• Anonym

Han vill sterilisera sig. Jag vill ha barn

Jag och min sambo har haft ett stormigt år. Min dotters pappa gick hastigt bort, och min sambos syster blev utsatt för gruppvåldtäkt, båda sakerna har gjort att vi har mått väldigt dåligt.

Jag är 21 år och har då en dotter på fyra år sedan tidigare, hon är ju nu på heltid hos oss.

Han är snart 29 år och har två pojkar fyra och sex år sedan tidigare, som kommer varannan helg.

Sedan vi började träffas för ca ett år sedan så har det hela tiden varit ett barn till med i planeringen någonstans. Nu,sen vi köpte ett hus tillsammans har han ändrat sig och tänker sterilisera sig så fort han bara kan ungefär. Det känns som att han mest säger allt för att få en reaktion, men säger samtidigt att jag inte har något att säga till om för det är hans kropp.

Jag har sagt att jag inte vet vad jag vill med oss om han gör ingreppet. Jag är liksom 21 och har alltid tänkt att jag vill ha fler barn. Han tycker att det räcker med tre, men 12 dagar av 14 sitter min väldigt sociala och bebisälskande dotter där själv..
    Jag har sagt att vi kan skydda oss väl men ha möjligheten kvar, men det alternativet finns inte och inget jag säger eller hur mkt jag än gråter så vägrar han ens tänka en annan tanke.

Jag mår så dåligt och tänker på min dotter som redan förlorat sin pappa, och hon är så glad att få flytta in i vårt nya hus och allt..

Min sambo har väldigt svårt att visa känslor, och jag är en väldigt känslosam människa.

Jag vet inte hur vi ska gå vidare med det här, jag antar att det kommer bli som vanligt, att jag bara håller med för att slippa bråk, gör som jag blir tillsagd så löser sig det mesta, men detta är ändå ett livsavgörande beslut...

Han vägrar någon form av samtalsterapi för "då säger dom bara att han ska gå till psykolog själv"

• Svar på tråden Han vill sterilisera sig. Jag vill ha barn
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Du beskriver att din sambo ändrat uppfattning när det gäller att skaffa barn och att han vill sterilisera sig. Jag tycker att ni behöver prata om hur det kommer sig att han ändrat sig i den här frågan. Det blir inte bra mellan er om du håller med för att slippa bråk. I en bra relation måste man kunna prata med varandra om allvarliga saker, lyssna på varandra, försöka förstå och hitta gemensamma lösningar. Det fungerar inte att en vinner och den andre förlorar utan lösningen måste kännas bra för båda. Det är svårt att säga vad din sambos beslut grundar sig på och det är det ni behöver prata med varandra om. En sterilisering är så definitiv och går inte att ändra på. Du skriver att ni varit tillsammans i ett år och att det hunnit hända flera svåra saker under tiden. Det är egentligen ganska kort tid ni har tillsammans. Ni kanske skall ge den här frågan lite tid så att ni inte förhastar er. Ni är olika när det gäller att visa känslor och där skulle ni också behöva mötas mer på halva vägen. Att gå i samtal kan visst vara en bra idé och det är inte alls säkert att din sambo blir bemött så som han tror. Han skulle kunna ge det en chans.
    Hälsningar
    Gerd

• Anonym

Tack! Jag föreslog att vi skulle gå å prata någonstans senast idag, och han tvärvägrar. inte en chans att jag får med honom.
    Jag vet inte hur seriös han är om detta med sterilisering, då det känns som att han mest letar reaktioner och ser hur långt han kan gå innan jag bryter ihop totalt.
    Just nu känns det som att om jag inte tar upp det eller pratar om det så kommer han inte göra det än iaf...Men han har iof sagt att han inte kommer berätta när han gör det...

Svar på tråden Han vill sterilisera sig. Jag vill ha barn