 38-åring och lämnade en 2,5-åring efter sig. Det har gått mer än ett år och på ett sätt minns väl inte barnet sin mamma längre. På ett annat sätt sörjer h*n fortfarande. Jag blir gråtfärdig varje gång pappan berättar om hur barnet ännu kan undra om inte mamma ska "komma hem från sjukhuset snart". Det ödet vill jag inte att något litet barn ska råka ut för.

• Cinza

Jag tvekade länge då jag gärna skulle vilja skona alla från den fruktansvärda smärtan att mista ett barn, men till slut blev det ändå ett nej. Allt för många barn skull mista sina föräldrar allt för tidigt.

• Tant Green

Nej, självklart inte, då skulle min dotter blivit föräldralös innan hon fyllt 4 år.

• Stårschan

Nej, verkligen inte. Vi skulle gå miste om så mycket.

Livet är en kastrull med kokande vatten. FL är ångan som slipper ut när man lättar på locket...
  • Reglementet

Eh, nej, aldrig i livet.

• vindil

Unisont nej alltså...
    Vid vilken ålder skulle det vara mer okej då? 50?

• vindil
    Reglementet skrev 2010-02-02 15:51:10 följande:
    Tja, 100 kanske.
    Det är det ju redan.
    Du skulle aldrig vara beredd att sänka medelåldern för att låta alla barn växa upp? Inte ens vid 60?
  • Reglementet

Nej, det skulle jag inte.

• TyskMamma

Jag säger JA.
    För om man visste detta så skulle man ju anpassa sig till det.
    Idag tar vi för givet att vi lever länge och har myyycket tid på oss att tex skaffa barn så det är väl nästan självklart att unga barn skulle bli moder - respektive faderlösa om döden skulle inträffa pang bom när föräldern fyllt 40. Men om vi skulle veta att maxåldern för en människa var just 40 så skulle vi fått mens och barn mycket tidigare och hela evolutions-konceptet skulle ju se helt annorlunda ut.

• radwanska

TS, ska förändringen gälla från och med nu, dvs att alla som föds från och med nu antar denna nya biologi. Eller ska förändringen gälla "retroaktivt", alltså att de som idag är ca 35 år plötsligt går från att vara ung medelålder till att stå inför döden?

Svar på tråden Ingen blir äldre än 40 men heller inte yngre?