• mina12

Sjukgymnast för prematur

Jag har hört att väldigt många blir kallade till sjukgymnast med sina prematurer. Du som har blivit det, har det varit i förebyggande syfte eller av någon särskild anledning?

Vårt barn är fött 24+0, men har aldrig blivit kallad till sjukgymnast.

Vad har ni mer varit på för kontroller med ert barn och hur ofta?

• Svar på tråden Sjukgymnast för prematur
  • Written Fiction

jag blev erbjuden via BVC men blev samtidigt "avrådd" av V's läkare.
    För honom handlade det om att dom på BVC ansåg honom för sen med motoriken.
    Dock fick jag det förklarat att har man varit så sjuk som han varit är det fullt normalt att något halkar efter lite. Han måste få tid på sig att prova själv.

Övriga fall jag hört om med sjukgymnastik verkar vara om barnen är ovanligt stela eller mjuka, motorik, hosta, även de med CP-skada går på sjukgymnastik och tränar tex armen om den vill vrida sig inåt.
    Tror också det handlar mycket om att uppmuntra barnen att vilja röra på sig, eller kanske sitta.

• knäppisen

Vi tjatade oss till en sjukgymnast när sonen var dryga året (korrigerat). Han kunde inte sitta, krypa eller ställa sig och var väldigt stel i benen. Sonen har haft en liten hjärnblödning och lite cystor och annnat odefinierbart i hjärnan vilket neoläkaren visste. ÄNDÅ var han väldigt ovillig att skicka honom till sjukgymnasten o menade att han bara var sen. Han hade fel.

• Maria K

Vi har träffat sjukgymnast en gång och då tittade hon på hur N rörde sig och om musklerna var spända. Vi fick tips på vad vi skulle kolla efter och hur vi skulle strecha henne.

• Katarina76

Vi fick träffa sjukgymnast för att dottern var spänd i kroppen. Sjukgymnasten kollade att hon var lika stark och rörlig i båda kroppshalvorna. Vi fick övningar att göra och ett uppföljningbesök. Läkaren som remitterade oss (är ursprungligen från Tyskland) och hon sa att där var det mer rutin att man stretchade och gjorde övningar med prematurfödda.)

• ollie

Hej

min pojke går hos sjukgymnasten för att öva andning och host teknik då han är lungsjuk. vi övar och så på att sitta då theo inte sitter rätt och tänjer på knä och höfter. det var vår läk från neo som skickade oss. vi går ca en gång i månaden, vi har även prövat bad i varmvatten bassäng.

mina älskade sjuka barn
  • Mama Li

Vår neoläkare sa att det var rutin att remittera till sjukgymnast. Vet dock inte om det gäller alla prematurer eller om det finns avgränsningar t ex hur tidiga de är, eller om de diagnosticerat eller misstänker något specifikt.

• Lena66

På USÖ neo är det rutin att sjukgymnast kommer och kollar bebisarna första gången var nog runt v30 och sedan vid utskrivningen och ev fler ggr om de ser att det är något som bör följas upp.Konstigt att inte alla sjukhus har samma rutiner ?!.
    Fick träningsschema bla för att träna upp rörelser och eftersom lilla gumman har en sned fot.

• KatjaKaj

Vi går på återkontroller i Kristianstad och förra gången vi var där sa vår läkare att det skulle vara med en sjukgymnast vid nästa kontroll.
    Tydligen kollar man igenom barnen oavsett om det har problem eller inte , i förebyggande syfte tror jag :)

Annars så går vi var 3dje månad då vi träffar läkare och sköterska.
    Vi ska även träffa en dietist nästa gång.

• mina12

Tack för alla svar. Verkar vara lite olika beroende på vilket sjukhus man går hos... Synd att det är så olika med saker och ting. Det skulle ju kännas tryggare om det var lite mer likadant. Tänk om det är något viktigt som missas.

Dietist får vi också träffa på återkontrollerna.

• AXAzS

Hej Mina12! Jag såg att ditt inlägg är nästan sex år gammalt, men jag hoppas du läser detta iaf. Jag har ett barnbarn som föddes för snart ett år sedan i v 24+0. Jag har varit in på prematur/extremprematursidor, men aldrig sett någon annan bebis med samma födelsevecka. Hur mår ditt/ert barn idag? Hur länge fick ert barn ha grimma? Kramar från mormor Anna

Svar på tråden Sjukgymnast för prematur