• mamma to be

hur hantera att 2 åringen kastar mat på golvet?

Jag har en undran och det är hur ni kloka föräldrar gör när ert barn kastar ner mat de inte vill ha på golvet? (läs "i stort sett all mat" vad gäller vår son).

Vi har hittills sagt ett bestämt "NEJ" och tittat i ögonen, visat honom var han kan lägga mat han inte vill ha. Hjälper inte.
    Dessutom har vi provat olika strategier som tex att inte plocka upp maten, utan att han får göra det själv sen. Det gör han, men kastar ändå ner maten nästa gång.

Saken är den att han vet att han inte får göra det, men gör det ändå. Grrr!

Så hur gör alltså ni andra? Eller är det bara vår son som kastar mat?? ;)

• Svar på tråden hur hantera att 2 åringen kastar mat på golvet?
  • Eva X

Har en son som gör likadant. Han har heller aldrig "fått" kasta mat på golvet, så klart. Det här handlar inte om bäbiskladdandet som hör ihop med lite mindre barn. Sonen kan äta utan kladd om han vill och har länge varit duktig på att äta själv.

Men det är stört omöjligt att hinna fånga tallriken när den åker i väg. Ibland börjar han småplocka lite med maten innan tallriken åker i väg och då kan man ju hindra honom från att slänga i väg tallriken, men oftast får vi ingen förvarning, utan i ena sekunden tar han en tugga och i nästa åker tallriken i golvet. Jag tror att han vill testa våra reaktioner, för han är mycket medveten om vad han sysslar med. Vi har testat att bli arga och säga nej, låta honom gå från bordet, vara med och torka upp och även att ignorera vad han nyss gjort, men inget får honom att ändra beteende. Jag tror att det är en fas som kommer gå över av sig självt så småningom, när han inte tycker att det är kul längre. Oftast äter han mycket och bra innan tallriken går i golvet, så han får ju ändå i sig det han behöver.

• lizagirl

Nonchalera hans negativa beteende så går det över.

Och när han gör så be han hjälpa dig att hälla upp mjölken istället...

så länge du sitter och säger NEJ och INTE så kommer han fortsätta.

♥ Julia & Alice & bebis i magen BF 16/9-10 ♥
  • Girlinthecity
    wattis skrev 2010-02-02 20:30:34 följande:
    Jag har en 1,5 åring som har strulat lite vid maten. Vi har då tagit bort maten och han har fått gå in på sitt rum ett litet tag. Blir såklart lite ledsen men sen får han komma tillbaka och "äta ordentligt". Det har funkat. Vi är väl ganska stränga har jag förstått det som. Men äter man så äter man, inte håller på med massa annat.
    "Strukat lite vid maten" vad innebär det? 1,5 år!! Då anser jag att man har rätt att "strula lite vid maten". Och bil insickad på rummet? Tycker aldrig det ska användas i och för sig, men med en 1,5 åring?

TS, fortästt markera, din son är fortfarande liten och behöver höra samma sak många gånger. Lycka till.
  • bonnieloveskim
    lizagirl skrev 2010-03-11 18:51:38 följande:
    Nonchalera hans negativa beteende så går det över. Och när han gör så be han hjälpa dig att hälla upp mjölken istället... så länge du sitter och säger NEJ och INTE så kommer han fortsätta.
    så anser jag med.

barn förstår inte ordet INTE.. det tar många år för dem att förstå vad ordet inte innebär så det bästa är att undvika detordet helt.. och att undvika ordet nej med.

Sen så kommer man himla låntg med att nonchalera detta med.. så långe du visar att du bryr dig om han när han gör så, så kommer han fortsätta för du pratar ju med han då med.

Så ett bra knep är faktikst att när han ÄTER maten så berömmer du det..
    sen när han börjar kasta mat på golvet så fråga om han kan ställa undan sin talrik på diskbänken och ge massa beröm för det istället.

Då har du ju istället visat han hur man gör när man ätit klart.. att visa hur man gör rätt kommer man längre med än att fya det som är fel.
  • TiLo

tålamod!!!! barn behöver upprepade påminnelser om vad som är rätt och fel. behåll lugnet och säg bara nej bestämt men lugnt så ger det med sig så småningom. en del barn tar det längre tid för och en del barn är snabbare. om du reagerar med känslor så lär sig barnet att det kan reta upp dig genom sitt beteende och tar därmed över situationen. lugn och tälamod.

• Lindyn

Min dotter hade en sådan period med matkastande och även demonstrativt spottande.
    Jag valde att ignorera det beteendet då jag märkte att det var just det hon ville, att jag skulle reagera. Ett gränstestande.
    Jag började distraera henne på olika sätt. Vi ser om vi ser några fåglar i köksfönstret. Berättar egen påhittade sagor-det gillar hon. Eller så kanske vi sjunger någon sång. . .
    Hon är så inne i det så hon glömmer helt bort sin lilla revolt och vips är allt borta på tallriken.

• Themis

bonnieloveskin: Vad baserar du det på? Min son förstod i alla fall både nej, låt bli och inte innan två års ålder. Om inte annat så snappar de väldigt fort att om jag gör så här så försvinner grejen ifråga.

Har aldrig haft problem med att sonen kastar mat eller välter tallriken efter 18 månaders ålder men barn är klart olika också.

• Boel1

Min yngste är snart två år, han kastar maten på golvet ganska ofta. Jag tar undan tallriken då, om han är hungrig ber han om att få den igen (med gester, han pratar inte så mycket) och är han hungrig äter han "ordentligt" då, är han inte hungrig kastar han i golvet igen och då är det tack för maten och gå från bordet.
     Han slutar så småningom, det är en period som de gör så!

• bonnieloveskim
    Themis skrev 2010-03-12 20:38:29 följande:
    bonnieloveskin: Vad baserar du det på? Min son förstod i alla fall både nej, låt bli och inte innan två års ålder. Om inte annat så snappar de väldigt fort att om jag gör så här så försvinner grejen ifråga.Har aldrig haft problem med att sonen kastar mat eller välter tallriken efter 18 månaders ålder men barn är klart olika också.
    Jag lärde mig det på bup.
    Det är väldigt svårt att hitta fakta om det på nätet.. men här är 2länkar om det.

http://www.vemuppfostrarvem.se/7.html

http://bjornfant.se/2005/04/vi-forstar-inte-ordet-%E2%80%9Dinte%E2%80%9D

Det jag lärde mig var att det tar många år för barnen att förstå innebörden av ordet INTE så helst ska man inte säga det ordet när man prtar med barnet.

Det kan bli fel för barnen.. om du säger rör inte mina saker så hör de liksom.. rör mina saker...

Det finns en del studier om detta att läsa på engelska från cambrige bla om man gogglar..
  • 3tjejer

Jag kommer inte ihåg hur vi gjorde med de två äldsta. De har säkert kastat mat även upp i två års åldern men inte så mycket. De gillade mat och att äta så det var inte mycket problem.
    Nu har vi en 1,5åring som äter ganska dåligt men jag antar att hon äter till slut om hon är hungrig så hon får sitta vid bordet och får mat och får äta det hon vill. När hon börjar kasta mat så betyder det att hon inte vill ha mer eller inte vill ha just den maten. Då säger vi oftast "låt maten ligga på tallriken och ät det du vill". Men kastar hon igen så tar vi bort det (antingen hela tallriken om hon kastar allt möjligt eller tex tomaterna om det är dem hon inte vill ha). Vill hon ha tillbaka tallriken får hon såklart det. Om hon börjar ställa sig upp eller kasta mat eller på annat sätt visa att hon är klar så brukar jag fråga "är du färdig" och är hon det så torkar jag av henne så får hon gå från bordet. Om det funkar vet jag inte - på sikt kommer hon väl inte kasta mat på golvet i alla fall men det gäller ju de flesta

• Zaria
    lizagirl skrev 2010-03-11 18:51:38 följande:
    Nonchalera hans negativa beteende så går det över. Och när han gör så be han hjälpa dig att hälla upp mjölken istället... så länge du sitter och säger NEJ och INTE så kommer han fortsätta.
    Instämmer, dessutom är ju inte alltid impulskontrollen färdig vid 2 års ålder, överlag verkar det som många vill uppfsotra sina barn hårt tidigt, man skall Nejja & Fya bebisar, köra sov metoder osv osv...

Vi körde också med avledning och bad om att få "hjälp" från barnet efter jag insåg att man sa "Nej" praktiskt taget hela tiden, och inte gjorde det någon skillnad direkt
  • Shmone

Säger ifrån..
    och om barnet fortsätter så tar vi tallriken längre bort och matar istället några tuggor.. inte så populärt och leder ofta till skärpning.

Sen torkar vi upp från golvet o tänker att kasta mat-fasen går över... För det gör den! :)

• ysla
    wattis skrev 2010-02-02 20:30:34 följande:
    Jag har en 1,5 åring som har strulat lite vid maten. Vi har då tagit bort maten och han har fått gå in på sitt rum ett litet tag. Blir såklart lite ledsen men sen får han komma tillbaka och "äta ordentligt". Det har funkat. Vi är väl ganska stränga har jag förstått det som. Men äter man så äter man, inte håller på med massa annat.
    Oj, ja det låter strängt. Räcker det inte med att flytta undan tallriken lite för en så liten en?
  • Zaria
    ysla skrev 2010-03-21 16:50:42 följande:
    Oj, ja det låter strängt. Räcker det inte med att flytta undan tallriken lite för en så liten en?
    Håller med

en 1,5 åring förstår knappast helheten och konekvensen av det där
Svar på tråden hur hantera att 2 åringen kastar mat på golvet?