Sockersug och humör vid PCO, tips tack!
Hej!
Jag tänkte se om ni tjejer här inne har några tips.
Jag är 26 år gammal, 165 lång och väger 54 kg.
Jag har fått diagnosen PCO-S för ganska precis ett år sedan. Jag har sedan dess ätit mini-piller (får inte äta vanliga p-piller pga blodproppar i släkten) för att "behandla" PCO:n så länge barnönskan inte finns.
Enligt läkaren har jag äggstockar av PCO-S-typ samt oregelbunden mens. (3-4 gånger per år). Annars har jag inte så mycket symtom. Hon tycker att jag inte har symtom på acne eller hårväxt. Jag tycker jag har en del acneproblem (alltid några finnar, men inte såååå många, men dom stör mig väldigt mycket) samt lite hårväxt på mage och bröst.. Dock tunna hår, och relativt ljusa. Hon fick det att låta som att jag har en "lindrig" variant av PCO-S:en.
Vi har pratat barn ett relativt långt tag nu och börjar nog mest troligt här på vårkanten. Jag kommer mest troligt sluta äta mina mini-piller nu när min karta är slut och så får vi "se om något händer" annars ber vi om hjälp mot våren.
Jag undrar om ni har några tips angående sötsuget. Uppenbart är jag ju inte överviktig och behöver inte gå ner i vikt, men jag har ett fruktansvärt sötsug. Dricker läsk nästan varje dag (vill nog åt både sockret och koffeinet där) och äter otroligt ofta choklad. Flera gånger i veckan. På helgerna är det mycket godsaker. Jag har som sagt ingen önskan om att gå ned i vikt, men jag vill gärna äta lite mindre socker. Har ni några bra tips?
Jag är allergisk mot nästan all frukt med kärnor i, stenfrukter. Dvs äpple, päron, nektarin, persika, aprikos och alla sorters meloner. Morötter, kiwi, tomater, mango, papaya, avocado osv. Lättast är kanske att säga att jag kan äta citrusfrukter och bananer.
Vad har ni för tips?
Jag undrar också vad ni har för erfarenheter vad gäller humöret. Är det något som påverkas av PCO? Jag blir väldigt lätt arg, för småsaker, och känner i efterhand att det kanske inte var befogat eller vad man ska säga. Har googlat lite och set att fler har funderingar kring detta, men jag har som inte lyckats hitta något svar på om det hänger ihop med PCO eller ej. Kan det ha med blodsockernivån att göra? Den är väl inte lika stabil vid PCO? Eller?
Jag tar tacksamt emot information och massor av tips!