• siggy

finns det någon som fått ett prematurt barn före v 30 som inte fått hjärnblödning?

Av den infon jag läst på internet o inläggen om prematurer här på fl verkar det vara nästan alla som drabbats av hjärnblödningar.
    Är det vanligare att de drabbas av hjärnblödningar än att de inte får några? Finns det någon som fått ett mycket förtidigt fött barn som klarat sig utan hjärnblödningar eller men?  fött från v 23-31??

• Svar på tråden finns det någon som fått ett prematurt barn före v 30 som inte fått hjärnblödning?
  • Proletariatet

Min dotter är född i v.24+1 och hade ingen blödning.

• Katarina76

Det stämmer att mindre blödningar är vanligt. Vår dotter hade en grad 1 och det är mycket vanligt, men statistiskt visat också ofarligt. Läkaren sa att det var ett positivt besked - efter att jag redan hunnit bli smått hysterisk över att dottern hade hjärnblödning.

• knäppisen

Det ÄR vanligt med hjärnblödningar, men det är också vanligt att de är så små att de inte ger några bestående problem för barnen. Jag hoppas att din bebis stannar i magen ett par veckor till och försök att inte ta ut några problem i förskott. Man vet aldrig hur det blir. Det finns bebisar som föds i v24 som det går alldeles prima för, och det finns bebisar som föds i v 29 som får stora problem. Tyvärr är livet oförutsägbart.

En stor styrkekram till dig där du ligger, starkt jobbat -:)
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker

Jadå. Min hade ingen hjärnblödning och är född  v 28+3

• Bliglin

Min son född v27+1 hade ingen hjärnblödning. Det gjordes flera ultraljud och kontroller och de hittade ingenting. Han hade heller ingen BPD och inga andra problem än att han fick en infektion (i IV-linjeingången i armen) efter ca 2 veckor. Fick antibiotika och piggnade till snabbt. Vi har haft en fantastisk tur!

• ferrris

Hejsan jag har en dotter som är född i vecka 25 men hon fick ingen hjärnblödning

• ISSEN

Har två söner som båda är prematurer!
    Storebror föddes i v 30+6 vägde 2137g han hade inga hjärnblödningar och han behövde endast cpap ett par dagar innan han fick grimma, 5 veckor fick vi stanna på Neo med honom.

Lillebror kom i v 26+2 vägde 1185g och han slapp hjärnblödningar han med! Men hans lungor var nästan helt outvecklade när han föddes, han hade respirator i 2 veckor innan CEPAPen fick ta över. Med honom fick vi ligga 8 veckor på Neo.

Idag är de snart 4 och 2 år och har inga som helst problem med varken vikt,längd eller utveckling!
    Hoppas din lilla bebis stannar kvar ett tag till! Lycka till!

• Frila2

TS: Hoppas att lill*n fortfarande är kvar i magen. Vilken vecka är du i nu?

Själv har jag en tjej (nu snart 14 månader) som föddes i v 28+4, ca 35 % tillväxthämmad. Vägde 930 g och var 37 cm lång vid födseln. Allt har gått väldigt bra hela tiden. Hon andades själv och skrek direkt vid födseln. Dagen efter fick de lägga henne i respirator eftersom hon fick svårt att orka andas själv. Efter 3 dagar i respirator lades hon i CPAP (en "elefantsnabel" över näsan som blåser luft vilket gör att det bildas ett övertryck så att lungblåsorna inte stängs helt vilket gör att barnet inte behöver ta i så för att andas). Hon var liten och hade lite bekymmer med sin mage. Hon låg på neonatal i exakt 9 veckor och kom hem utan vare sig syrgas eller sond. Hon drabbades inte av några stora infektioner och inte heller av någon hjärnblödning.
    Det enda som varit besvärligt nu efteråt är att hon ofta är förkyld och att hon har en trög mage och lätt blir förstoppad.

Det viktigaste tipset jag kan ge är att köpa en dagbok och skriv upp allt! Jag gjorde det inte och ångrar det nu. Det kommer pendla upp och ner. En stund tycker man att alt går så bra och nästa känns helt annorlunda. Det är jättebra att skriva ner det man känner, inte bara så man har sedan utan även sm lite bearbetning undertiden.

Lycka till!

• MammaDiana

Min kille föddes v 30+1, han hade inga såna problem. Ul gjordes när han var nyfödd och även när han var ca ett halvår, då med rädlsa för vattenskalle eller blödning, men allt var bra!

• 3flickor

Å vad glad jag är att jag hittade detta inlägg!

Ligger på sjukhus sedan drygt 3 v och håller på att förgå av oro.

Min blogg är min ventil. Det får dagarna att gå, trots många tårar.

Det sparkar bra där inne, så skönt. Är v23+4 dag. Så härligt att höra att det KAN gå så bra som för er!

• Mammatillmini2008

Min kille som är född 24+4 drabbades inte heller av någon hjärnblödning, han har inte några problem med lungorna heller och mår hur bra som helst... Nu är han 18 månader korrigerat och går och springer mest hela tiden

• hejpa

tycker det är ganska fantastiskt hur olika det är för alla, det visar verkligen att varje barn är unikt. alla är de mirakel :)

• Erkens mamma

Jag har en Elias född i vecka 29. Han har klarat sig utan hjärnblödningar och honom kollade de tre gånger med ultraljud under de första fyra veckorna han låg på neo.

Våran läkare sa att det är väldigt olika vad som händer vid en hjärnblödning om det skulle uppstå en sådan och det beror på vart den sitter. En pytteliten hjärnblödning på fel ställe kan ställa till med mer skada än en stor på "rätt" ställe.

Jag låg inlagd i nästan sex veckor innan Elias kom. Jag hade en föreliggande moderkaka som blödde en massa.

Hoppas att din bebis stannar i magen ett par veckor till. Varje dag är värdefull

Svar på tråden finns det någon som fått ett prematurt barn före v 30 som inte fått hjärnblödning?