• pyretochbönan0809

Vad baserar ni era val på?

Min fråga gäller generellt inom många områden. Håller ni "tillbaka" era barn av bekvämlighet för er själva, för era barns skull eller tänker ni inte på det?

Ex. Ger barnen nappflaska/pipmugg/napp/ åka vagn länge.

OBS! Jag hoppar inte på någon uta undrar rent generellt hur det vanligaste tänket är.

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade Karna 15/8 -09
  • Svar på tråden Vad baserar ni era val på?
  • Bonanza

Jag vill gärna fråga Cloud Berry varför det är viktigt för en fyraåring att kunna skriva sitt namn? Vad får man ut av att vara tidig i skolan? Varför gynnar det en att ligga före sina jämnåriga?

Angående TS - jag tror att vi är bra på några sätt och dåliga på andra sätt. Barnen går från ca 2 års ålder även om vi åker till Ikea, de blev blöjfria tidigt och uppmuntras att ta ansvar för sig själva. Däremot så är vi säkert dåliga på att ge dem "ansvarsområden", att plocka undan efter sig själva etc.

Jag tror att alla har sina områden där de är bra på att se vad barnen kan, men sen glömmer man andra områden.

• KlasStures mamma

Jag försöker att tösen ska göra säker själv och hela tiden utvecklas. Men hon är tio månader så än så länge är det ju ganska begränsat. Men hon dricker ur vanligt glas ibland, har precis lärt sig att själv dricka ur pipmuggen.

Det är lätt att missa att barnet blivit stort och kan själv. Gäller att vara med hela tiden och låta de små liven prova själva. Men lätt att missa i vardagen tror jag.

• Spartacus
    Kryssarinnan skrev 2010-02-03 16:54:51 följande:
    Låt mig ta ett annat exempel. En nära vän till mig har en dotter som är fem år och som fortfarande har blöja på natten. Inte för att hon har onormala problem med inkontinens utan, citat från mamman: "jag orkar inte byta lakan". Detta har alltså pågått i åratal och flickan får ingen hjälp eller uppmuntran av sin mamma, utan behandlas i detta avseende som en jättebebis. När jag har varit barnvakt har jag självfallet inte nämnt något, men flickan visar att hon tycker att det är pinsamt att dra på sig blöjan efter tandborstningen. Hon kommer med ursäkter och nedvärderar sig själv och det är så sorgligt att hennes självförtroende är lågt då hon jämför sig med kompisare som sovit över och vice versa. Det handlar inte om blöjan i sig eller om exakt ålder - det handlar om varför. Diskussionen handlar ju om huruvida föräldrar gör val utifrån barnets bästa eller sin egen bekvämlighet - och undantag finns ju alltid, jag trodde inte att det behövde nämnas eftersom det är så självklart. Jag skrev mitt egna första inlägg utan att vilja hacka på andra, men har ombetts ge exempel. Detta är vad jag menar, men jag påstår absolut inte att jag själv alltid kommer att göra rätt.
    att sätta på en 5-åring blöja som bara skulle behöva lite extra motivation tycker jag är helt fel! varför vill man vara förälder om man ska slippa själva byggstenarna i utvecklingen? att ställa upp på och ge sina barn tid och engagemang?

en 5-åring mår säkert dåligt av detta också, förstår att jämnåriga inte ofta har blöja på sig.... om detta tydligt märks på barnet och föräldrarna väljer att ignorera det så är det ju snudd på vanskötsel kan jag tycka!
  • Mylla

Jag har alltid haft det här i bakhuvudet. Tycker det är en intressant fråga. Jag gör ofta saker åt barnen som de kan själva, den vanligaste orsaken är att vi har bråttom och att de inte vill göra det just då.
    Däremot tror jag inte jag har missat att lära dem saker de borde kunna.

Min äldsta är inte så intresserad av att rita och skriva. Han kan en del bokstäver och känner igen sitt namn. Men han är grymt bra på datorn och en del andra saker. Har man bara ett barn kanske man tror att det är "mallen" för hur ett barn borde vara. Men det skulle nog vara bra att vidga vyerna lite då och se att barn är olika med olika talanger och intressen.
    Jag finns här och visar så gärna när han vill lära sig skriva och läsa. Men tänker inte tvinga det på honom. Tror det är en dålig grund för lärande. Det ska vara roligt att lära sig. Helst när man blir större också.

Att sluta med blöjor tycker jag är en annan sak. Det är något vi föräldrar infört och det är bra att vi utför det lika självklart i lämplig ålder.

• goabarn77

Cloud Berry: Om det är samma fula språk du lär dina barn som du använde i en rubrik här nyligen så tycker jag gott att skolan kan få sköta det jobbet. {#lang_emotions_wink}

• goabarn77

TS: En enkel sak jag kom att tänka på är att jag sätter mössan på min ettåriga dotter ibland, fastän jag vet att hon klarar det själv om jag ger henne tid. Och tid är det ont om ibland.

• löksill
    Kryssarinnan skrev 2010-02-03 15:16:41 följande:
    En barnvagn är ju till för att underlätta för barn som är för små för att gå mer än korta sträckor. Men väldigt ofta (som i det exempel jag nämnde) används vagnen mest för föräldrarnas skull - för att det ska gå snabbare att komma till dagis och smidigare att handla på ICA. Barnet sitter i vagnen och den vuxne styr helt. Är det låt-gå-uppfostran? Struntprat, enligt mig. Jag menar naturligtvis inte att detta är barnmisshandel, men att vanemässigt låta en 4-åring sitta i blöja, med napp och i vagn är att behandla barnet som en jättebebis. Och det tror jag inte alls är för barnets utvecklings skull, utan föräldrarna håller i praktiken tillbaka barnet för sin egen bekvämlighets skull. Sedan kanske vissa saker är ett nödvändigt ont för att få "livspusslet" att gå ihop för familjen, och det finns alltid en massa undantag så klart. Som sagt, alla föräldrar är ju människor, och jag är självklart inte heller helt perfekt eller konsekvent. Men det som diskussionen handlar om är väl ändå om det man oftast gör verkligen är för barnets utvecklings bästa, och barnvagn för större barn är enligt mig ett exempel på motsatsen. Var finns uppmuntran till kreativitet och eget tänkande? Men detta är ju en fråga där ingen någonsin kommer att ha rätt eller fel, eller kunna bevisa något. Folk får så klart göra det som de tror är bäst, men vissa kommer att mer eller mindre medvetet vilja hitta på vilka ursäkter som helst för det de inte vågar stå för.
    Vad jag försökte säga är att TS inlägg är märkligt formulerat.
  • pyretochbönan0809
    löksill skrev 2010-02-04 10:38:17 följande:
    Vad jag försökte säga är att TS inlägg är märkligt formulerat.
    Hur menar du då? Tycker jag är hyfsat tydlig?
  • augustisten

Jag tror generellt att det är ett mycket större problem att föräldrar pushar på sina barn för mycket än att de hålls tillbaka. I vilket fall i de här tidiga åldrarna när det är aktuellt med pipmuggar, nappar och vagnåkande.

Sedan kan det ju vara så att barn som är väldigt framåt inom vissa områden behöver få vara lite "små" inom andra. Min son är tex väldigt verbal och därför ställs det ibland mycket högre krav på honom än på andra barn som precis fyllt tre. Det är på gott och ont förstås. Personalen på förskolan och vi föräldrar är medvetna om det - men man kan ju inte hejda honom från att prata om och fundera på saker på samma sätt som femåringarna på dagis... alla resonemang han hamnar i är han inte mogen nog att klara av. Eftersom han är påhittig och fantasifull får han ofta vara med i de stora barnens lekar men han klarar inte alltid av att läsa av det sociala spelet på deras nivå utan hamnar i konflikter utan att förstå varför. 

Då tycker jag att det är helt okej att han åker vagn hem och har napp... det är inget som jag känner håller tillbaka honom på något vis - det gör att han kan vara "liten" en stund han också. Han är helt slut efter dagis och en vagnpromenad hem är betydligt trevligare än att jag ska dra ett skrikande barn i armen hela vägen.

Så länge man inte håller barn tillbaka på alla plan eller hindrar dem från att utvecklas inom de områden där de är intresserade av att utvecklas tror jag inte att det är någon fara alls att man låter dem hålla fast vid vissa av sina småbarnsvanor lite längre än vad normen föreskriver.

Gör det mig till en lat förälder så tycker jag att det är helt okej faktiskt. Över lag tycker jag att de föräldrar jag känner som är åt det lata hållet är både bättre föräldrar och trevligare personer än de som är lagda åt det mer energiska och resultatinriktade hållet.

• pyretochbönan0809

banjomusik

Nej, jag tycker inte du är en lat förälder   Återkom när din son åker i vagn majoritetetn av tiden utan anledning när han är 5 så har jag nog en annan åsikt Napp är ju en trygghetsgrej man lanserar som förälder så det är ju ett val man gör. Pipmugg är en bekvämlighetsgrej enligt mig m de som tycker annorlunda får jättegärna göra det. Kul att din son är så verbal Oftast är det ju också så att de barn som är verbala tidigt är snäppet senare motoriskt. (därmed inte sagt att din son är det utan det var mer en konstatering)

• Flickan och kråkan
    little squirrel skrev 2010-02-08 13:43:46 följande:
    banjomusikNej, jag tycker inte du är en lat förälder   Återkom när din son åker i vagn majoritetetn av tiden utan anledning när han är 5 så har jag nog en annan åsikt Napp är ju en trygghetsgrej man lanserar som förälder så det är ju ett val man gör. Pipmugg är en bekvämlighetsgrej enligt mig m de som tycker annorlunda får jättegärna göra det. Kul att din son är så verbal Oftast är det ju också så att de barn som är verbala tidigt är snäppet senare motoriskt. (därmed inte sagt att din son är det utan det var mer en konstatering)
    Måste bara få kommentera det där med pipmugg. Vår äldsta har aldrig varit tidig motoriskt och till det har han alltid haft extremt svårt för kladd och att söla....och att överhuvudtaget göra saker han inte känner att han helt behärskat. han har heller aldrig övningskrupit/övningsgått etc. eller försökt utan när han gjort något så har han kunnat det bra. Väntar liksom in säkert kunnande. Matades länge och hade pipmugg länge. När han väl började använda vanligt glas (1½ år) exempelvis så drack han bra ur det direkt. Nöjd och glad. Tror knappast det hade gynnat honom att ha pushats till något innan han känt sig redo för det. Lillebror är helt annorlunda. Han är 9 månader nu och slabbar gladeligen med mat och sörplar vatten ur vanligt glas. Det mesta hamnar på honom och han kunde inte bry sig mindre. Han är kör generellt "trial and error" -linjen med allt. Barn är olika
  • Cloud Berry
    Bonanza skrev 2010-02-03 17:23:43 följande:
    Jag vill gärna fråga Cloud Berry varför det är viktigt för en fyraåring att kunna skriva sitt namn? Vad får man ut av att vara tidig i skolan? Varför gynnar det en att ligga före sina jämnåriga?Angående TS - jag tror att vi är bra på några sätt och dåliga på andra sätt. Barnen går från ca 2 års ålder även om vi åker till Ikea, de blev blöjfria tidigt och uppmuntras att ta ansvar för sig själva. Däremot så är vi säkert dåliga på att ge dem "ansvarsområden", att plocka undan efter sig själva etc.Jag tror att alla har sina områden där de är bra på att se vad barnen kan, men sen glömmer man andra områden.
    Att känna igen bokstäver och siffror känns viktigt bara. Skolan blir troligtvis roligare om man inte behöver kämpa sig igenom den. Jag kanske har fel men det är ingen skada skedd isåfall just för att jag inte pressar dem till att lära, jag uppmuntrar.

Sen till TS, jag kanske håller tillbaka lite genom att fixa fika till en som snart fyller 5 och som egentligen kan fixa det själv.? Sen så matade jag min äldre dotter fram till 12-13 månader just för att slippa kladd, lärde om och gjorde tvärtom med yngre dottern som fick börja äta själv från start. Har säkert gjort många fler misstag men jag har så kasst minne så det är inget jag kan komma på just nu.
  • Eisa

Jag fortsätter med saker av bekvämlighet tills sonen säger ifrån. Det är en rätt skön balans.

Svar på tråden Vad baserar ni era val på?