Bonanza skrev 2010-02-03 17:23:43 följande:
Jag vill gärna fråga Cloud Berry varför det är viktigt för en fyraåring att kunna skriva sitt namn? Vad får man ut av att vara tidig i skolan? Varför gynnar det en att ligga före sina jämnåriga?Angående TS - jag tror att vi är bra på några sätt och dåliga på andra sätt. Barnen går från ca 2 års ålder även om vi åker till Ikea, de blev blöjfria tidigt och uppmuntras att ta ansvar för sig själva. Däremot så är vi säkert dåliga på att ge dem "ansvarsområden", att plocka undan efter sig själva etc.Jag tror att alla har sina områden där de är bra på att se vad barnen kan, men sen glömmer man andra områden.
Att känna igen bokstäver och siffror känns viktigt bara. Skolan blir troligtvis roligare om man inte behöver kämpa sig igenom den. Jag kanske har fel men det är ingen skada skedd isåfall just för att jag inte pressar dem till att lära, jag uppmuntrar.
Sen till TS, jag kanske håller tillbaka lite genom att fixa fika till en som snart fyller 5 och som egentligen kan fixa det själv.? Sen så matade jag min äldre dotter fram till 12-13 månader just för att slippa kladd, lärde om och gjorde tvärtom med yngre dottern som fick börja äta själv från start. Har säkert gjort många fler misstag men jag har så kasst minne så det är inget jag kan komma på just nu.