• Dreamheaven82

Föräldrar pussas=ledsen bebis Hjälp!

Hej, Har en tre månader gammal bebis som blir ledsen varje gång vi föräldrar håller ett annat barn, eller om vi är tillsammans och pussar varandra.  Man ser i hans ögon hur ledsen han blir, och det gör så ont i hjärtat. Nu den sista gången efter han hade blivit tårögd, log han ett stort leende efteråt för att dölja att han blivit ledsen. Vilket gör mig lite orolig som förälder, för  jag vill att han ska visa hur han mår och inte försöka dölja det.

Det som gör det svårare är att han bara är tre månader och det inte lätt för honom att förstå varför man håller ett annat barn, mamma och pappa pussas osv. Är det någon annan som har liknande erfarenhet, eller har råd om vad man kan göra för att förbättra denna situation?

• Svar på tråden Föräldrar pussas=ledsen bebis Hjälp!
  • emindy

jag har ingen egen erfarenhet av situationen, men jag kan säga en sak som jag reagerade på och det var att du drog slutsatsen att leendet direkt efteråt var för att "dölja" hur ledsen han blev. Vad jag förstår kan så små barn inte göra så komplicerade beslut som att tvinga fram ett leende för att låtsas som att han inte är ledsen och därmed göra dig glad. Det du ser i hans ansikte är det han känner för stunden, rakt av.

Så ta hans leenden för det de är, lika som du tar hans ledsenhet för det det är.

Kanske kan du prova att ni inkluderar honom i kramarna ibland, så det blir som en gruppkram?

• nano
    jag har ingen egen erfarenhet av situationen, men jag kan säga en sak som jag reagerade på och det var att du drog slutsatsen att leendet direkt efteråt var för att "dölja" hur ledsen han blev. Vad jag förstår kan så små barn inte göra så komplicerade beslut som att tvinga fram ett leende för att låtsas som att han inte är ledsen och därmed göra dig glad. Det du ser i hans ansikte är det han känner för stunden, rakt av.

Det här håller jag med om. Så små barn kan inte dölja eller "spara" känslor och visa senare. Tror det är bra om ni forsätter kramas och och sen kramar bebisen direkt efteråt. Det blir ju fel om er bebis aldrig ser er vara nära varandra heller.
  • Lilla Lycka

För det första håller jag med föregående om att din son inte hade någon avsikt att "dölja" sin ledsenhet. Sånt har han inte lärt sig än, och kommer inte att kunna på många år. Barn är sina känslor ohämmat ganska länge.
    Det som sker är att han blir svartsjuk. Inte konstigare än så. Det är inget du behöver ta någon överdriven hänsyn till och jag kan nästan garantera att det är en fas han går igenom nu och som kommer att återkomma många gånger under hans uppväxt. Det är ett sätt för honom att förstå att han inte sitter ihop med dig längre, men också att slå vakt om att han anser att du enbart är till för hans skull. Vilket du också till stor del behöver vara den här perioden i hans liv. Men såklart att du ska pussa din make även om barnet ser. :)

• Kya

jag har faktiskt svårt att tro att en 3-månaders blir svartsjuk. i den åldern har de inte ens utvecklat ett eget jag-tänkande. då kan man inte bli svartsjuk.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Lilla Lycka

Svartsjuk i väldigt primitiv bemärkelse. :) Eller helt enkelt bara "lyft upp mig"-syndrom. Skaffa bärsjal.

• Kajak

Låt barnet vara med då ni ska kramas.
    Ha barnet tex hos dig då du ska pussa eller krama syskonet eller pappan.

Det går över snart.

Svar på tråden Föräldrar pussas=ledsen bebis Hjälp!